Avatar billede egede Nybegynder
28. november 2001 - 15:02 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Højtalerproblemer

Jeg oplever tit at når min computer kommer med \"ICQ-åhåh\"-lyden så begynder alt lyd der derefter kommer ud af mine højtalere at \"hakke\" og få et ekko.

Højtalerne er et par små gamle IBM-højtalere, de har siddet i en gammel IBM Aptiva (p120 tower), hvor de fik tilført strøm fra computeren. Nu får de tilført strøm fra en omformer der kører 12V og 300mA, jeg ved at højtalerne tidligere brugte 12V, men jeg ved ikke hvor mange ampere de har brugt tidligere.

P.S. Jeg vil ikke købe nogle nye, for de virker helt fint igen efter et stykke tid, og som sagt så er det kun en lyd der får dem til at reagere.
Avatar billede crystal-t Nybegynder
28. november 2001 - 15:03 #1
er du sikker på at, du har instaleret det rigtigt lyd kort?
Avatar billede egede Nybegynder
28. november 2001 - 15:12 #2
Ja, det er et on-board lydkort, og det har kørt fint i lang tid, desuden har jeg prøvet med et andet sæt højtalere, der var problemet der ikke.
Avatar billede snigermunken Nybegynder
28. november 2001 - 15:19 #3
Jeg tror jeg har løsningen til dig. Jeg havde samme problem, jeg køre også med et on-board lydkort, men jeg køre lyden over mit stereo anlæg, men jeg oplevede samme problem med at alt lyd begyndte at hakker når jeg sad og skrev med en over icq\'en. Men efter jeg slog lyden fra icq\'en i meddelelse\'s vinduet så har jeg ikke oplevet det problem. Du får stadig den åhåh lyd når du får en besked, men det går ikke ud over resten af lyden på computeren mere.
Avatar billede egede Nybegynder
28. november 2001 - 15:50 #4
mener du \"skrive-lyden\"? Den er slået fra.
Avatar billede snigermunken Nybegynder
28. november 2001 - 15:53 #5
Ok men det hjalp på mit problem, men så er det jo nok ikke samme problem.
Avatar billede egede Nybegynder
28. november 2001 - 17:03 #6
Nu ved jeg ikke om du har forstand på højtalere, men tror du at de 300mA er for meget/lidt?
højtalerne er måske 15 cm høje, ellers kender jeg ikke til dem teknisk...
Avatar billede snigermunken Nybegynder
28. november 2001 - 17:10 #7
Du siger det sker når icq\'en kommer med åhåh lyden, har du oplevet det er sket andre gange uden icq\'en er startet?
Avatar billede egede Nybegynder
28. november 2001 - 17:18 #8
Jeg har kun oplevet det med den lyd, og problemet har ikke hele tiden været der...
Avatar billede snigermunken Nybegynder
28. november 2001 - 17:22 #9
Så må det næsten være icq\'en der er skyld i dit problem. Jeg oplevede at når jeg sad og skrev sammen med en over icq\'en så begyndte den at lave underlig ting med lyden. Og så ville den pludselig ikke afspille mp3 filer mere. Så måtte jeg genstarte computeren for det virkede igen. Men jeg fik løst problemet ved at slå tastelyden fra.
Hvad version af icq har du?
Avatar billede egede Nybegynder
28. november 2001 - 20:47 #10
2000a eller b, kan ikke huske det. Jeg kan løse problemet ved bare at slukke højtalerne i et par minutter. Den vil stadig gerne afspille alt andet lyd, og med et par reservehøjtalere er lyden da hel fin. Jeg er ret sikker på at problemet er højtalerne.
Avatar billede msmows Nybegynder
28. november 2001 - 22:10 #11
300 mA er for lidt. Der kan ske det at forsyningen mister grebet, så at sige, den overophedes tænkeligt hvorefter spændingsregulatoren bliver ustabil. Der kan ikke sættes en for stor forsyning til, sålænge spændingen passer (12V), der trækkes den strøm der er nødvendig, hvis ellers forsyningen kan levere nok. Find en forsyning der kan klare 1 ampere.
Avatar billede egede Nybegynder
28. november 2001 - 22:52 #12
Tak for svaret... Sådan en forsyning koster omkring 100 kr. og i forhold til problemets størrelse lige nu gider jeg ikke at købe en.
Hvad er grunden til at når den skal op og ramme sådan en forholds høj tone at der så ikke er strøm nok? Tager de generelt mere strøm?
Avatar billede msmows Nybegynder
29. november 2001 - 11:56 #13
En kraftig tone, kræver at forstærkeren skal lave mere, ja. Hvis forsyningen så kører lige på kanten, ja sååeehh.
Avatar billede egede Nybegynder
30. november 2001 - 19:02 #14
Jamen jeg siger da tak, jeg ved ikke om jeg vil ofre 100 kr. på det, men de 30 point skal du da have :)
Avatar billede msmows Nybegynder
01. december 2001 - 21:32 #15
Herfra tak også :O)