Avatar billede zwonkie Nybegynder
24. marts 2000 - 15:09 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

SB live! og en IBM hdd og VIA bundkort

Davs,
jeg har et lille problem der lyder følgende.

Jeg har et SB live! og en IBM deskstar 25gxp og Gainward motherboard med via mvp3 chipset. Og det her er hvad der sker, jeg køre både win98/win2k og vis jeg spiller en wav eller en mp3 samtidigt med at laver noget krævende med mig hdd så KRISH KRASHER den i lyden !, men vis jeg så tag UDMA fra så funker det som normalt, bort set at min hdd kører langsomt HELP!!?!
Avatar billede einstein Nybegynder
24. marts 2000 - 15:54 #1
Det gør mit SB live også, men jeg tror det har et eller andet at gøre med lydkortet, da jeg har prøvet at have et andet i, og der kradsede det ikke. Måske tager tager de 1024 utrolig meget hukkomelse, men jeg har 128 ram, og problemmet er der stadig.
Avatar billede dar Nybegynder
24. marts 2000 - 20:40 #2
jeg skyder på at det er et støjproblem. Når disken skal lave noget fiser læsehovedet rundt ved hjælp af en elektromagnet som nemt kan lave lidt højspænding. Hvis denne højspænding så er på den frekvens som kredsene i lydkortet køre ved går det lige i blodet på dem.

Det er kun en teori.
Avatar billede zwonkie Nybegynder
24. marts 2000 - 22:05 #3
Jamen... kan så godt passe at vis den ikke køre UDMA så fiser "hovdet" ikke så meget rundt til at lave så stort et elektro/højspænding problem ???
Avatar billede wikings Nybegynder
24. marts 2000 - 23:41 #4
Prøv at checke F&Q på VIA's homepage, det kunne være at der var et svar der.
Jeg havde selv problemer med mine SB live, det hjalp da jeg installerede sidste nye MINI IRQ Routing drivere!
Jeg kender intet til HD'en men jeg tror ikke at den er problemet!!
Avatar billede zwonkie Nybegynder
25. marts 2000 - 10:50 #5
Einstein... hvilken computer har du da?
Avatar billede einstein Nybegynder
25. marts 2000 - 11:42 #6
500 K6/2 128 ram 20 GB HD 32 Riva TNT2 og det der SB-live
Avatar billede dar Nybegynder
25. marts 2000 - 16:19 #7
zwonkie>> det var kun en teori
Avatar billede zwonkie Nybegynder
25. marts 2000 - 19:27 #8
Dar: jeg ved det godt, men jeg tror ikke det er det.. nu prøver jeg at tag de nyeste "mini irq driver" drivere...
Avatar billede jester Nybegynder
27. marts 2000 - 20:17 #9
HMMM "dar" har lidt ret... det er højst sandsynligt en form for "støj" din IDE HD laver idet den hele tiden læser-stopper-læser osv... Men det kan også være fordi at din strømforsyning enten ikke er stor nok (effektmæssigt) eller den bare er dårligt bygget... hvilket mærke er den?? p.s hvor stor CPU har du?? P.S. VIA er "ok" så længe du ikke vil have GOD udnyttelse af et tnt/geforce!!!!! (via-chipsettet sløver meget f.eks. geforce)
Avatar billede zwonkie Nybegynder
27. marts 2000 - 22:21 #10
Hmm.. jeg har fundet ud af, at mit VIA kun kan lige 3 UDMA enheder... og jeg har 2 hdd og 2 cd-rom.. så jeg har bare tage UDMA fra en af dem.. men så længe mit IBM har det godt så er det ok..

Jester--> 230 watt mener jeg, AMD k6-2 300@373 og jeg har et v3 3000 AGP
Avatar billede zwonkie Nybegynder
27. marts 2000 - 22:22 #11
Jeg stopper her og siger tak for hjælpen