Avatar billede danscape Nybegynder
28. november 2001 - 12:59 Der er 65 kommentarer og
3 løsninger

Byg selv UPS =)

Jeg står og skal bruge en UPS (nødstrøm)!

Jeg tænkte... kan man ikke lave sådan en UPS selv?! Jeg har nogle 12V bilbatterier liggende og nogle 12V akkumulatorere... er det ikke muligt på en eller anden tricky måde selv at bygge sådan en UPS der kan lave 230V ?

I så fald.. hvordan? Findes der nogle sider med tegninger over det?!?!

På forhånd mange tak ;)
Avatar billede gjessing Nybegynder
28. november 2001 - 13:03 #1
he he Nej det vil jeg sku ikke råde dig til. det er ikke sådan lige at lave 12VDC om til 230VAC.
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
28. november 2001 - 13:07 #2
http://www.thansen.dk/product.asp?c=19497486&n=361558564&pn=373063834
kan lave 12v til 230, men 150watt er ikke meget :-(
Avatar billede danscape Nybegynder
28. november 2001 - 13:08 #3
Min teknologi lærer siger at det med at lave de 12V om til 230V ikke er noget problem... tricket er bare den at den skal kunne \"slå\" til rimeligt hurtigt....
Avatar billede danscape Nybegynder
28. november 2001 - 13:09 #4
Smutter lige ned i fysik lokalet igenner! ;-p  I er velkommen til at smide nogle svar imens, så kigger jeg lige forbi om 40 minuters tid =)

*G*

- Kasper!
Avatar billede danscape Nybegynder
28. november 2001 - 13:43 #5
Come on!!!!!!! =)
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. november 2001 - 15:31 #6
Hvor tit kommer du for at skulle bruge UPS?
Avatar billede kastrup Nybegynder
28. november 2001 - 15:49 #7
Vi har sådan en UPS ude på arbejde og når man skal bruge den så virker den aldrig og den har bare kostet en arm. Så hvis du selv kan bygge den så er du rimelig go. Hel og lykke
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. november 2001 - 15:59 #8
Det er sket 1 gang på et helt år at strømmen faldt ud, og skulle man så fylde rummet med store illelugtende batterier for at den en gang om året skal redde en.
Og så skal batterierne lades op en gang imellem!
Avatar billede danscape Nybegynder
28. november 2001 - 16:44 #9
Tja... det er faktisk til en server! Det er rart at der er noget der gi´r serveren lidt strøm, så kundernes sites ikke ryger ned!

Akkumulatorene er ikke illelugtende... jeg laver alarm/sikringssystemer (fritidsjob) så jeg har nogle rimelig kraftige akkumulatorer der fra ;)

Min teknologilærer siger at det er muligt at lave sin egen, og vi kan sagtens få et 2,5 A / 12V til at lave 230V... tricket er hvordan den så skal fungere, . om det skal være med relæ der slår til når netspændingen svigter, eller?!??!?!
Avatar billede kastrup Nybegynder
28. november 2001 - 17:00 #10
Hvis det er så vigtigt at den kører hele tiden hvorfor vil du så ind på primær siden at din strømforsyning og ikke sekundær siden
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. november 2001 - 18:45 #11
Nå, ok det kunne du ha\' sagt med det samme.

Det du skal ha\' hvis du skal ha en hurtig respons fra din UPS er en tyristor der bliver styret af nettet, dvs. at tyristoren åbner i samme øjeblik der kommer et spændingsudfald, åbner for for de 230Volt der står og kører i tomgang som et switchmodul drevet af akkuerne!
Avatar billede danscape Nybegynder
28. november 2001 - 23:19 #12
Okay! Og de der tyrustorer slår de meget hurtigt til?? Jeg mener... når serveren at gå HELT ned?? (netsvigt)
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. november 2001 - 23:36 #13
Jeg tror ikke du finder noget der er hurtige og de laves i utroligt mange udgaver, fra små bitte i 1 A størrelse til flere hundrede ampere.
Det drejer sig om Nanosekunder når de lukker op, de er tusinde gange hurtigere end mekaniske relæer.

Hvis du ikke lige ved hvad det er for nogen størrelser, så sidder de i biler som pauserelæ til viskere og mange andre steder. De bruges også som lysdæmpere til stuebelysning.
Avatar billede fido82 Nybegynder
29. november 2001 - 12:23 #14
jeg har tegninger og det hele liggende over en UPS derhjemme... hvis det var noget....

