Avatar billede engberg2 Nybegynder
26. november 2001 - 16:25 Der er 28 kommentarer og
2 løsninger

Elektronisk tænder

Hejsa

Jeg har noget fyrværkeri, som jeg gerne vil kunne fyre af med en elektronisk tænder - evt. trukket af et 9V batteri...

Hvordan gør jeg det??
Avatar billede Beach Mester
26. november 2001 - 16:27 #1
Du skal bare bruge en kontakt som slutte de 9V til fyrværkeriet. Så virker det!

//Beach
Avatar billede Beach Mester
26. november 2001 - 16:27 #2
Går du fra at det er fyrverkeri der er beregnet til elektronins affyring!

//Beach
Avatar billede NanoQ Nybegynder
26. november 2001 - 16:29 #3
Hvis ikke fyrværkerriet er beregnet til elektronisk tænding, er det ikke lovligt. Det er forbudt iht. dansk lov at modificere fyrværkeri.

NanoQ
Avatar billede kaledet Nybegynder
26. november 2001 - 16:33 #4
der skal en ledning til og så skal du fastgøre ledningen til batariets to poler og når du har gjort det tar du ledningen og afisolere den de steder hvor der skal være furværkeri og der skal du så afisolere 3 cm til de steder sæter du el lille ledning til med e krokodillehovede til (jeg ville nok foretrække en stikkontakt)og så sætter du krokodillehovederne fast på lunten og så sætter du strøm til.
Avatar billede engberg2 Nybegynder
26. november 2001 - 16:33 #5
Godt så - vi prøver en ny approach... Jeg har blandet to stoffer, som jeg skal have antændt - de er ikke beregnet til elektronisk affyring, men det syntes jeg kunne være fedt..

Og nej det er ikke nogle ulovlige stoffer, og ja det er udenfor, og ja der er folk som ved noget om kemi...
Avatar billede engberg2 Nybegynder
26. november 2001 - 16:35 #6
Hmmm... kaledet - hvis jeg forstår dine stavefejl rigtigt, så vil det jo bare ende med at der løber en strøm i stoffet...?
Avatar billede Beach Mester
26. november 2001 - 16:36 #7
Det er IKKE lovligt med mindre du har en springstoftilladelse fra politiet så derfor må du lukket spørgsmplet!

Eksperten.dk skal bruges til lovlige formål. Det vil sige, at det ikke vil blive tolereret, hvis der er brugere, der søger efter warez (pirat-software), mp3 filer, serienumre eller anden form for informationer, der kan bruges til ulovlige formål.

//Beach
Avatar billede Beach Mester
26. november 2001 - 16:37 #8
Lig selv et svar og accepter kun det!
Avatar billede jes_petersen Nybegynder
26. november 2001 - 16:44 #9
Ok, så spørger jeg for engberg2:
Vil gerne have et 9V batteri til at give en gnist for enden af ledningen, da jeg skal sætte ild til et stykke toiletpapir mens jeg sidder 15 meter væk fra det - det synes jeg nemlig er sjovt...

Tag jer dog sammen, paragrafryttere...
Avatar billede Beach Mester
26. november 2001 - 16:54 #10
>>>jes_petersen
Jeg kan da godt høre på dig at du aldrig har været ude og legemsdele op som er sprængt væk af ulovligt fyrværkeri.
Hver eneste år har der i præssen været en masse ballade omkring hvor de unge mennesker fik alle de her fif fra, og jeg ser nødigt at du jes_petersen eller eksperten har skrevet og fortalt hvordan man IKKE MÅ og ikke skal rode med med mindre man har uddannelsen til det!!!!!!!!!

Det har ikke en skid med paragrafryttereri at gøre, men ganske almindelig sund fornuft!

//Beach
Avatar billede Beach Mester
26. november 2001 - 16:54 #11
Jeg staver godt hva:-)
Avatar billede --==ron==-- Nybegynder
26. november 2001 - 16:59 #12
HAHAHA --> Vil gerne have et 9V batteri til at give en gnist for enden af ledningen, da jeg skal sætte ild til et stykke toiletpapir mens jeg sidder 15 meter væk fra det - det synes jeg nemlig er sjovt...

Til det formål skal du vel bare have en glødetråd
Avatar billede jes_petersen Nybegynder
26. november 2001 - 17:04 #13
beach >> Jeg kan for øvrigt ikke rigtigt se, hvordan man modificerer fyrværkeriet ved at tænde det på en bestemt måde... Det er vel også ens egen sag, om man tænder en raket med lighter, tændstik, tændpind, en cigar, eller med et krokodillenæb forbundet til et 9V batteri - risikoen er lige stor...
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. november 2001 - 17:07 #14
Put det i munden og brug en elektrisk lighter, det prøver du kun en gang!
Avatar billede engberg2 Nybegynder
26. november 2001 - 17:12 #15
For fanden da - det ER lovligt - det er ikke sprængstof eller ulovligt fyrværkeri... Jeg er lærerstuderende og har kemi på linie, og det er til et demo-forsøg...

