Avatar billede razmuz_dk Nybegynder
01. december 2001 - 23:35 Der er 25 kommentarer og
3 løsninger

cd-rom probs

Hey

Jeg har en maskine der ska\' installeret nyt styresystem. Jeg har en Win98 startdiskette. Jeg vælger \"Start with CD-Rom Support\" og den skriver \"CD-ROM Drive F:\" eller noget i den stil. Når jeg går over på F: og skriver \"dir\", skriver den \"Not Ready Reading Drive F\", og man kan så vælge \"Abort, Retry og Fail\".
Under opstart (lige efter ram optællingen) står der
FOUND: Cd Rom 50x eller noget i den stil.

Hvad kan der være galt?

\\\\ -> RAZ
Avatar billede razmuz_dk Nybegynder
01. december 2001 - 23:41 #1
Hvordan kan man btw se om cd-rom drevet bliver \"fundet\" i bios\'en? - det er gammel bios jeg har ... ved ik \'hva\' bundkortet hedder ... men det er en 500 mhz..
Avatar billede dbj Nybegynder
02. december 2001 - 00:12 #2
Hej
I BIOS sæt alle i Standard menuen (der med id,/floppy og harddisk) til AUTO - og læg mærke til om den finder den under start af computeren.
det er ikke muligt på de gamle bios at se om den finder det. Men får den tildelt drev F: i start, prøv at sætte en anden cd i drevet

Eller prøv at kører MSCDEX kommandoen en gang til

daniel
Avatar billede dbj Nybegynder
02. december 2001 - 00:12 #3
Svar svar svar... lille svar omkring......
Avatar billede halifax Nybegynder
02. december 2001 - 00:34 #4
Det er godt nok, måden du starter op på fra din startdiskette. Når du står ved dosprompten a:\\> skriver du f:install
forudsat drev F er cd-rom drevet og installtionen skulle nu gå igang.

Avatar billede zhark Nybegynder
02. december 2001 - 01:01 #5
Du skal ikke spekulere på det der CD drev, altså bortset fra om start disken NATURLIGVIS FINDER et CD drev?
Det hele forskydes fordi der oprettes et (virtual drev) i rammen. Bare skriv INSTALL ved A:/ så går resten af sig selv. Den vil altid installere på din PRIMARY dos partion c:/
Avatar billede razmuz_dk Nybegynder
02. december 2001 - 01:01 #6
halifaxx -> den skriver bare \"Not ready reading drive F\" når jeg skriver f:install i a:\\
Avatar billede zhark Nybegynder
02. december 2001 - 01:19 #7
PS.: Nu skriver du ikke noget om format? Men du skriver nyt styresystem!!
Du kan måske upgradere fra tidligere OS, men ellers må du først formatere det primary dos drev c:/ ved at skrive \"format c:\" og evt. svare ja ved spm. om understøttelse af store diske (over 2GB) først derefter kan du skrive \"install\". Jeg vil vælge at genstarte efter avt. at have formateret.
Avatar billede halifax Nybegynder
02. december 2001 - 01:34 #8
RAZ - Nu skriver du ikke i dit spørgsmål, hvor mange drev din pc har. Det kunne tyde på du har to (drev C og D) + cd-rom drev? Rigtigt??? - I så fald opretter startdisketet et virtuelt drev i RAM som tildeles E, og cd-rom får F.
Hvis kun du har eet drev (C), bliver det virtuelle drev D og cd-rom bliver E.
Kan det være årsag til du får \"Not ready reading drive F\"? - I så fald skriver du ved a:\\> e:install
Avatar billede zhark Nybegynder
02. december 2001 - 01:38 #9
NUL PUTTE VED A:/ SKRIVES INSTALL.....!!!!!
Avatar billede zhark Nybegynder
02. december 2001 - 01:43 #10
Det enetse spm. der tilbage er, om C: skal formateres eller ej?
Man kan GENINSTALLERE ET os - eller man kan upgrade - men:
Man kan ikke bare installere et nyt OS f. eks. win98 på et win95
Avatar billede halifax Nybegynder
02. december 2001 - 01:47 #11
zhark - Din sidste linie er interessant, for det var netop hvad jeg for nogle år siden gjorde. Kørte 98 (ikke opgraderingsversion) oven på 95.
Avatar billede razmuz_dk Nybegynder
02. december 2001 - 01:49 #12
hm... ta\'r jeg fejl, eller mener i det ville hjælpe på cd-rom-drevet hvis jeg formaterer mit c:? primary master altså... På nuværende tidspunkt har jeg en \"smadret\" version af Windows ME liggende på c: - altså en som ikke virker, den mangler nogle vigtige *.vxd filer. Dengang det (Win ME) virkede kunne man godt se cd-rom-drevet i \"Denne Computer\", men man kunne ikke gå ind på cd\'erne.

halifax -> yep, har 2 drev, c og d, e får ram, f:cd..

