Avatar billede pbudk Nybegynder
28. november 2001 - 10:52 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

sort skærm

Hej
Jeg forsøger forgæves at få liv i min gamle computer.
Problemet er at jeg får sort skærm. Jeg når ikke engang til bios\'en reagerer.
Hvis jeg manuelt clearer cmos på bundkort kan den startes men efter et stykke tid kan den ikke startes igen.
Jeg har målt på batteriet men der er masser af strøm.

Er der nogen der har en ide til hvad der kan være i vejen.

Med venlig hilsen
Peter
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. november 2001 - 11:05 #1
Er du sikker på at batteriet holder en stiv spænding, jeg tror den skal være 3.3Volt.

Har den stået tørt?
Avatar billede pbudk Nybegynder
28. november 2001 - 11:13 #2
computeren har stået i stuen hele dens liv, så jeg skulle mene den har stået tørt.

Kan jeg teste om den holder stiv spænding - der står 3 volt på batteriet
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. november 2001 - 11:19 #3
Ja, det kan du godt, men hvor gammel er den.
Har du set om kontakterne i batteriholderen er rene og uden ir.
Når du alligevel er der nede, så tryk lige bioskredsen rigtigt ned i soklen!
Avatar billede pbudk Nybegynder
28. november 2001 - 11:31 #4
det er en p200 fra ca. 97
Den bruges udelukkende til msoffice(97) og vores finansprogram (en dos enkeltbruger version af Navision), så jeg synes det er lidt spild at købe en ny.
Jeg tjekkede lige batteriholderen - den ser fin ud, og bioskredsen ser også ud til at være trykket rigtigt ned.
/Peter
Avatar billede teko Nybegynder
28. november 2001 - 11:33 #5
Gamle batts har det med at have fin spænding når de står lidt for så når der er et forbrug pludselig at tabe spændingen!
Avatar billede pbudk Nybegynder
28. november 2001 - 11:42 #6
tyder fejlbeskrivelsen på, at det er batteriet den er gal med ?
Eller skal jeg lede efter fejlen et andet sted ? Evt. hvor

/Peter
Avatar billede powell Nybegynder
28. november 2001 - 11:44 #7
Prøv at skifte batteriet, de er ikke specielt dyre, så ved du om det er fordi batteriet ikke kan levere den nødvendige spænding under en belastning. Hvis computeren er blevet flyttet eller er væltet så giv, de forskellige kredse et tryk.
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. november 2001 - 12:01 #8
Det er typisk batteriet det er galt med, den kan jo godt holde bios i gang når PC står tændt, lidt lige som når batteriet i et TV eller Video er fladt, slukker man for dem skal man stille kanalerne ind igen, du kan sætte biosinformationer ind i stedet!
Avatar billede pbudk Nybegynder
28. november 2001 - 13:06 #9
Hm - var lige nede og hente en nyt batteri. Det hjalp desværre ikke.

Er det ikke mærkeligt at den bare starter med sort skærm - jeg kan ikke engang komme til bios\'en.
Jeg har haft skiftet skærmkort (og skærm) - det hjalp heller ikke.

/peter
Avatar billede hvinther Nybegynder
28. november 2001 - 13:54 #10
Hvis der er et PCI der ikke sidder ordentligt, kan det være at PCI bussen slukker for strømmen, hvilket gør at der ikke kommer signal til skærmen. Tjek alle PCI kort, og se om ikke det hjælper. Tjek også lige IDE kablerne når du er i gang

/hvinther
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. november 2001 - 15:33 #11
Bipper den heller ikke med sort skærm?
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. november 2001 - 15:34 #12
Det kan jo være at en af spændingerne mangler, lyser/blinker dioderne på fronpanelet?
Avatar billede pbudk Nybegynder
28. november 2001 - 15:36 #13
nope den bipper ikke og ja dioder er der gang i !
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. november 2001 - 15:56 #14
bipper den hvis du fjener rammene?
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. november 2001 - 15:56 #15
fjener=fjerner
Avatar billede pbudk Nybegynder
28. november 2001 - 16:03 #16
jeg har prøvet rammene - de virker i en anden \"gammel\" maskine. Men det kunne måske være ramsoklerne ?
Jeg har i øvrigt pillet alle unødvendige kort ud af den - så der nu kun sidder grafikkort i. Jeg har haft et andet grafikkort i et andet pci slot uden held.

Men hvis det var rammene så kunne jeg vel aldrig starte den - og det kan jeg jo til tider, når jeg clearer cmos\'en.
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. november 2001 - 16:05 #17
Nej, du kan ikke starte men den vil bippe flere gange, så kunne du udelukke bioskredsen hvis den reagerede!
Avatar billede pbudk Nybegynder
29. november 2001 - 09:35 #18
Hm - nu har jeg pillet rammene ud af den - og maskinen reagerer nøjagtig som sædvanlig. Dvs. ingen bip overhovedet :-(
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. november 2001 - 10:51 #19
Har du checket alle andre spændinger, bortset fra batteriet?
Avatar billede pbudk Nybegynder
29. november 2001 - 11:03 #20
jeg er ikke den store elektronikmekaniker, så jeg tror jeg opgiver.
Men hvis retaxes smider et svar - så er der point alligevel, som tak for indsatsen.
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. november 2001 - 11:09 #21
Ok, det er ok at opgive, jeg har selv 3-4 bundkort jeg mere eller mindre har opgivet, så det er ingen skam ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. november 2001 - 12:16 #22
Takker for pointene!

www.fotx.net/retaxes