Avatar billede lrm Nybegynder
26. marts 2000 - 16:25 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Skærm klikker meget og højt

Hej

Jeg har et stort problem med min skærm.
Når jeg starter win98 så klikker/smælder skærmen højt hvorefter billedet nærmest ændres og desktop kommer frem.

Det samme sker når jeg skal starte et spil eller
"nogle" programmer.

Det er en meget ubehagelig lyd :( jeg frygter hver gang at skærmen skal stå af.

Skærmen er en PanaSynch 17 t. jeg kører 1024*768 16 m farver

Mine venner har også 17 t skærme og kører 1024*768 men deres skærme gør det ikke de starter bare normalt op.

Hvad kan problemet være....?

mvh
lrm

Avatar billede krusell Nybegynder
26. marts 2000 - 17:47 #1
En af mine venner har en skærm, der selv skifter indstillinger alt efter hvilken opløsning der er i spillet/på desktoppen. Prøv at skifte mellem nogle forskellige indstillinger og se hvad der sker.
Avatar billede desperado Nybegynder
26. marts 2000 - 18:01 #2
flimmer billede på skærmen når den klikker ?!?

Men den ting der klikker er din Strømforsyning i din skærm !
den skal skiftet ( den har sikkert ikke langt igen )
M:S
Avatar billede hmau Nybegynder
26. marts 2000 - 18:35 #3
jeg tror krusell er inde på det rigtige, min gør nemlig det samme.
Avatar billede stussy Nybegynder
26. marts 2000 - 21:08 #4
hmm sådan er der bare nogle skærme der opføre sig, og det er ganske normalt, min ny indkøbte sony gør det såmen også, og som krusell allerede har skrevet, er det fordi den selv skifter indstillinger, ;)
/stussy
Avatar billede schubert Nybegynder
26. marts 2000 - 22:40 #5
Det der sker er at når du har loader Windows er at din skærm køre i 640 X 480, og når den så når til desktoppen hvor den skal køre i 1024 X 768 - er der i mange nyere skærme et relæ der "slukker" for skærmen for ikke at skade den i overgangen til den nye opløsning.

Det var et meget stillede spg. da der kom 3dfx kort frem - de gjorde nemlig de samme og skærmene reagerede på samme måde.
Avatar billede krusell Nybegynder
26. marts 2000 - 23:21 #6
Hey, jeg tror jeg vil ændre min kommentar til et svar og se hvad der sker. :-)
Avatar billede johnnyboy Nybegynder
27. marts 2000 - 07:49 #7
Det skulle afhænge af grafikkortet.
Min skærm gjorde det samme før jeg købte et nyt grafikkort, jeg havde en Matrox Millenium G200.
Avatar billede gnarf Nybegynder
27. marts 2000 - 08:41 #8
lrm>> Du kan eventuelt prøve at trykke på degauss knappen på din skærm. Hvis det er den samme lyd som kommer ved tryk på degauss som når den skifter opløsning, så er alt i skønneste orden.

Det er som schubert skriver, et relæ som beskytter skærmen i tilfælde af du skifter til en opløsning den ikke kan klare. Relæet slår altså fra ved opløsningsskift, og slår kun til igen, hvis den nye opløsning er en skærmen kan klare.

Det er klart en GOD ting ved en skærm, at den ikke slår billedrøret til før den ved om den kan klare opløsningen. Det beskytter billedrøret en hel del!
Avatar billede krusell Nybegynder
27. marts 2000 - 09:32 #9
Det burde ikke være degauss når den skifter mellem spil, kun når den starter op.
Avatar billede gnarf Nybegynder
27. marts 2000 - 09:40 #10
krusell>> Jeg skriver jo ikke det er degauss knappen der er skyld i det! Jeg skriver at hvis det er samme lyd som kommer når han skifter opløsning, som når han trykker på degauss knappen, så er det bare relæet som slår til og fra.
Avatar billede asmodeus Nybegynder
27. marts 2000 - 14:26 #11
Alt det ovenstående lyder meget tvivlsomt, idet det intet har med grafikkortet eller degauss-knappen af gøre. Det er blot et udtryk for at du er i besiddelse af en monitor i en ordentlig kvalitet! Og hvis du tror at billederøret springer i luften på dig, så sker det sku nok ikke - så det behøves du ikke at være bange for.
Mvh/
Asmodeus
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
27. marts 2000 - 16:05 #12
Ok lad os lige faa nogle ting paa det rene...

