Avatar billede ctv! Nybegynder
03. december 2001 - 15:00 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Linux Debian Install

Hej!

Jeg har hentet Linux Debian for et stykke tid siden, og vil nu have det installeret på min server!

Jeg har aldrig installeret Linux før, så jeg er sådan set lidt på bar bund!

Men jeg har hørt jeg skal brænde mit linux ned på en cd, og så gøre den bootable! Hvordan gør jeg den bootable? Og er der ellers andet jeg skal være opmærksom på?

Jeg har 2 FAT32 Dreve på den nu, skal jeg tage backup af d-revet? Bliver alle mine data på begge dreve slettet?

Håber der er nogle der kan komme med nogle brugbare svar....
Avatar billede boyota Nybegynder
03. december 2001 - 15:07 #1
Hvis det er en ISO fil du har hentet, så er det bare at smide den på en cd. (burn cd from image).

Det vil også være en god ide at tage en backup af dine drev. Har en enkelt gang prøvet at miste 4 GB data, fordi jeg klummrede i den under partitionering af drev
Avatar billede ctv! Nybegynder
03. december 2001 - 15:08 #2
Det er vidst ISO! Kan ik lige huske det! Men hvad er det nu programmet hedder jeg kan brænde ISO ned med?
Avatar billede boyota Nybegynder
03. december 2001 - 15:12 #3
Adaptec easy cd creator

eller fireburner
Avatar billede ctv! Nybegynder
03. december 2001 - 15:17 #4
Er der andet jeg skal være særlig opmærksom på når jeg installerer Linux debian? Hvad skal jeg starte med at gøre?

Bare formatere c-drevet og så boote op på linux cd´en? Eller hvordan foregår det?
Avatar billede boyota Nybegynder
03. december 2001 - 15:19 #5
Det er ikke nødvendigt at formatere, da du skal lave en partition under installationen
Avatar billede ctv! Nybegynder
03. december 2001 - 15:20 #6
nå ok... altså jeg starter bare med at boote op på linux cd´en? Og så starter installationen selv og så skal jeg bare følge den trin for trin?
Avatar billede boyota Nybegynder
03. december 2001 - 15:21 #7
Du kan også vælge at lave flere partitioner, så du har en til dit system, et til dine brugeres biblioteker OSV
Avatar billede boyota Nybegynder
03. december 2001 - 15:26 #8
Ja, ellers er der en installations vejledning på:

http://www.debian.org
Avatar billede all-technology.com Nybegynder
03. december 2001 - 15:52 #9
Her er en dansk installations vejledning

http://www.linuxguide.dk/debian/
Avatar billede arnbak Nybegynder
04. december 2001 - 11:12 #10
Om der er noget du skal være specielt opmærksom på ved installationen af debian, ja du skal vide hvad alt dit hardware hedder, og stortset selv installere det hele.

Men heldigvis er der en god dansk guide som er blevet nævnt før. www.linuxguide.dk/debian

Der findes en anden også debian.amok.dk, dog ikke så i dybdegående som den anden. Men held og lykke med install
Avatar billede netcrawler Nybegynder
10. december 2001 - 02:16 #11
hvis du har nogenlunde standard hardware, dvs. store drivere, så foreslår jeg at downloade de tre fire DISKETTER der ligger på deres ftp, og så hente resten med apt-get fra nettet... hvis du altså har en fastnet forbindelse....
Avatar billede olly Nybegynder
20. december 2001 - 20:24 #12
Og så er det jo at man undre sig hvorfor tage dødsspringet med Debian hvis man ikke har erfaring? Men okay... Den er den fedeste linuxdist....

/Olly
Avatar billede arnbak Nybegynder
20. december 2001 - 21:24 #13
Dødsspringet? Hva mener du, Debian er den sejeste og noget af det man lærer mest ved...
Avatar billede olly Nybegynder
20. december 2001 - 21:26 #14
Det er korekt... Men den er og bliver oså ret svær at sætte op... Og så som ny....