Avatar billede robse2000 Nybegynder
30. november 2001 - 22:55 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Bundlinien...

Hej.

Jeg har lige et par spørgsmål omkring bundlinjen.

Den funktion der hedder Document size, hvorfor er der 2 tal, og hvad betyder de sådan helt præcis.

Jeg kommer lige med et eksempel.

Jeg opretter et helt nyt hvidt dokument. I document size står der 3,75M/0K, så laver jeg en sort firkant, så står der 3,75M/1,6 M, så laver jeg en rød cirkel, så står der 3,75M/3,19 M, og tilsidst laver jeg så en grøn trekant og så står der 3,75M/3,93M. Hvad er der sket undervejs? Hvorfor er der som sagt 2 tal. Jeg kan jo nok regne ud at det tal til højre er størrelsen på selve dokumentet, men hvad er tallet til højre, og hvorfor er det 3,75M selvom dokumentet er tomt ??

Tillægsspørgsmål: Hvis man holder venstre musetast nede over et af de 2 nævnte tal så kommer der en ramme frem...hvad er det for en fætter ???

Har i tid må i også meget gerne gøre rede for de andre funktioner i bundlinjen (efficiency osv.), men det er dog ovenstående som interesserer mig mest (de andre kender jeg også sådan til husbehov). :-)

Robert
Avatar billede robse2000 Nybegynder
30. november 2001 - 22:56 #1
men hvad er tallet til VENSTRE (jeg spade), og hvorfor er det 3,75M selvom dokumentet er tomt ??
Avatar billede prodic Mester
30. november 2001 - 22:58 #2
Select a view option:

Document Size to display information on the amount of data in the image. The number on the left represents the printing size of the image--approximately the size of the saved, flattened file in Adobe Photoshop format. The number on the right indicates the file\'s approximate size including layers and channels. For more information on how layers affect file size, see Using layer styles.

Direkte sakset fra hjælpen - bedre kan det vel ikke siges. :-)
Avatar billede robse2000 Nybegynder
30. november 2001 - 23:00 #3
Okay, tak for det, men du slap let om ved det så kan du ikke lige svare på de andre og rammen også ;-)
Avatar billede prodic Mester
30. november 2001 - 23:02 #4
hehe - har faktisk ikke set rammen før. Så det skal jeg lige undersøge selv ;-)

måske m-lab ved det?
Avatar billede robse2000 Nybegynder
30. november 2001 - 23:07 #5
Noget helt andet...når du kigger i Photoshop hjælpefilen i din browser, er det så også sådan noget gotisk skrift som er totalt svært at læse ?
Avatar billede prodic Mester
30. november 2001 - 23:09 #6
nej - den er ganske normal Times/Verdena( en blanding)
Avatar billede robse2000 Nybegynder
30. november 2001 - 23:13 #7
mmm..underligt. Prøv lige at kig forbi den her side...www.roberthoegh.dk/skrift.jpg

Det ser altså ikke sådan ud på din skærm ?
Avatar billede prodic Mester
30. november 2001 - 23:15 #8
Har undersøgt det med rammen.

Det er åbenbart et preview af hvor stort dokumentet er på en A4-side. Sådan så man kan se størrelsen på dokumentet.

Ret smart - hvis det er det.
Avatar billede prodic Mester
30. november 2001 - 23:15 #9
www.roberthoegh.dk/skrift.jpg

Nej - sådan ser det SLET ikke ud. Skriften hos mig derovre er Verdena.
Avatar billede robse2000 Nybegynder
01. december 2001 - 00:42 #10
Okay, nu har jeg fået løst det problem.

Men jeg vil stadig gerne ha\' forklaret de andre funktioner + rammen nu du/I engang får tid.

Med hensyn til det øverste så forstår jeg bare ikke hvorfor at filen på tidspunkter åbenbart kan være større som samlet fil end som fil i lag. Det lyder underligt, ikk\'??
Avatar billede prodic Mester
01. december 2001 - 00:46 #11
Det med rammen har jeg kommenteret tidligere.

Med hensyn til det med tallene - så tænker du vel på at der kan stå f.eks 3.45/0 i feltet ikke?
og hvad det betyder.
Avatar billede robse2000 Nybegynder
01. december 2001 - 09:19 #12
yep, præcis
Avatar billede m-lab Nybegynder
01. december 2001 - 10:04 #13
Undskyld jeg gik lidt tidligt i seng...

Rammen knytter sig til file->printoptions, en ny feauture i 6.0 hvor man er lidt mere herre over billedets placering på papiret end man var i tidligere situationer. Men rammen kan man så on-the-fly checkke hvodn\' det tar sig ud efterhånden som fantasien løber af med én.

Tallene relaterer sig ganske rigtigt til filstørrelsen, men størrelsen/forbruget i RAM og ikke på disken. (omend tallet til venstre rammer den faktiske fiflstr. på isk temmelig godt). Tallet til højre vokser alt efter antallet af lag og faktisk forbrug af pixels i de enkelte lag.

Avatar billede m-lab Nybegynder
01. december 2001 - 10:04 #14
situationer = versioner
Avatar billede cgleerup Nybegynder
03. december 2001 - 09:30 #15
Her må jeg give m-lab totalt ret, jeg har faktisk ikke noget at tilføje!
Avatar billede robse2000 Nybegynder
13. december 2001 - 20:30 #16
m-lab> du skal lige komme med et svar så jeg kan splitte pointene mellem dig og prodic og få afsluttet det her spørgsmål.

RObert
Avatar billede m-lab Nybegynder
13. december 2001 - 21:10 #17
Her... :-)
Avatar billede robse2000 Nybegynder
13. december 2001 - 22:13 #18
Sådan der.
Avatar billede robse2000 Nybegynder
13. december 2001 - 22:13 #19
Sådan der.
Avatar billede m-lab Nybegynder
13. december 2001 - 22:36 #20
tak for point. vi mailes ved..!