Ellers har jeg da en anden metode til hvorn du kan lave en...
Avatar billede gjessing Nybegynder
29. november 2001 - 12:31 #15
Jeg vil bestemt ikke anbefale at gå ind på sekundær siden af den \"rigtige\" PSU og det der med at ekspermentere med thrystiore er altså noget man skal have STYR på. jeg er selv radiomekaniker og ved hvor svært det er. men hvis fido82 havde en tegning er det nok løsningen.
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. november 2001 - 12:37 #16
Ja, ingen tvivl om at det er svært og at man skal ha\' styr på elektronikken, Alene det at få en PSU til at køre kan være svært nok. Der til kommer så kredsløbet omkring tyristorer, få den startet og afbrudt i rette tid, så det er en svær opgave!
Avatar billede microtec Nybegynder
29. november 2001 - 13:12 #17
<SNIP>
Min teknologilærer siger at det er muligt at lave sin egen, og vi kan sagtens få et 2,5 A / 12V til at lave 230V
</SNIP>

Sig lige til din teknologilærer at det ikke giver meget effekt. Han har \"måske\" hørt om den udvide Ohms-lov ;o)

2,5A * 12V = 30W

En god UPS har en virkningsgrad på ca. 90%, så du vil kun have 27W til rådighed med 2,5A@12V
Strømforsyningen i din PC er 300-500W

Du skal op og arbejde med MEGET højere strømme, og have MEGET større batterier end dem der indgår i et alamranlæg.
Avatar billede danscape Nybegynder
29. november 2001 - 19:46 #18
microtec>>> De akkumulatorer der er i et alarmanlæg er fine nok! Jeg har en nyt en liggende der er i stand til at forsyne et anlæg med 200 PIR-detektorer, 8 CT 2000 forbikoblere, 2 centraler og 6 tasteturer med LCD, i ca. 18 timer!
Så det er jo lidt mindre end den Kemp & Lauritzen har har i central-skabet i Fiskoetorvet Shopping Center, i Sydhavnen =)

Jeg kan ikke lige huske hvor mange ampere de er på, men det er rimeligt mange!

Og den her UPS skal kunne kører i ca. 10 - 15 min.

Avatar billede microtec Nybegynder
29. november 2001 - 22:54 #19
danscape >> Det kan du ikke sammenligne. Dit alarm-grej fosynes med 12V, din PC med 240V.
Du må ikke kikke på \"ampere\" alene. Du er nød til at kikke på effekten (VA).
Din UPS skal kunne levere mindst 300W for at trække en PC (muligvis mere). Hvis forsyningsspændingen er 12V og virkningsgraden er 90%, skal du kunne hive (300/12)/0.9 = 28A

En akkumulator til et alarm-anlæg et typisk 3-6 ampere/timer (Ah).
Tror mig, det er virkelig effekt-elektronik du har med at gører når vi taler om en UPS til en server. Der sidder en hel flok af dine \"små\" alarm-akkumulatorer i en UPS.

PS: Jeg har tidligere udviklet alarm-anlæg for en af branchens store alarmvirksomheder, så jeg kender godt en akkumulator til alarmer.
Avatar billede danscape Nybegynder
29. november 2001 - 22:56 #20
Hmmmm.. okay! =)

Ved du så hvor jeg kan finde en god UPS til billige penge???
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. november 2001 - 22:58 #21
Der har lige været et spm. om UPS!
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. november 2001 - 22:59 #22
Avatar billede microtec Nybegynder
29. november 2001 - 23:03 #23
Tja Kr. 1.245,00 for en 425 VA UPS lyder billigt.

Følger man retaxes link langt nok når man frem til http://www.midtdata.dk/indexmereinfo.asp?model=TRUST425
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. november 2001 - 23:06 #24
Til den pris kan de ikke betale sig at rode med det selv, det vil blive alt for dyrt!
Ingen grund til at opfinde den dybe tallerken en gang til ;o)
Avatar billede danscape Nybegynder
30. november 2001 - 12:03 #25
microtec>> Hvor meget er den UPS i stand til at forsyne og hvor længe? Har en router der også helst skulle ha´ lidt power =)
Avatar billede microtec Nybegynder
30. november 2001 - 12:15 #26
danscape >> Der står 425 VA = 420Watt, så den kan trække din PC.
De skriver intet om hvor stor kapacitet den har, så ud fra de oplyste data kan man ikke se hvor længe (der er ingen data på den på Trust´s egen web-site).
Avatar billede fido82 Nybegynder
30. november 2001 - 13:22 #27
ville du have tegningen eller ????
Avatar billede danscape Nybegynder
30. november 2001 - 17:11 #28
fido82>>> Ja, det var tegningen jeg efterspurgte til at starte med, men nu tror jeg at konklusionen bliver den, at jeg køber en!

Kender du da en tegning til sådan en??

