Avatar billede jhammer Nybegynder
04. december 2001 - 23:40 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Ralle, ralle ... hjælp

Når jeg tænder PC\'en starter den ikke korrekt:
først tændes cdrom kontrollampe, så kommer der et voldsomt bip, derefter floppydrevet, der tilsyneladende lige snurrer lidt(?), hvorefter kontrollampen på floppydrevet lyser konstant og der gentages et bip med et par sekunders mellemrum. Når jeg har prøvet mange gange at genstarte maskinen lykkedes det pludselig at starte maskinen, og først her kommer der \"kontakt\" med skærmen. Under opstarten går det nogle gange godt, andre gange vil maskinen starte op i fejlsikret tilstand og to gange (efter jeg har set win 98 logon billedet) får jeg pluselig en sort skærm, hvor det eneste der står er \'Under\'.

Min PC er bestykket således:
AMD ga-71xe motherboard med 751/756 chipset,
atlon 700,
strømforsyning 300 w,
ram 640 mb sdram,
geforce 2 mx grafikkort
cd-rom
cd-brænder
floppy
lydkort
internt modem
19 \"skærm

Hvad har jeg prøvet:
- støvsuget Pcen
- fjernet alt unødvendigt periferiudstyr et af gangen(cd-rom, brænder, harddisk, mus, tastatur, ramklodser ...)
- trykke på alt (der kunne sidde løst), løsnet alle kontakter og sat dem på igen
- deaktivere floppydrev i enhedshåndtering
- loadet BIOS defaults
- loadet Setup default (i BIOS)
- prøvet med en anden skærm
- prøvet med et andet floppydrev
- prøvet med opstartsdiskette i floppy ( bippede)
- fysisk fjernet floppy (bippede meget hurtigere)
- virusscannet
- byttet rundt på strømforsyningens kabler (der er to sæt)

BIOS viser \"korrekte\" spændinger / temperaturer (jvf. manual).

På forhånd tak for hjælp.
Avatar billede kludedukken Nybegynder
04. december 2001 - 23:44 #1
Kablet på floppy drevet vender forkert.
dioden på drvet skal kun lyse kortvarigt ved opstart.
Avatar billede kludedukken Nybegynder
04. december 2001 - 23:54 #2
Har jeg forstået det korrekt, at floppydrevet lyder konstant ?
Hvis ja, så prøv at vende bredkablet da det er en klar indikation på at det vender forkert.
Avatar billede jhammer Nybegynder
04. december 2001 - 23:54 #3
Hej kludedukke ...
Det har jeg tjekket, og hvorfor i alverden skulle den så nogen gange virke? Og hvorfor skulle den pludselig begynde at bippe. Jeg kunne (før dette)ikke drømme om at rode med ledninger i min PC.
Andre ideer.
Avatar billede jhammer Nybegynder
05. december 2001 - 00:01 #4
Bredkablet sidder helt sikkert korrekt både på bundkort og på floppy.
Avatar billede halifax Nybegynder
05. december 2001 - 01:32 #5
Gentagne beep plejer at være noget med RAM eller grafikkort. Har du prøvet med andre RAM, prøvet et andet grafikkort?
Enig med dig, at det ikke kan være ledninger/kabel til floppy, når du aldrig ahr rodet med det.
For at være helt præcis med, hvad dine beep betyder er det nødvendigt at vide, hvilken bios din pc har.

Avatar billede halifax Nybegynder
05. december 2001 - 01:34 #6
Du kan evt. selv tjekke beep koder her
http://www.pcguide.com/ts/x/sys/beep/

Avatar billede halifax Nybegynder
05. december 2001 - 01:37 #7
Dit grafikkort kunne være gået løs (eller itu) løs forbindelse eller andet. Du oplevet jo sort skærm.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
05. december 2001 - 03:50 #8
Prøv at skifte batteriet til CMOS-hukommelse. Et halvfladt batteri kan gøre det svært at starte op (men det lykkes somregel efter et par omstarter). Ellers lyder det som noget af et mareridt. Jeg tror jeg ville begynde med at flashe BIOS og rense alle kontaktflader med kontaktrens (efter grundig afstøvning). Og har du ikke et gammels PCI grafikkort du kan prøve at starte op med da VIAs chipset er lidt pivede med AGP-drivere. Efter at have installeret 4-in-1 drivere kan man sætte AGP-kortet i igen, hvis det da ikke er i stykker som haliax nævner
Avatar billede jhammer Nybegynder
05. december 2001 - 09:14 #9
Tak for svarene og hermed nogle points, for det er jo svært at diagnostisere på afstand.

Fin side den med beeps, tyder på RAM (så skulle alle min tre ramklodser være i stykker, nej), grafikkortet (tja) eller bundkortet (uha).

Jeg tror efterhånden mest på, at det er grafikkortet, men jeg har ikke lige adgang til et andet grafikkort.

BIOS viser(når jeg en sjælden gang får lov at komme ind) en batteri spænding (CMOS batteri ?), der passer med manual. Jeg regner med at batteriet er det 1/2-kroners store runde, der sidder nedsænket mellem nogle kontakter.

Hvad er forskellen på at \"flashe\" bios og resette BIOS setups?

Hvad er kontaktrens for noget?
Avatar billede halifax Nybegynder
05. december 2001 - 15:01 #10
Rigtigt med hensyn til at lokalisere cmos batteriet.
Resette bios vil sige resette til default indstillinger (\"fabriksindstillinger/standardindstillinger) At flashe vil sige at man opgraderer bios til en nyere version, altså de indstillinger (funktionalitet) som er gemt i cmos chippen.
Kontaktrens er til at rense kontaktfladerne (benene) på et indstikskort, f.eks et PCI netkort, eller på ramklodserne, som kan blive urene elelr måske irrede. Et simpelt, effektivt råd er at gnide dem rene med et viskelæder.
Tak for point.  :)

Avatar billede mrmox2 Nybegynder
05. december 2001 - 22:32 #11
>jhammer: tak for point
>halifax: burde have udtrykt mig tydeligere. tak for hjælpen.
Avatar billede jhammer Nybegynder
04. januar 2002 - 12:57 #12
For at afslutte dette spørgsmål, skal jeg for god ordens skyld nævne, at det hjalp at udskifte bundkortet.