Avatar billede mightythor Nybegynder
27. marts 2000 - 11:45 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp med HUB

Hej Alle,

Vi er en gruppe mennesker der samles jævnligt til spille-weekender vha. netværk.

Nu er et BNC netværk temmeligt ustabilt, så vi overvejer at købe en 16 ports HUB i fællesskab.

MEN, ingen af os har prøvet at bruge en sådanne, så er der nogen der vil være behjælpelige med at fortælle os hvad der skal til:

Kabler?
Opsætninger?
Do's & Don'ts?

På forhånd tak
Søren
Avatar billede hojben Novice
27. marts 2000 - 11:54 #1
Netkort (3com)
kabler (RJ45)
Fast IP

der er faktisk ikke meget i det...
Avatar billede aleks Nybegynder
27. marts 2000 - 12:00 #2
Tja, find følgende:

en 10/100 HUB prisen er ca. 2.500,-
nogle 10/100 Netkort der er prisen ca. 160,- pr. stk.
og så nogle patchkabler på x-antal meter (2 m. koster omkring 50 kr og 5 m. koster omkring 120 kr.)

Ellers er det "bare" at sætte det op og når du har 2 maskiner der virker, så får man hurtigt resten på.

Hvis du har bruge for yderligere hjælp evt. med indkøb, så kan du kontakte mig på aleks@superware.dk
Avatar billede mightythor Nybegynder
27. marts 2000 - 12:11 #3
Vi har alle netkort, det er desværre ikke alle der har TP stik.

Derfor skal HUB'en kunne tilsluttes BNC, men så vidt jeg har forstået så kan de fleste HUB's det.

Men det vil altså sige, at hvis jeg køber en 16 ports HUB (evt. 3COM, jeg har goe' erfaringer med 3COM) så skal den bare i en stikkontakt, og kabler skal føres fra de enkelte PC'er til HUB'en og så kører det hele?

Skal der ikke være nogen PC til at styre HUB'en, eller hvad med netindstillinger, skal de ikke laves om?

I dag kører vi jo med IPX/SPX, NETBEUI, NETBIOS

Jeg venter lige med points til jeg er sikker på at jeg forstår det hele :)

Hilsen Søren
Avatar billede hojben Novice
27. marts 2000 - 12:15 #4
De netkort med BNC skal bare forbindes sammen og slutte ved HUB'en.  (det bedste resultat får I hvis I skifter netkortene ud med evt. Combo eller ren RJ45) der skal ikke være nogen masterPC, men jeg ville nok installere TCP/IP på alle maskinerne og køre med samme range. og sløjfe de andre protokoller.
Avatar billede aleks Nybegynder
27. marts 2000 - 12:16 #5
Ok, jamen som du skriver så skal du sørge for at få fat i en Hub med BNC-stik på. Men det bedste er at dem der har BNC udskifter deres netkort, da det kan give problemer (i spil) at kombinere de 2 stiktyper.

De maskiner der har begge stiktyper skal muligvis ind og ændre i setup-programmet til netkortet at det skal køre med TP istedet for BNC(hvis de ikke står til AUTO-detect).

Der skal ikke være nogen PC'er til at styre HUB'en, den kører bare :-)

Netindstillingerne skal du heller ikke ændre på, da der ikke er forskel der om man kører BNC eller TP.
Avatar billede mightythor Nybegynder
27. marts 2000 - 12:33 #6
Hojben: Okay, men nogle af de spil vi spiller har ikke en TCP/IP mulighed for tilslutning, hvad gør man så? Det er vel ikke noget problem at sørge for at TCP/IP bare bliver tilføjet, vel ingen grund til at fjerne de andre protokoller?

TCP/IP opsætningen i givet fald, hvordan er den:

f.eks: IP-adresse: 10.0.0.1 PC1
                  10.0.0.2 PC2
osv.

Subnet: 255.0.0.0 ALLE PC'er

Er det rigtigt? Skal der andre opsætninger? (Jeg er ikke en haj til det med TCP/IP)

Hilsen Søren
Avatar billede aleks Nybegynder
27. marts 2000 - 12:37 #7
Helt korrekt og I kan uden problemer køre med alle protokollerne samtidigt.
Avatar billede hojben Novice
27. marts 2000 - 12:39 #8
nope.. til spil uden tcp/ip kan du bruge netbeui..
dine indstilinger med ipadresse er ok. oxi subnet..

Ingen andre opsætninger
Avatar billede mightythor Nybegynder
27. marts 2000 - 12:40 #9
Okay, I skal begge have tak..

Da jeg syntes i begge fortjener 30 points, så får i det.

Hilsen Søren