- Kasper ;)
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. december 2001 - 01:53 #29
fido82> Af ren teknisk nysgerrighed, kunne jeg da godt tænke mig at se hvordan man løser sådan et problem i dag, så du er velkommen til at sende mig diagrammet!
Avatar billede danscape Nybegynder
01. december 2001 - 01:58 #30
Også her, tak =)
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. december 2001 - 02:29 #31
danscape> skal vi så ikke lige komme med en mailadresse hver især?

knhi@post3.tele.dk
Avatar billede danscape Nybegynder
01. december 2001 - 18:17 #32
Hmmm... af hensyn til den FåååRkinge vira der hærger mine mail servere i øjeblikket, får du lige min junk mail adr. hos OFiR *G*

kasperv@ofir.dk
Avatar billede microtec Nybegynder
01. december 2001 - 18:28 #33
danscape >> En virus, flere vira *gg*

Jeg tror jeg har slette i nærheden af 200 mail med virus de sidste dage. Det er noget af et angreb :o(
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. december 2001 - 22:34 #34
Ja, de angeb minder mig om en meteor storm, de kommer i klynger ;o)

Har dog været helt fri for at få dem ind i systemet, de bliver indtil videre stoppet effektivt af NAV2002!
Avatar billede microtec Nybegynder
01. december 2001 - 23:22 #35
retaxes >> Husk at opdatere Outlook med nyeste patch, hvis du ikke allerede har gjort det.
Der kunne jo smutte en meteor forbi NAV. Min NAV2000 opdager i hvert fald ikke de Badtrans.B der er vedhæftet e-mail. Den brokker sig først når filerne gemmes til disk. Så er det for sent, hvis Outlook ikke er opdateret.

Hm, det var vist en helt anden slags UPS.
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. december 2001 - 00:30 #36
microtec> er det Outlook Express eller den fra officeXP?

Under alle omstændigheder var det måske en ide at checke siten for patches!
Avatar billede danscape Nybegynder
02. december 2001 - 00:35 #37
Den vira der væltede min webserver hedder vist KERNEL32

Du modtager den som en vedhæftet fil i Outlokk Express, og normalt skal du jo åbne selve filen op, for at kører virusen, men her skal du blot markere mailen for at læse den eller slette den, så der må være noget HTML kode i selve mailen der får den til at kører! Anyway, det er fandme godt lavet!

Dvs. du kan ikke slette mailen fra din inbox, uden at kører virusen ;(

..og den væltede mit netværk inkl. en server!
Avatar billede microtec Nybegynder
02. december 2001 - 00:38 #38
retaxes >> Jeg kører selv Outlook Express. Ved ikke om det gælder officeXP også.

danscape >> Det er netop den virus der hedder Badtrans.B du omtaler.
Kik evt. på
http://www.virus112.dk/index.php?page=artikel&artid=323 for information.

Avatar billede retaxes Nybegynder
02. december 2001 - 00:45 #39
Jeg har haft et par virus med mail, men NAV2002 kommer først med en gul advarsel, den kan ikke slette den som sådan, men sætter den i karatæne.
Lige så snart jeg har sagt ok til karantæne, lyder der et pling og så kommer mailen uden andet indhold end tekst.

Outlook skriver dog at det script der var med er fjernet, så der er ikke noget jeg kan åbne!

Hele bestyrelsen og redaktionen har været ramt af kernel32, jeg gik som sagt fri!
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. december 2001 - 00:49 #40
microtec> Tak for linken, rar at have!
Avatar billede danscape Nybegynder
02. december 2001 - 00:51 #41
I kan læse mere om KERNEL32 på

http://www.eksperten.dk/spm/139317

...det spm. oprettde jeg med det samme, da jeg blev ramt af denne! ;) Der er også nogle links til noget grej der kan fjerne den fra systemet! ;)
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. december 2001 - 00:54 #42
Hvor blev det diagram af?
Avatar billede danscape Nybegynder
02. december 2001 - 01:00 #43
Hæhæ =) Det hele er gået op i viruser nu =)
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. december 2001 - 01:04 #44
fido82 må godt komme på banen nu, helst inden næste byge!
Avatar billede fido82 Nybegynder
02. december 2001 - 11:30 #45
;O) Jeg kan ikke sende den til jer alle, den fylder ca 7,4 mb, og det er knap så sjovt når man kun har en isdn. Derudover kræver det oxo at i har protel installeret. Dem der stadig har interresse, kan sende mig en mail på: fido_linux@freebox.com
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. december 2001 - 11:33 #46
Nå, trækker du dig ;o)

