Avatar billede dover Nybegynder
03. december 2001 - 17:13 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Raid, NTFS, win2000 og win9x klienter!

Hej alle sammen!

Ny bruger her på eksperten, efter næsten en dags læsning i databasen må jeg sige at jeg er imponeret over den mængde viden der her er samlet!

Jeg har bikset med et problem i nogen dage nu. jeg har fået en ny IBM server, en xSeries 200, i den sidder der to 18gb scsi diske i et raid 1. derudover er der en hd med operativsystemet på (win 2000 professional), det er en 40 gb ide. raidet bruges til virksomhedens data. dataene er primært Word dokumenter og lotus 123 filer. derudover kører serveren også en lille database applikation, også på raidet. alle drev og partitioner er formateret til NTFS.

den gamle server var en arbejdsstation 500mhz, 256mb Ram og en 40 gb ide.

Klienterne kører alt fra win95 til winMe, fælles for dem er at de oplever at skiftet fra den gamle server til den nye har medført et fald i hastigheden, både for fildelingens vedkommende og for database afviklingen. Dette er jo lidt uheldigt, og gør det svært at forsvare investeringen overfor chefen :-)

Hvad der er værre er at brugerne mange gange i løbet af en dag oplever, at når de prøver at åbne et dokument på serveren, \"hænger\" maskinen, og de er nød til at genstarte. ligeledes oplever de, at når de skal gemme et dokument på serveren får de besked om at disken er fuld! (hvilket den bestemt ikke er). problemet er ikke konstant, og jeg har ikke været i stand til at genskabe problemet på min egen maskine (winME).

Jeg har læst hvad der er om NTFS, på Eksperten, (det meste :-)) men har ikke kunnet finde noget der entydigt peger på NTFS som problemet.

Det skulle være det hele!

håber der er nogen der kan hjælpe mig

-Dover

ps: er der nogen der gider forklare mig de formelle/uformelle regler for det her point system?
Avatar billede bossy Nybegynder
03. december 2001 - 19:01 #1
Først og fremmest, vil det bedste være at køre Windows 2000 Server. Den kan håndtere flere connections. Win2k Pro kan, så vidt jeg huske kun håndtere 5 el. 10 samtidige brugere. Derfor er den ikke god til serverbrug. Det kan være derfor at word siger der ikke er plads på disken, fordi den pludselig smider dig af. Ellers skulle der ikke være noget specielt i vejen med din installation. Du kan ligeledes konfigurere (W2k Server) serveren til application performance eller fil og print. Men det kræver en Server udgave....
Avatar billede dover Nybegynder
03. december 2001 - 19:15 #2
Tak for svaret Bossy!

der bliver nok ikke tale om w2k server, det er der ikke penge til. eftersom det ikke har været et problem med 98, undrer det mig at det skulle være et problem med 2000, men måske har de senere sat begrænsninger på!

det forklarer dog ikke hvorfor det kører langsommere
Avatar billede dover Nybegynder
03. december 2001 - 20:05 #3
der er ikke mere end 7 maskiner på netværket. Er det forbindelser pr maskine eller pr \"applikation\"
Avatar billede goulduck Nybegynder
04. december 2001 - 18:05 #4
Lyd som netværksproblemer .... men hvilke ?
Avatar billede dover Nybegynder
04. december 2001 - 21:58 #5
Det skulle undre mig meget, hastigheden ved fx en fil overførsel er helt i top (nogen gange) og bytter jeg tilbage til den gamle server fungerer alt fint. har også prøvet at skifte netkortet i serveren, heller ikke nogen succes.
Avatar billede jaqalou Nybegynder
05. december 2001 - 08:40 #6
hvilket OS køre der på den gamle server, hvilket filsystem på den gamle ???

Jaqalou
Avatar billede dover Nybegynder
05. december 2001 - 11:28 #7
98 second edition dansk, med fat32
Avatar billede jaqalou Nybegynder
05. december 2001 - 13:34 #8
nu siger du godt nok at klienterne, køre med win95 til winME. så kan det være fordi at de har problemmer med at læse på ntfs partionen, har jeg fået at vide men har ikke fundet nogen, dokumentation på dette! :(
men jeg ved at win95/98 ikke kan læse ntfs uden vidre hvis den ligger lokalt.
  har du prøvet at køre win2k op på en klient, og se efter om  det er hurtigere, hvis du har ville det jo være optimalt at få en disk formateret med fat /fat32 og se efter om dette er bedre skulle det være. der skal sandsynlig vis være win2k på fat partionen, for at det skal virke. men som sagt ved ikke om det virker.

Jaqalou
Avatar billede goulduck Nybegynder
05. december 2001 - 14:00 #9
Fil system formatet har intet at sige ...
Avatar billede dover Nybegynder
05. december 2001 - 14:22 #10
udemærket forslag Jagalou

jeg prøver det af i aften, men som GoulDuck siger burde formatet på filsystemet ikke betyde noget, det er jo op til netværksprotokollerne at formidle data, klienten læser jo ikke direkte fra disken. men jeg er desperat så jeg prøver alt!

En anden vinkel er følgende artikel som Bossy var så venlig at pege på: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;Q122920

Konklusionen på den må være, at der maks kan være 10 maskiner med et vilkårligt antal forbindelser, men da vi bevæger os lige på grænsen til de ti kunne det måske være her problemet ligger.

Det vil vise sig i weekenden om det hjælper at knalde w98 på serveren.

--Dover
Avatar billede jaqalou Nybegynder
05. december 2001 - 16:46 #11
ja det skal jo hurtigt vise sig :)

men hårber da at di poster det her op om det virker eller ej :)
Avatar billede jaqalou Nybegynder
05. december 2001 - 16:50 #12
jeg er godt klar over at klienterne ikke læser direkte fra disken, men somsagt er det heller ikke noget jeg har arbejdet med da jeg ikke har haft dette problem. Det er noget jeg fik fortalt :)

Jaqalou Q som i Jaqalou :) ikke G he he
Avatar billede dover Nybegynder
06. december 2001 - 17:23 #13
Ikke mere held med en win 2000 maskine, det går hverken værre eller bedre end med en 98. Så er der kun at håbe at det er connection limit der er problemet.

--Dover
Avatar billede jaqalou Nybegynder
06. december 2001 - 19:04 #14
hmm ja det er der meget der tyder på så :(
Avatar billede dover Nybegynder
10. december 2001 - 23:34 #15
havde ikke tid i weekenden, skriver eksamens projekt. skal nok poste hvorvidt det virker med 98.

--Dover
Avatar billede dover Nybegynder
16. januar 2002 - 23:50 #16
ikke noget held, der er ikke drivere til raidet, controlleren eller netkortet under win98. konklusionen er nok at vi bare må bruge de 10K på en server edition :-(

Hvis Bossy sender et svar så jeg kan give ham hans point, hans bud må siges at være det bedste.

ellers lukker jeg spørgsmålet
Avatar billede dover Nybegynder
04. november 2002 - 13:51 #17
lukkes