Avatar billede maramara Nybegynder
05. december 2001 - 13:13 Der er 6 kommentarer og
4 løsninger

Mere ram sløver grafikkortet - Hvorfor ??

Hej Alle .
Mit spørgsmål er efter sigende temmelig ukendt.. håber nogen kan hjælpe.
Jeg har en AMD K6 500 MHz på et AOpen board jeg ikke kan huske navnet på, men det har 100MHz bushastighed.
Ramklodserne har 133MHz hastighed.
Grafikkortet: TNT264 med 32 MB ram.
Lyd: SoundBlaster Live.

Jeg har hidtil kørt med 256 MB ram i maskinen og alting kørte så fint som man kunne forvente. Grafikken i spil kørte uden hak og knas.
Så investerede jeg i mere ram (512 MB Apacer) og satte oven i dét, yderligere 64 MB i, så der i alt nu er 640 MB. Det skulle jo gerne gøre maskinen hurtigere og livet sjovere.
Men der skete det modsatte. Med den opsætning er det som om at grafikkortet er blevet væsentligt dårligere.
I spil som SOF, og Unreal kan jeg nu ikke engang møde en eller to fjender, så hakker og sprutter det og jeg kan ikke bevæge mig .
Tillige synes jeg ikke jeg kan mærke nogen nævneværdig forbedring i almindelige programmer under WIN 98. Eksempelvis: Dreamweaver, PhotoShop 6.0 og Reason.

Kan dette skyldes inkompabilitet mellem boardet og rammen ?
Hvorfor sker det kun når jeg passerer 256 MB ram ?
Er bushastigheden afgørende for resten af maskinens hastighed ? (Mht. grafikkortets ydelse eks.)

Har nogen et godt bud på dette og evt. løsningen ?

Jeg vil nødig skulle ud og købe nyt board nu, for så kan jeg ligeså godt opgradere totalt, til mere CPU-kraft samtidig. En dyrere affære .

Håber nogen ved noget her....
Than X !
Avatar billede amyand Nybegynder
05. december 2001 - 13:17 #1
skift til Windows 2000, hvis du ikke allerede har gjort det, da Win9x har problemer med for meget ram...
Avatar billede zyklone Nybegynder
05. december 2001 - 13:25 #2
Jeg ved ikke hvilket styresystem du bruger men jeg formder at du ikke andvender XP W2K eller NT.
De tre styresystemer er de eneste MS OS som kan håndtere så meget RAM.
Jeg vil anbefale at anskaffe XP.
Avatar billede moebius Nybegynder
05. december 2001 - 13:32 #3
Det er rigtigt at win2000 understøtter mere RAM, men der er ikke det der er problemmet!

Det er altid bedst at RAM´ene køre samme hastighed som bundkortet, men det er ikke noget problem! Men det at du har sat mere end de 256 MB RAM gør ikke computeren hurtiger, da den ikke kommer op på at bruger de 256 MB. Medmindre at et spil skal bruge så meget!
Avatar billede maramara Nybegynder
05. december 2001 - 13:32 #4
Jamen.. jeg har prøvet Win2K.
Når jeg bruger dét, kan maskinen ikke finde min brænder. Den siger at der ikke findes nogen brænder??
Det er iøvrigt en Philips 8/4/32 Re-Writer.
Og som om det ikke er nok, vil win2K heller ikke acceptere forbindelsen til min PDA.
Derfor skiftede jeg tilbage til W98.
Det er jo ikke sjovt ikke at kunne brænde .

:o/
Avatar billede amyand Nybegynder
05. december 2001 - 13:41 #5
så prøv med xp, den har en bedre hardware understøttelse end w2k
Avatar billede maramara Nybegynder
05. december 2001 - 13:43 #6
Nej, jeg ved at win ikke kan allokere/benytte al den ram alligevel, men hvorfor i alverden bliver den langsommere i grafikken når jeg spille spil ?
Det gik jo fint før ?
Avatar billede baremig Nybegynder
05. december 2001 - 13:54 #7
du skal ikke benytte XP, vent lige 2 service packs, den er stadig alt for ustabil, og der er mange programmer der enten ikke fungere eller ikke fungere optimalt med XP.....
Avatar billede maramara Nybegynder
05. december 2001 - 13:58 #8
Tak for at i svarede . Jeg synes bare ikke rigtig at det forklarer det egentlige problem: At grafikken sløves af mere ram.

Than X Anyway !
:o)
Avatar billede zyklone Nybegynder
05. december 2001 - 14:19 #9
Du kan helt enkelt måle dig til om der er en forandring og hvor stor den eventuelt er.
Ved at køre en Benchmark test med et program der hedder 3DMark.
Du kan hente det her:
http://download.cnet.com/downloads/1,10150,0-10001-103-0-1-7,00.html?tag=srch&qt=3d+mark&cn=&ca=10001
Avatar billede maramara Nybegynder
05. december 2001 - 14:27 #10
Tak . Det vil jeg da prøve .
:o)