Det du hoerer er at skaermen synkroniserer(dvs. finder) frekvensen i HZ(Herz) og KHz(Kiloherz). Dette kaldes ogsaa at skaermen "Sync'er"(Ligesom synker paa dansk)

Naar skaermen opdager at signalet fra grafikkortet har aendret frekvens, begynder skaermen at soege efter den nye frekvens. Medens den soeger, flimrer skaermbilledet, og i det oejeblik den finder den korrekte frekvens, saa synkroniserer den signalet. Da hoeres et hoejt klik, og skaermen bliver rolig igen.

Det har INTET med beskyttelse af skaermen at goere. De fleste skaerme har dog et afbryder raelae indbygget, som afbryder hvis den ikke kan synkronisere inden for de rammer som producenten har lagt. Det er praktisk da brugeren ikke KAN overbelaste skaermen. Det er jo ogsaa smart at producenten kan vaere 100% sikker paa at en skaerm svarer til specifikationerne...Saa risikerer han ikke at saelge billige billedroer som kan hamle op med hans egne dyre billedroer. Var der nogen som sagde DVD og landekoder!?

Hvis stroemforsyningen er ved at gaa i den skaer, saa er der i de fleste tilfaelde problemer med at den konstant aendrer belysning...dvs bliver lys, saa moerk, saa normal i loebet af eet par sekunder. Dette sker fordi lyskontrollen er sluttet direkte til stroemforsyningen...I de fleste tilfaelde har en ledning eller en lodning revet sig loes.

regards,

Avatar billede krusell Nybegynder
27. marts 2000 - 16:14 #13
gnarf>> Ok, sorry :-)
Men er det ikke to forskellige ting? Min degauss lyder MEGET forskeligt fra den lyd der kom, da jeg havde et vodooI kort og den skiftede ved forskellig skærm indstillinger
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
28. marts 2000 - 02:29 #14
Degauss er en afmagneticerings anordning som ensretter magnetfelterne inde i skaermen...

Elektronkanonerne peger mod midten af skaermen, og afboejes af et magnetfelt. Dette magnetfelt skifter mange gange i sekundet, og ved den mindste paavirkning udefra(Magnetisme eller elektriske felter) opstaar der farveproblemer...Hvid bliver til groen osv...

Degauss ensretter(forvraenger) billedet paa skaermen, og derfor efterfoelges Degauss af en ny sync og derfor som regel et klik.

MVH
Avatar billede th Nybegynder
28. marts 2000 - 20:04 #15
De kliklyde du taler om, kommer fra et relæ der skifter hver gang skærmen skifter opløsning, og det er helt normalt for nogle skærme, så du skal ikke være nervøs. (Jeg sidder selv ved en Acer der gør det samme)
Avatar billede krusell Nybegynder
28. marts 2000 - 23:01 #16
Er der ikke snart svaret på spørgsmålet ?
Avatar billede asmodeus Nybegynder
28. marts 2000 - 23:15 #17
Okay! Svaret er som følger:
Din skærm skal lyde sådan - det er normalt!
Mvh/
Asmodeus
Avatar billede krusell Nybegynder
28. marts 2000 - 23:44 #18
Jep :-)
Avatar billede danneck Nybegynder
29. marts 2000 - 13:43 #19
Agree!
Avatar billede yeptoday Nybegynder
30. marts 2000 - 10:15 #20
Der er intet galt med din skærm..  :-)

Avatar billede lrm Nybegynder
30. marts 2000 - 10:44 #21
Tak for alle jeres indlæg. Jeg er nu blevet overbevist om at der IKKE er noget galt med skærmen.
Det var lækkert at få det bekræftet.