Avatar billede bullwinkel Nybegynder
30. november 2001 - 10:51 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

add til arraylist

Hvordan får jeg tilgang til min ArrayList fra en anden klasse??

Jeg skal fra min UI smide et objekt ind i min ArrayList som ligger i en anden klasse.
Avatar billede disky Nybegynder
30. november 2001 - 10:58 #1
DU laver en get metode der returnerer din ArrayList

Så kan du add\'e og remove\'e
Avatar billede logical Nybegynder
30. november 2001 - 11:03 #2
Eller endnu bedre, lav en add metode på din anden klasse, hvori du propper tingene ned i din arraylist.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. november 2001 - 11:08 #3
Jeg tilslutter mig logicals metode
Avatar billede disky Nybegynder
30. november 2001 - 11:11 #4
Nu skriver han \'får jeg tilgang\' !

Der en get/set metode,

ellers er det andet bedst.
Avatar billede bullwinkel Nybegynder
30. november 2001 - 11:16 #5
Det har jeg også gjort.
Mit problem er så at jeg går ud fra at jeg skal kalde den add metode med en variable som er af type Arraylist i min GUI klasse hvor jef sender der objekt der skal gemmes med.
MEN jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg skal definere en variable til at være af type ArrayList. :o(
Avatar billede disky Nybegynder
30. november 2001 - 11:20 #6
nej du skal kalde den Add metode med det objekt du ønsker at have lagt i din arraylist
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. november 2001 - 11:24 #7
Regel nr. 37½: Din GUI må ikke vide at din klasse med kunder tilfældigvis
har valgt en ArrayList at gemme tingene i.
Avatar billede disky Nybegynder
30. november 2001 - 11:27 #8
erik: det må den da gerne, hvis man vil have hård kobling imellem klasserne.

At det sjældent er en god ide er en helt anden ting.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. november 2001 - 11:35 #9
Må og må ... Det ville trække ned, når jeg skal give ham karakter ;)
Avatar billede runberg Nybegynder
30. november 2001 - 11:37 #10
disky>> En af hovedreglerne ved java-programmering siger netop at man skal gøre alt hvad man kan for at opnå høj samhørighed og lav kobling, så Erik har vel sådan set ret!?!?
Avatar billede runberg Nybegynder
30. november 2001 - 11:40 #11
Jeg går ud fra at du i din GUI har en refferance til den klasse hvor du har dit Array. Hvis du har det så er det mest rigtige at lave put (add)og take metoder på klassen. Disse funktioner kalder din GUI så. Når den kalder take(), skal det være Object obj = klasse.take() når du skal putte et object i array\'et skal du skrive klasse.put(object);
Avatar billede bullwinkel Nybegynder
30. november 2001 - 11:53 #12
runberg> Det hjalp da lidt men nu får jeg en
java.lang.IndexOutOfBoundsException: Index: 1, Size: 1
og så en masse lort ned af.

Dette er når jeg kører mit program og prøver at hente et af de gemte objekter frem igen.?????
Avatar billede runberg Nybegynder
30. november 2001 - 11:56 #13
IndexOutOfBoundsException vil sige at du forsøger at hente et object på en plads uden for arrayet... Tjek dit index
Avatar billede runberg Nybegynder
30. november 2001 - 11:56 #14
Hov hov.... Hvis size er = 1 er index = 0
Avatar billede martin_schou Nybegynder
30. november 2001 - 12:00 #15
runberg - reglerne er guidelines ... desuden - regler er til for at blive brudt - det samme gælder indkapsling osv :-)

Så både disky og erikjacobsen har ret - man må (helst) ikke, men man kan godt gøre det. Fuldstændig som man helst ikke må hoppe ud foran lastbiler i fart.
Avatar billede runberg Nybegynder
30. november 2001 - 12:02 #16
martin schou>> Hvis du mener at reglen ang. høj samhørighed og lav kobling er til for at blive brudt, så ønsker jeg dig virkelig held og lykke i fremtiden, hvis du vil programmere java!!
Avatar billede martin_schou Nybegynder
30. november 2001 - 12:12 #17
runberg - det er ikke noget, jeg vil, det er noget jeg gør (får i det mindste løn for det).

Sålænge man kan, er der nogle der gør det - uanset hvilke konsekvenser det får hen ad vejen. Se min analogi om lastbiler.
Avatar billede runberg Nybegynder
30. november 2001 - 12:21 #18
Det er muligt at der er nogen der er dumme nok til at gøre det, men hvad værre er, er at der er nogen der dumme nok til at opfordre andre til også at gøre det!!!
Avatar billede martin_schou Nybegynder
30. november 2001 - 12:30 #19
Jeg har da ikke opfordret nogen til at gøre det - jeg gjorde bare opmærksom på, at man KAN gøre det.

Har jeg også opfordret nogen til at hoppe ud foran en lastbil i fart, jævnfør min kommentar \"Fuldstændig som man helst ikke må hoppe ud foran lastbiler i fart\"?