Ok, jeg ved ikke hvad Protel er for noget, men jeg kan godt leve uden diagrammet på UPS!
Avatar billede fido82 Nybegynder
02. december 2001 - 11:46 #47
jeg har en general beskrivelse af hvad der skal til for at den virker og hvilken software man skal programmere microprocesseren med, hvis det har interrese for nogen, den er jeg villig til at sende, da den \"kun\" fylder 900 kb...
Protel er et prof elektronikudviklings program, og der kan hentes en 30 dages trial på www.protel.com
Avatar billede microtec Nybegynder
02. december 2001 - 20:15 #48
fido82 >> Du laver bare et screen-dump af diagrammet.
Det fylder mindre og folk slipper for at skulle installere Protel (godt program).
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. december 2001 - 21:20 #49
Ja, det var en god ide microtec kom med!
Avatar billede fido82 Nybegynder
03. december 2001 - 12:17 #50
øhm... så skal jeg lave sårn omkring 13 screendumps, plus dem der er til printudlægget.... nej vel ;O) Man vil alligevel ikke kunne se hvad der står på diagrammet, da alt er for småt til det. Når jeg kommer hjem igen, kan jeg lægge det op på min hjemmeside som zipfil.
Avatar billede microtec Nybegynder
03. december 2001 - 12:29 #51
Hvis diagrammet fylder 13 sheets, er det vist ikke et gør-det-selv-projekt for en amatør ;o)
Avatar billede danscape Nybegynder
03. december 2001 - 13:43 #52
Hehe!
Avatar billede fido82 Nybegynder
04. december 2001 - 12:21 #53
nope, men imorgen, lægger jeg den generelle beskrivelse ud på mit site, og så kan fol selv hente den derfra.
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2001 - 12:24 #54
Du kan få en 15 minutters UPS med 400 Watt til omkring 450 kr. Er det så besværet værd?
Avatar billede microtec Nybegynder
04. december 2001 - 12:30 #55
el_barto >> Det lyder ufattelig billigt. Den jeg fandt kostede 1.245 (syntes jeg også er billigt).
Har du et link? Nu bliver jeg også selv interesseret.
Avatar billede gjessing Nybegynder
04. december 2001 - 12:34 #56
jeg er da også int. i sådan en billig UPS . men holder prisen.?
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2001 - 12:37 #57
http://www.kellytech.hu/en/ups/pcm/king.htm var dog ikke den jeg tænkte på...den jeg så var i en shop i Tyskland...
Avatar billede microtec Nybegynder
04. december 2001 - 12:38 #58
Jeg syntes det lyder FOR billigt. Akkumulatoren alene koster der omkring eller mere.

Jeg syntes faktisk 1.245 var billigt for denne http://www.midtdata.dk/indexmereinfo.asp?model=TRUST425

Håber el_barto kan fortælle hvor han har set en UPS til ca. 450 Kr.
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2001 - 12:38 #59
Ups...prisen er her...dog er den dyrere end den tyske.. http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1564617891
Avatar billede microtec Nybegynder
04. december 2001 - 12:40 #60
el_barto >> Tror du så ikke det har været 450 D-mark. Det lyder mere rimeligt :o)
Avatar billede microtec Nybegynder
04. december 2001 - 12:42 #61
el_barto >> Jeg overgiver mig :o)

Det er f..... billigt.
Utroligt at de kan sælge den til 574 Kr.
Det kan aldrig gå at TÆNKE på at bygge en selv. Komponentprisen vil overstige 574 Kr.
Avatar billede microtec Nybegynder
04. december 2001 - 12:54 #62
Jeg har lige prøvet at regne lidt og kikket priser på akkumulatorer.

For at kunne levere 425W@220V i 15 minutter, skal man bruge en akkumulator på 12V 10Ah.
Hos min normale leverandør koster sådan en fyr 270 Kr. excl moms => 337 Kr. incl moms.
Avatar billede danscape Nybegynder
04. december 2001 - 22:13 #63
microtec>>> Sådan en kan jeg skaffe til omkring 299 kr. incl. moms hos vores grossist =)

Men hvis det er så billigt at købe en UPS, så gør jeg det! MEN, hvis det var såan lige til og man kunne få lidt sjov ud af det, var det jo en mulighed, men hvis det er SÅ stort et \"puslespil\", ja, såååå ;)
Avatar billede microtec Nybegynder
04. december 2001 - 23:08 #64
danscape >> Sikkert, de 337 kr. er et stk. priser hos et katalog-firma der sælger elektronikkomponenter.

Det var blot for at vise hvor stor del af de 450 Kr. selve akkumulatoren var :o)

Avatar billede danscape Nybegynder
05. december 2001 - 18:10 #65
Okay =)

Vi har lagt byg-selv UPS´en på hylden og køber nu en færdigsamlet =)

Jeg siger mange tak, for jeres deltagelse i mit spm. =) 64 indlæg... man må sige at der er sket lidt =)
Avatar billede microtec Nybegynder
05. december 2001 - 18:21 #66
...ja, men så har vi også været omkring både virus, omh´s lov og lidt UPS :o)
Avatar billede danscape Nybegynder
05. december 2001 - 18:26 #67
Hæhæ! =)

Man må sige at vi har været sociale ;)
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. december 2001 - 20:46 #68
Takker for point, snak om UPS, virus m.m.

www.fotx.net/retaxes