Avatar billede fri-hash Nybegynder
26. november 2001 - 18:08 Der er 18 kommentarer og
3 løsninger

webhotel har slettet alle mine mysql-tabeller

jeg har ikke stor erfaring med webhoteller - den første side jeg nogensinde har haft liggende på et webhotel uploadede jeg i lørdags.

nu har jeg så været ude for at webhotellet (4u-web.dk) i eftermiddags uden varsel har opgraderet sin sql-server med det resultat at alle tabeller i min mysql-database er blevet slettet.

har nogen nogensinde været ude for noget lignende, eller ved evt. om der er nogen sanktionsmuligheder i sådanne tilfælde?

jeg har mistet oplysninger om alle brugere der har tilmeldt sig, hvilket i mit tilfælde kun er 10-15 stykker da siden kun har kørt i en introversion og kun i et par dage .... men konsekvenserne for et mere etableret websted ville jo være noget mere omfattende

håber at få en dialog igang og giver points til alle der bidrager konstruktivt
Avatar billede jespersen Nybegynder
26. november 2001 - 18:16 #1
Hejsa
En rimelig katastrofal handling af dit webhotel! Har du snakket med dem om problemet? Det kan jo evt. være de har en backup liggende?
Avatar billede fri-hash Nybegynder
26. november 2001 - 18:20 #2
jeg har mpdtaget følgende mail:

From: \"4U-WEB Support\" <support@4u-web.dk>
To: \"Henrik Frederiksen\" <henrikfrederiksen@mail.dk>
Sent: Monday, November 26, 2001 4:26 PM
Subject: Re: 4U-WEB Helpdesk besked.

Så er den nye version af MySql online! Desværre er tabellerne i databasen
blevet slettet, så de skal oprettes igen!

Med venlig hilsen

4U-WEB support

og svaret foreløbig:

er tabellerne blevet slettet?? inklusiv indhold? Det virker ret uprofessionelt at slette sine brugeres data uden at varsle at det vil ske, så man kan tage back-up af de data man opbevarer.

hilsen
den-fede.dk / Henrik Frederiksen
Avatar billede tommyf Nybegynder
26. november 2001 - 18:28 #3
Ikke engang noget med at de \"beklager fejlen\", bare \"så de skal oprettes igen!\".
- Holder mig vist væk fra dem :o)

Der står nok noget i kontrakten om at de ikke kan holdes ansvarlig for tab af data, så juridisk er der sikkert ikke så meget at gøre.
Avatar billede fri-hash Nybegynder
26. november 2001 - 18:51 #4
\"4U-WEB påtager sig intet ansvar, eller erstatningspligt for tab af data på 4U-WEB`s servere, som følge systemfejl, strømsvigt, force majeure o.l. \"

men dette er jo en direkte fejlbehandling fra deres side, eller hvad?
Avatar billede tommyf Nybegynder
26. november 2001 - 18:56 #5
Skulle jeg da mene.
Avatar billede bacardil Nybegynder
26. november 2001 - 19:31 #6
fri-hash> Hvis du ikke i din kontrakt, regning eller hvor du får nævnt hvad dit webhotel indeholder bliver præsenteret for backup af dine filer (faktisk nok backup af mysql), så er der ingen ting at gøre.

4U-Web med 99,9% sikkerhed dreje den hen under del af betingelserne du selv har vist her over og uden problemer.

Det er ikke så heldigt for dem, men der er nok ikke noget at hente, men du kan self. gåt helt amok og true dem med advokat og lign. men har de selv en advokat som de fleste jo har, så vil deres advokat nok kunne feje den trudsel væk.

Så der er nok kun at lave en dialog med dem hvis du ønsker at skifte host, også blive fri og få lidt penge retur.

Men ellers kan du jo havde så meget retten med dig, hvis de ikke har backup af den MySQL så får du jo ikke dine brugere tilbage ligemeget hvad... Og havde de en så havde de nok smidt den op.

Held og lykken på trods af dette uheld.
Avatar billede bacardil Nybegynder
26. november 2001 - 19:33 #7
Deres side virker ikke uden www. http://4u-web.dk/ :o(
Avatar billede fri-hash Nybegynder
26. november 2001 - 22:56 #8
bacardi>> utroligt, ikk? *G* det er vist et værre sted jeg der har fundet ... jeg var også nød til selv at gøre dem opmærksom på det før min egen side kunne ses både med og uden www

men jeg lærte på den hårde måde (og heldigvis inden mængden af tabte oplysninger var alt for voldsom) at man efter skøn skal tage et dump af sin database

med hensyn til at køre nogen sag på det, vil det i mit tilfælde være at skyde gråspurve med a-bomber, men blot tanken om hvis det var sket om et par måneder uden at jeg havde tænkt over selv at tage backup .... puuuha *GG*
Avatar billede bacardil Nybegynder
26. november 2001 - 23:09 #9
fri-hash> Jeps :o)

Man kan sige at det har været held i uheld. At din skade ikke blev større og bare håbe på at deres øverige kunder har haft samme \"held\".
Avatar billede kdk Nybegynder
27. november 2001 - 08:13 #10
hej fh

Et lille adwise:

1. Du skal altid have en kopi af de vigtigste data selv. F.eks hver 14. dag. (For dine brugeres skyld)

2. Prøv at kontakt 4u. Hvis de bare tænker lidt på deres kunder har de garanteret en backup fra dagen før med dine tabeller. Det er ikke sikkert at den er helt \"up to date\", men det kan være at de fleste af dine data er der.

