Avatar billede jesper27 Nybegynder
04. december 2001 - 13:16 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

3D Studio Max vs. Maya

Hej

Som newbee inden for 3D grafik og animation, er jeg i tvivl om hvorvidt jeg skal satase på 3D Studio Max eller Maya (eller noget helt tredje!).

Jeg har lidt erfaring med 3D Studio Max, men har hørt at Maya er nemmere og hurtigere at sætte sig ind i.

Det jeg så gerne vil vide mere om, er de forskelle/begrænsninger samt fordele/ulemper de to produkter sætter, hvis jeg vælger det ene frem for det andet.

Mvh
Jesper
Avatar billede kaptajnen Nybegynder
04. december 2001 - 13:22 #1
Den fulde Maya koster ca.80.000! så sats på 3D Studio Max!
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
04. december 2001 - 13:36 #2
Hvis du har pengende til Maya vil jeg uden tvivl sige Maya. Det er meget mere dynamisk, bedre og hurtigere at arbejde i. Men om det er nemmere at lærer vil jeg ikke tro. Der er en masse systemer man skal forstå i Maya hvor Max bare er et program man sætter sig ned og laver noget 3d i ;).
Men når først man forstår Maya vil man aldrig give slip på det trust me ;).

www.maya3d.dk
Avatar billede omen Nybegynder
04. december 2001 - 13:52 #3
Avatar billede jesper27 Nybegynder
04. december 2001 - 14:12 #4
Jeg faldt selv over 111895, men det skal da forhindre dig at få points.

Tak for hjælpen.
Avatar billede zerohero Nybegynder
04. december 2001 - 14:12 #5
Det kommer lidt an på hvad dit formål er. Vil du arbejde med både spil-udvikling og High-End løsninger og ikke har så mange penge så vælg 3D Studio Max. 3D Studio Max er nok den mest udbredte og \"kendte\" program på markedet - og man kan dermed også let anskaffe sig en massse udstyr/plug-ins osv.

Har du pengene i orden og \"kun\" vil arbejde med High-End (renderet Animations-film) i kvalitet med, hvad der foregår på film-lærredet i Biograferne, så vælg Maya - ligesom MikkelJans foreslår.

Men der er også andre alternativer...

SoftImage blev jeg selv ret imporneret over til en 3D Festival, hvor jeg fik mulighed for en personlig gennemgang af den. Nu er jeg desværre ikke i besiddelse af 3D Studio Max r4 (endnu) - men jeg arbejder selv med r3\'eren og den kan gogt gå hjem og lægge sig når vi snakker om modellerings og texture teknikker/værktøjer....

Desuden er der også LightWave. Jeg kender desværre ikke så meget til den. Men jeg har kun hørt godt om den. Jeg fik fornyligt at vide at render-delen i LightWave skulle være betydligt hurtigere, bedere og mere stabil end 3D Studio Max\'en...

Men når alt kommer til alt er det nok mere eller mindre ligegyldigt, hvad du vælger - bare du er kreativ og talentfuld nok, så gør det sku ligemeget, hvad du vælger...

ZeroHero
Avatar billede jesper27 Nybegynder
04. december 2001 - 14:15 #6
Hej zorohero

jeg så først dit indlæg efter jeg accepterede :(.

mvh
Jesper
Avatar billede omen Nybegynder
04. december 2001 - 14:18 #7
Han kan få mine point hvis det? Jeg gjorde jo ikke det store... det er op til dig jesper? Efter min mening fortjener han dem mere end jeg gør.
Avatar billede omen Nybegynder
04. december 2001 - 14:23 #8
Og hvorfor afviser du mikkeljans\' svar, og tager 100 selv?
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
04. december 2001 - 15:15 #9
Er sådan set ligeglad med Points. Hvad kan man bruge dem til.
Avatar billede jesper27 Nybegynder
04. december 2001 - 17:02 #10
Jeg havde ærlig talt overset den i farten, min fejl.

Mikkel jeg opretter et spørgsmål (3d Max) til 100 point, som du kan få. No problem :)
Avatar billede omen Nybegynder
04. december 2001 - 17:03 #11
Ja hvad kan man bruge dem til? Du kan bruge dem til hvis du senere selv vil oprette spørgsmål. Og hvis ingen havde nogen point overhovedet, for hvad skal man bruge dem til som du siger, så ville eksperten.dk ikke eksistere som den gør nu.
Avatar billede zerohero Nybegynder
05. december 2001 - 08:21 #12
omen>> tak for din gavmildhed :-))
Avatar billede zerohero Nybegynder
05. december 2001 - 08:22 #13
men jeg kan jo ikke svare nu (kun kommentere) da spørgsmålet er lukket :-(