Avatar billede robse2000 Nybegynder
27. november 2001 - 20:13 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Muligheder når man gemmer som Photoshop EPS

Hej allesammen

Når man gemmer et billede i Photoshop som en eps, eks. til Quark, så får man jo en del muligheder for at vælge fra og til når man vil gemme. Jeg kan fint bruge eps billeder som ikke er hakket af i nogle af valgmulighederne, faktisk har jeg fået fortalt på min arbejdsplads (prepressbureau) at jeg altid skal gemme eps billeder uden at sætte flueben i nogle af mulighederne. Men mit spørgsmål er så bare, i hvilke situationer kan man så komme ud for at man skal markere en speciel finesse når man gemmer som eps.

Jeg lister lige her de forskellige muligheder man har når man gemmer som en Photoshop EPS i ver. 6.0

()Include Halftone Screen
()Include Transfer Function
()Postscript Color Management
()Include Vector Data
()Image Interpolation

Kunne nogen måske forklare mig hvad de enkelte ting betyder og gør for min arkivering og mit billede og hvorfor man bør bruge/ikke bruge det forskellige ting.

Håber i forstår hvad jeg mener. Jeg har sat 60 point på spørgsmålet da jeg selv synes det kræver en del viden og jeg vil enormt gerne ha\' et uddybende svar så jeg virkelig forstår det her.

Tak

Robert
Avatar billede m-lab Nybegynder
27. november 2001 - 21:46 #1
Jeg er ikke ekspert.., men ved så meget:

Halftone Screens - I Page Setup sætte rasterfinhed og vinkler for hver farveplade. Her vælger du om de informationer du har givet skal gemmes med i filen til brug i udskrift

Transfer - igen i Pagesetup. Gemmer værdier for Brightness og Contrast.

Color Management - inkluderer farveprofil til farvestyring på Postscript level 2 & 3 printere

Vector data - inkluderer vektorbaserede data, figurer som er ikke bitmap (f.eks. forsk. paths)

Image Interpolation - giver f.eks Indesign mulighed for at interpolere pixeldata. F.eks placeres billedet i 400%. Fremfor at lave hver enkelt pixel 4 gange så stor giver du Indesign lov til at interpolere (lissom skalering i Photoshop)

Generelt er det langhårede ting at tage stilling til, og medmindre du bliver bedt om det specifikt, så hold fingrene fra det. Det kan være fatalt hvis ikke modtageren har mulighed for at håndtere det.
Avatar billede callesen Praktikant
27. november 2001 - 21:53 #2
Jeg har fundet god hjælp her:
http://adobedoc.kanisasolution.com/photoshop6/Help.htm

da jeg er ude af stand til at huske fra gang til gang med de eps\'er.
Avatar billede callesen Praktikant
27. november 2001 - 21:57 #3
Du skal bruge søgefunktionen - glemte jeg lige ;-)
Avatar billede robse2000 Nybegynder
27. november 2001 - 22:08 #4
Tak begge 2. Jeg skal nok huske at gi\' point, men tillader mig lige at stille et tillægsspørgsmål.

Hvorfor er det lige at når jeg gemmer et billede her på min pc, nøjagtig som jeg gør på min mac på arbejdet, nemlig som Tiff (8 bit/pixel) og i Binary, og uden hak i de der tillægspørgsmål, så kan jeg også fint hente billedet over i quark, men det bliver MEGA dårligt når jeg skriver det ud. Quark har jo den udmærkede funktion at det rent visuelt giver et ret dårligt billede når man importerer det for at spare på ressourcerne, men når man så skriver det ud skulle det jo gerne blive superfint, og det gør det bestemt ikke lige nu. Hvad gør jeg galt???

Håber ikke I bliver alt for sure over sådan et tillægsspørgsmål :-)

Robert
Avatar billede m-lab Nybegynder
28. november 2001 - 08:04 #5
Er det når du henter over i quark til Mac på jobbet eller quark til PC derjhemme.., og ligeså er det hjemmeprinter eller i prepressen...?

Det jeg leder efter er om ikke det kan være i quarkens udskriftsdialog der er forskelle.
Avatar billede m-lab Nybegynder
28. november 2001 - 08:20 #6
... og du husker vel at alle fem filer i epsen skal bruges..?
Avatar billede robse2000 Nybegynder
28. november 2001 - 15:25 #7
Det er når jeg skriver ud herhjemme på min pc i quark. Det ser totalt grimt ud. I dag mailede jeg så dokumentet ned på arbejdet og skrev det ud og der så det helt fint ud. Hvad sker der ??

alle 5 filer i epsen...jeg tror ikke helt jeg er med ?!?!?
Avatar billede m-lab Nybegynder
28. november 2001 - 15:31 #8
5 filer - glem dem i denne forbindelse.., det er EPS filer i DCS format der giver 5 filer (1 preview og 1 for hver plade)

Det må være i din printdialog eller printopsætning den er gal. Der er et eller anndet sted man kan definere high-res eller low-res udskrift.

Så på jagt med dig... :-)
Avatar billede robse2000 Nybegynder
30. november 2001 - 22:45 #9
Okay, ØV ØV ØV at det ikke virker som det skal. Kommer i i tanke om noget så smid lige en mail, ikk\' ??

Robert
POINT til m-lab
Avatar billede m-lab Nybegynder
03. december 2001 - 08:18 #10
Tak for point.
Jeg føler jeg må komme i tanke om noget andet til dig.

Jeg forsøger.