Avatar billede grandmaster_c Nybegynder
29. november 2001 - 13:09 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Æ, ø og å i DHTML Editing Component

Når jeg prøver at indsætte æ, ø eller å i DHTML Editing Component vises japanske (mærkelige) tegn.
Er der en speciel indstilling til dansk tegnsæt?
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
29. november 2001 - 13:11 #1
<meta http-equiv=\"Content-Type\" content=\"text/html; charset=iso-8859-1\">
Avatar billede olebole Juniormester
29. november 2001 - 13:11 #2
<ole>
Der er ikke andre mærkværdigheder, end der altid er i HTML  =o)
Skriv:
  <meta http-equiv=\"Content-Type\" content=\"text/html; charset=iso-8859-1\">
i din head  ;o)
/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
29. november 2001 - 13:13 #3
...uden den kan du ikke skrive noget somhelst fornuftigt HTML - editor eller ej  ;o)
/mvh
Avatar billede olebole Juniormester
29. november 2001 - 14:27 #4
Har du en begrundelse for at afvise et korrekt svar?
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
29. november 2001 - 14:31 #5
Er det mon dette der er problemet:

æ= &aelig;
ø= &oslash;
å= &aring;

Avatar billede grandmaster_c Nybegynder
29. november 2001 - 14:32 #6
Jeps..... Jeg fandt en anden løsning..... Erstat æ ø å med entiterne &aelig; osv..... Det andet virkede ikke !!! Beklager
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
29. november 2001 - 14:33 #7
Du bad om et tegnsæt..ikke kodenerne for æ,ø og å
Avatar billede grandmaster_c Nybegynder
29. november 2001 - 14:34 #8
Til Pelkjaer..... Okay jeg havde fundet løsningen selv, men det var det rigtige svar.... Du får pointene!
Avatar billede grandmaster_c Nybegynder
29. november 2001 - 14:35 #9
Jeg troede jeg kunne løse det med et andet tegnsæt.... Men det virkede ikke så jeg erstattede med koderne...
Avatar billede olebole Juniormester
29. november 2001 - 14:40 #10
grandmaster_c >> Nå, okay .....jeg troede du skrev i feltet  =o)

Desværre holder din løsning ikke så fedt. De tegn er ikke en del af JavaScript-standarden, men du er heldig i dette tilfælde, at IE ikke er synderlig god til JavaScript.
Brug det dog *aldrig* i noget, der skal anvendes på WWW i andet end IE og under andet end Windows.
/mvh
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
29. november 2001 - 14:46 #11
olebole>>Hvad er du siger?
Siger du at
æ= &aelig;
ø= &oslash;
å= &aring;
kun virker i IE på win platform?
Avatar billede grandmaster_c Nybegynder
29. november 2001 - 14:51 #12
Det skal kun brugs til IE !!!
Avatar billede olebole Juniormester
29. november 2001 - 14:52 #13
I java script: Ja! Det er fra HTML-stan, du har de entities - og de virker ikke i JavaScript. Der skal du anvende den escapede værdi til tegnets keyCode (ASCII)  :)
/mvh
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
29. november 2001 - 14:53 #14
:-))Det er nok min begrænsede viden der gjorde at jeg ikke havde opfattet at vi ikke snakkede alm. html *lol*
Avatar billede olebole Juniormester
29. november 2001 - 14:55 #15
grandmaster_c >> Ja, naturligvis DHTML editor virker kun i det miljø - det var ment som alm. forbrugeroplysning fra en delvis Mac-bruger - da den manglende viden (som er yderst udbredt) forpester de fleste Mac-brugeres færden på WWW. Det samme gælder alle, der ikke bruger IE/Win  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
29. november 2001 - 14:59 #16
æ = \\346
ø = \\370
å = \\345

Prøv f.eks:
  alert(\"\\345l, \\346g og \\370l\");
...i anledning af de forestående julefrokoster  ;o)
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
29. november 2001 - 14:59 #17
olebole>>Jaja, vær du glad for at den omtalte \"yderst udbredte begrænsede viden\" netop er så udbredt - hvis ikke dette var tilfældet havde du *måske* ikke noget arbejde :-)))
Avatar billede olebole Juniormester
29. november 2001 - 15:02 #18
Det er præcis, hvad jeg plejer at sige til kollegaer, der brokker sig over besværligheder i HTML/JavaScript i forhold til forskellige browsere ...! Det er dem, vi lever af  ;o))
/mvh