Hvis ikke skift hotel. :-)

Avatar billede bacardil Nybegynder
27. november 2001 - 08:33 #11
kdk>
1. Nu var hans site ikke engang 3 dage gammelt, da det skedte :o)

2. Hvis du læser den mail de skrev:

>så de skal oprettes igen!

Tror du så at de har en backup?

Hvis de havde en backup tror du så ikke at de havde smid den op? Mon ikke at de så bare havde skrevet at der var sket \"mindre\" tabt efter opdateringen og ikke at tabellerne desværre var gået tabt?
Avatar billede disky Nybegynder
27. november 2001 - 08:44 #12
Som jeg har sagt i mange andre tråde om webhoteller, man får hvad man betaler for.

I fremtiden lav en dump af databasen som automatisk bliver hentet f.eks. hver nat eller lignende. Og betal for at ordentligt webhotel.
Avatar billede bacardil Nybegynder
27. november 2001 - 08:51 #13
>Og betal for at ordentligt webhotel.

Det er da ikke fordi at de er så over billige, når man ligger alle de tal sammen der kræves :o)

Der findes webhoteller der ligger på samme niv. og stadigvæk levere kvalitet.

Så længe man kigger sig om, om der er noget negativt om webhotellet og nogle gange tager de negative ord for at det kan være en kunde der ikke lige lov at havde mp3 filer på en server trods der stod i kontrakten at det var forbudt.

Så kan man godt vælge webhoteller i azero og web-sale´s priser.
Avatar billede kdk Nybegynder
27. november 2001 - 10:14 #14
bacardil>

1. Hvis du læser mit svar var det et fremtidig forslag :--------)

2. Hvis en udbyder så meget som bare overvejere at ændre på deres serverconf. uden at tage en backup er de dummere end de har lov til at være.

Der sikkert en backup, men de gider ikke det arbejde der med at restore de nødvendig filer. da det kun er en partiel restore. Hvis du nogensinde havde prøvet det ville du ikke være i tvivl ...........

Avatar billede bacardil Nybegynder
27. november 2001 - 10:19 #15
kdk>

1. Det har jeg læst, men fik vist også smidt \":o)\" i slutningen.

2. Hvor vil du hen med det? Du mener at de har en backup, men skriver til deres kunder at alle tabeller er slettet plus at de efter ca. 1 døgn måske endnu ikke har oploadet den eller?

Om det er let at lave en backup eller om den er der pr. auto. er jo ikke helt et spm. der kommer dette ved. Medmindre du kontakter firmaet og opsætter en backup for dem.

For på mig ligner det 100%, at der ingen backup vil komme frem, når vi nærmer os døgn, hvor de måske endnu ikke har fået den op (hvis den findes).
Avatar billede fri-hash Nybegynder
27. november 2001 - 10:52 #16
nej, der er ingen backup, så jeg er som sagt faktisk glad (på sin vis) for at det er sket lige præcis nu, hvor tabet blev så småt.

I skal allesammen have tak for at påpege nogen gode pointer

ps: med hensyn til \"man får hvad man betaler for\", hvad skal man så regne at de (efter denne målestok) seriøse webhoteller koster?
Avatar billede bacardil Nybegynder
27. november 2001 - 10:58 #17
Kommer an på hvad du skal bruge..

Men du skal nok tage webhoteller der ikke tilbyder fri trafik eller eller 100 MB for en 40 kr. pr. måned.

Kig forbi mit minisite.. Vi er seriøse :o)
Avatar billede bacardil Nybegynder
27. november 2001 - 10:58 #18
fri trafik er normalt for private site, så der ville jeg havde sagt fri plads.. sorry
Avatar billede fri-hash Nybegynder
27. november 2001 - 11:03 #19
jeg har hverken fri plads eller fri trafik -
100MB plads og 1GB trafik for de 50,-/mnd
Avatar billede bacardil Nybegynder
27. november 2001 - 11:07 #20
Det må jeg nok sige.. Men nu var det så bare webhoteller der tilbyder dit og dat.

Normalt ville det være en ide at vælge enten sprog som ASP eller PHP og databasen dertil.

Webhoteller der tilbyder asp, php, jsp, mysql m.m. på win. server kan til tider havde svært ved at havde serverens oppetid optimal.

Så vælg sprog og plads og gå efter en pris der passer dig, men php på Unix/linux og asp på win. så burde det køre.
Avatar billede fri-hash Nybegynder
27. november 2001 - 12:01 #21
ok - det er vist noget af en jungle at bevæge sig ud i :-)