Hvis der er noget i ikke forstår så skriv :-)
Avatar billede razmuz_dk Nybegynder
02. december 2001 - 01:50 #13
zharh -> jow, startdisken finder cd drevet ..
Avatar billede razmuz_dk Nybegynder
02. december 2001 - 01:50 #14
hva\' gør \"Install\" helt præcist? :)
Avatar billede halifax Nybegynder
02. december 2001 - 01:54 #15
RAZ - Du kunne ikke gå ind på cd\'erne. Jammen tyder det ikke på, at det desværre er dit cd-rom drev som er defekt? Har du mulighed for at låne et andet og forsøge med.
Avatar billede razmuz_dk Nybegynder
02. december 2001 - 01:54 #16
Med hensyn til alt det med at installere win X på win X så ville jeg have kørt formateringen inde i installationsprogrammet!
Avatar billede razmuz_dk Nybegynder
02. december 2001 - 01:54 #17
Jep, har et jeg kan prøve med... imorgen! :-)

Nat nat, tak for hjælpen so far
Avatar billede zhark Nybegynder
02. december 2001 - 01:57 #18
Install gør helt præcis det at: HVIS du har din WIN98 skive i dit drev så installeres dit WIN98 OS (operation system) på dit C: som er din primary dos partion.
Avatar billede razmuz_dk Nybegynder
02. december 2001 - 02:11 #19
hm, den dutter ik\' .. for cd\'en svarer jo ik\'
Avatar billede zhark Nybegynder
02. december 2001 - 02:12 #20
Altså: Du kan sku\' ikke bare skrive INSTALL - når der er tale om et andet OS. Du må desværre først formatere c: og mister så ALT på dit c: drev, men får så en helt ren installation.
Du kan (hvis du har ME  CDen) geninstallere dette system og på den måde måske redde nogle af dine data og få ME op at stå igen.
En GENINSTALLERING ødelægger eller ændrer intet i dine programmer, for det er jo kun dit \"OS\" styre program!
Men du kan vel godt forstå forskellen på de 2 ting (at geninstallere OS og at installere et OS)
Avatar billede razmuz_dk Nybegynder
02. december 2001 - 02:14 #21
aja, forstår .. har formateret mange gange før .. bare ik\' på en computer hvor cd-rom-drevet ik\' duede! :/
Avatar billede zhark Nybegynder
02. december 2001 - 02:18 #22
Fortsår ikke en pind, du skriver \"kommentar 01.50.05\"
zhark> jow - startdisken finder CD drevet????
Avatar billede razmuz_dk Nybegynder
02. december 2001 - 02:24 #23
AAih, læs nu hvad der står øver i mit spørgsmål!

Den finder drevet men når man vil fyre en kommando af efter det (eks.:\"dir\") skriver den \"Not ready reading drive F\"
Avatar billede zhark Nybegynder
02. december 2001 - 02:32 #24
Har misforstået det der, troede det var forkerte kommandoer! Særligt da du skrev startdisken oprette de CD - det plejer den ikke at kunne hvis ikke det er OK med driver osv.?
Kan kun sige een ting lige nu, prøv at kontrollere kablet til din CD, måske tage det af (bundkortet) og sætte det på igen.
Avatar billede razmuz_dk Nybegynder
02. december 2001 - 11:46 #25
sorry, nok bare mig der er en klovn til at forklare! :-)
Avatar billede zhark Nybegynder
02. december 2001 - 19:38 #26
Du bliver nok nødt til enten at låne et CD drev af en ven (for at se om det virker) eller investere i et nyt, de er jo heldigvis ikke så dyre mere.
Avatar billede halifax Nybegynder
03. december 2001 - 01:03 #27
zhark - Synes du er blevet lidt \"blødere\" i dine sidste kommentarer, da jeg allerede har nævnt at det må være drevet, der er noget galt med. Rart nok. Synes du har været noget påståelig og \"hård\" f.eks \"NUL PUTTE\". Troede du var en rolig og besindig nordjyde som jeg selv, i eller nær Aalborg (gvd.net)

RAZ - er du kommet op og køre??

Avatar billede razmuz_dk Nybegynder
20. december 2001 - 19:40 #28
I deler pointene som tak for hjælpen ...

CD-rom drevet var defekt! :)

Glædelig jul