Avatar billede motheo Nybegynder
04. december 2001 - 01:25 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Tv Out uden farver

Har et Kæmpe problem som jeg håber nogen kan hjælpe med ?

Har problemer med at få farve på mit Tv når jeg anvender tvout på mit/mine grafik kort.
Kort 1: Asus 8200 T2 Deluxe Tvout/in 64 Mb (Tv Chip Philips 7108). Bruger et S-Video-out/ Scart kabel.
Følgende er prøvet:
Samtlige formater incl omskiftning af jumper på kort men det er ikke muligt på dette kort at vælge hvad output man vil have det i (Composite/S-video)? Findes der et program som kan bruges ?
Mit Tv er af lidt ældre dato har det noget at sige ? (Kan dog vise det i Farver med et MSI MX400 Pro 64 Mb,Coxant tv chip uden problemer når formatet er PalG og S-video bruges,output er sat til Composite.
Har prøvet alt efterhånden er der nogen der har haft ligende problemer ?
Avatar billede rebus Nybegynder
04. december 2001 - 01:55 #1
Har du prøvet med composite??
Avatar billede motheo Nybegynder
04. december 2001 - 02:03 #2
Hvis du mener et Compositekabel så nej ?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. december 2001 - 06:05 #3
Motheo>> Dit fjernsyn understøtter ikke s-vhs, derfor mangler du farverne. Hvis du bruger det gule composite stik og en composite til scart adapter, er dit problem løst.

Her er forklaringen på forskellen på en SVHS og en Composite scart adapter.
Composite: En ledning med to ledere i, den ene er stel og den anden er video signalet. I en scart adapter er ben forbindelserne som følger:
2 Audio right in
4 Audio return
6 Audio left (or mono) in
8 Video status out
18 Composite video return
20 Composite video in
21 Shield

S-VHS: To ledning med to ledere i, der er parvis stel og signal. Signalerne er Luminans (lyset, og derfor sort hvid) og Chrominans (Farverne):
2 Audio right in
4 Audio return
6 Audio left (or mono) in
8 Video status in
13 Chrominance return
15 Chrominance in
18 Luminance return
20 Luminance in
21 Shield

Det ses tydeligt at ben 20 er henholdsvis Composite in og Luminans in. Da luminans kun er lys altså fra helt hvis til sort og alle grå tonerne ind i mellem. Ligeledes kan det ses at et scart stik med Composite ikke bruger ben 15 der er farverne.

Derfor er løsningen at bruge det gule Composite kabel eller købe et fjernsyn der understøtter S-VHS.
Avatar billede motheo Nybegynder
04. december 2001 - 15:23 #4
Tak for hjælpen :) Kloge..hehe