Avatar billede robse2000 Nybegynder
30. november 2001 - 18:28 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Størrelsen på arbejdsområdet

Hejsa

Når man forstørrer eller formindsker sit arbejdsvindue i Photoshop med ctrl + alt + (- el +) så sørger programmet for at arbejdsvinduet ikke ryger om bag ved paletterne i højre side, MEN kun hvis man har EEN kolonne med paletter. Jeg har så stor en skærm at det er fedest for mig at ha 2 kolonner med paletter i højre side af skærmen. Men mit problem er så at når jeg eks. forstørrer mit arbejdsområde, så smutter det bagom min nye kolonne af paletter. Kan man på en eller anden måde sætte bredden på sit arbejdsområde så det aldrig bliver bredere end til sine paletter ?? Det håber jeg man kan...

mvh
Robert
Avatar billede prodic Mester
30. november 2001 - 18:34 #1
Hvis du bruger PS6.0 kan du jo smide den/de overskydende paletter op i det grå felt i højre hjørne - så er de da væk på en måde.
Avatar billede robse2000 Nybegynder
30. november 2001 - 18:39 #2
Jamen kan man ikke gøre det andet ?? Jeg mener..hvis programmet er indstillet til at vinduet kun bliver så og så bredt når man resizer det, så må det da kunne lade sig gøre at ændre den størrelse...eller ikke.?!?
Hvad mener du med at jeg kan smide paletterne i det grå felt i højre hjørne..er det den mørkeblå bjælke oppe i højre hjørne ??
Avatar billede m-lab Nybegynder
30. november 2001 - 19:04 #3
Ja, det er den prodic mener (sku\' jeg mene)
Men hvis du minimerer dit billede (gendan ned står der når musen holdes over knappen, den i midten af de tre øverst til højre i billedet)
Så kan du selv sætte størrelsen på billedefeltet.

Avatar billede prodic Mester
30. november 2001 - 19:31 #4
Robse->Tja hos mig er feltet mørkegråt men det kan godt være den er mørkeblå hos dig.
Det er den der er til højre i top-baren jeg \"ævler\" om.

det er en alternativ mulighed - det andet tror jeg er indstillet sådan per default.
Avatar billede m-lab Nybegynder
30. november 2001 - 20:07 #5
prodic: og slet ikke noget om at jeg har ret..? så\'n bare lidt... ;-)
Avatar billede prodic Mester
30. november 2001 - 20:10 #6
m-lab->Du har helt ret med din metode. Nu bruger jeg bare Resize Window to Fit, så en fast størrelse på vinduet er ikke \"godt\" i mit tilfælde, men det er da en løsning(der kan bruges)

;-)
Avatar billede m-lab Nybegynder
30. november 2001 - 20:19 #7
Mit indtryk er at du mest arbejder med webgrafik og derfor ikke har så stort behov for store \"vinduer\"..!?

Men funktionen view->new view giver en kopi af det aktuelle billede, som man kan skalere ned og placere ved paletterne. På den måde har man ét view med overblikket samtidig med at man kan zomme ind på detaljerne i det andet view.

Det kunne være en hjælp for robse.
Avatar billede prodic Mester
30. november 2001 - 21:31 #8
m-lab->Arbejder mest med web-grafik - men benytter ofte New View også - man skal jo tit tæt på for at \"fange\" detaljerne.
Avatar billede robse2000 Nybegynder
30. november 2001 - 22:22 #9
m-lab> jamen, jeg er udmærket godt klar over at jeg selv kan bestemme størrelsen på mit vindue, det er jo det jeg gør hele tiden. Jeg har aldrig kørt mit billedvindue op i full size, for så står billedet jo fast der...
Prodic, nu nævner du Resize Window to Fit (Fit on screeen), som jeg også bruger flittigt, og den funktion får nøjagtigt samme fejl, idet den åbner vinduet så langt op at det går bag om den første kolonne. Det er altså ligesom om at Photoshop ikke registrerer at jeg har 2 kolonner med paletter.
Men det ser altså desværre ikke ud til at der findes nogen løsning på problemet. ØV!
Og forresten så er den der bjælke også grå i min Photoshop, det var vist en lille slåfejl...:-)
Avatar billede prodic Mester
30. november 2001 - 22:26 #10
Robse2000->Den eneste løsning jeg kan komme i tanke om, er at smide de paletter du bruger mindst på i det grå/blå(;-)) felt og så samle de mest brugte i deres egen - så du ialt får 1 kolone. Så slipper du også for alle de palletter.
Avatar billede robse2000 Nybegynder
30. november 2001 - 22:29 #11
Tjaaah, det var jo netop fordi at jeg gerne ville ha\' mine paletter der, da jeg nu har fået sat Photoshop herhjemme op så det passer 100% til mig (efter alt for lang tid med halv løsning), og paletterne generer mig faktisk ikke da skærmen er pænt stor.
Men kan du ikke lige fortælle mig sådan helt præcis hvordan jeg får paletterne op i det felt, for det fungerer ikke bare at trække dem derop.
Avatar billede prodic Mester
30. november 2001 - 22:32 #12
Robse->Det er ret nemt. I de enkelte paletter er der fanebladene til de enkelte menuer. Det er dem du skal have fat i. Så skal du bare trække/slippe dem op i det grå felt - så bliver de deroppe.

Sådan virker det her - så mon ikke også det er sådan hos dig :-)
Avatar billede robse2000 Nybegynder
30. november 2001 - 22:36 #13
Total iorden musiksmag..smag..smag.
Det var faktisk en helt okay løsning det der og så har jeg jo også lært noget nyt igen i dag.
Jeg siger mange tak og værsgo\'. Point ned i din lomme.
Robert
Avatar billede prodic Mester
30. november 2001 - 22:39 #14
Robse->Et godt råd - du skal ikke vænne dig for godt til den. Vanen er svært at slippe af med igen ;-)

Tak for pointene.