Jeg er i øvrigt selv stærkt imod at folk piller i fyrværkeri eller laver egne bomber/raketter...

Er der nogen der kan svare?
Avatar billede Beach Mester
26. november 2001 - 17:12 #16
>>>jes_petersen
Sorry Jes, men sådan ser politiet og beredskabsstyrrelsen altså ikke på det.

Der er heller ikke ulovligt at læse hvordan man laver sprængstof, men det er hamrende ulovligt at lave det!
Det kunne jo faktisk være det som du er i gang med at hjælpe med her! Ved du hvad det er for noget gift han har blandet sammen?

Hvis han nu også havde sagt at hans stof skulle sættes til en timer, og derefter lagt ind i et lukket jernkammer for til sidst at sende dig pakken med posten. Hvordan stiller du dig til den, og ved du rent faktisk om manden ALDRIG kunne finde på sadan noget?????

Så drop det, det er ulovligt ifgl. den dansk lovgivning og spørgsmålet er forøvrigt anmeldt til eksperten!

//Beach
Avatar billede Beach Mester
26. november 2001 - 17:16 #17
>>>engberg2
Slå det op i dine lærebøger:-
Hvis du har kemi så skulle du også meget gerne have lavet små opstillinger med den effekt som du ønsker fra dit batteri!
Jeg lærte det i folkeskolens elektronik / kemi -undervisning allerede 1. år faget var på skemaet!

//Beach
Avatar billede jes_petersen Nybegynder
26. november 2001 - 17:21 #18
beach >> Hov, tramper du ikke dig selv lidt over tæerne der???
Avatar billede Beach Mester
26. november 2001 - 17:31 #19
>>>jes_petersen
Det mener jeg ikke, siger kun at engberg2 må kunne slå det op i de bøger han givet vis her, hvis han er lærestuderende. Stadig intet om hvordan det skal laves eller hvilke materialer han skal bruge!

//Beach
Avatar billede jelzin101 Praktikant
26. november 2001 - 17:35 #20
øhm hvad har folk fundet ud af er det lovligt eller ulovligt ? jeg kender nemlig en metode.... men har ikke tænkt mig at fortælle den hvis det ikke er lovligt :)
Avatar billede Beach Mester
26. november 2001 - 17:41 #21
Hvis du kan sende en mail direkte til engberg2 med opskriften så ville alle jo nok være glade:-)
Hvis det skal bruges som det står beskrevet i spørgsmålet er det ulovligt
Hvis det skal bruges som et kemiforsøg under en læreuddannelse må man gå ud fra at det er lovligt. Så send det direkte til ham hvis du selv tror det IKKE skal bruges til ulovlige formål. Det er jo i sidste ende dig selv der kommer til at bløde for det hvis det bliver brugt ulovligt og engberg2 bliver sigtet for ulovlig omgang med sprængstof. Finder de at du har været med til at konstruere noget der er meget FY FY så kan det jo være de kommer forbi og banker på døren. Så.... Find selv ud af det*SS*

//Beach
Avatar billede jelzin101 Praktikant
26. november 2001 - 17:44 #22
:)
Avatar billede engberg2 Nybegynder
26. november 2001 - 18:53 #23
send det endeligt til kasperengberg@hotmail.com
Avatar billede jelzin101 Praktikant
26. november 2001 - 19:00 #24
.
Avatar billede jaguar Nybegynder
26. november 2001 - 19:16 #25
Jeg har selv lige fået ILD i et stykke tolitpapir på en afstand af næsten 25 meter så hvis du ikke har fået løsningen endnu så skriv igen
Avatar billede --==ron==-- Nybegynder
26. november 2001 - 19:33 #26
jaguar -> uhh.. det lyder sejt :)
Avatar billede --==ron==-- Nybegynder
26. november 2001 - 19:37 #27
Jeg kommer lige til at tænke på om det er lovligt at bygge raketer... amatør-raket byggere har de tilladelse til at bygge sådan en satan, eller skal de bare have tilladelse til at affyre lortet? Fordi det er da det sammen som at bygge en el-tænder til noget fyrværkeri.
At bygge det er ikke det samme som at affyre det!
Avatar billede --==ron==-- Nybegynder
26. november 2001 - 19:40 #28
Når i engang er færdige her ville jeg være meget glad hvis i kunne hjæle mig her: http://www.eksperten.dk/spm/138494 det er nu anden gang jeg har prøvet at få svar!
Avatar billede engberg2 Nybegynder
26. november 2001 - 19:51 #29
jaguar - jeg har ikke fundet en løsning og er interesseret..
Avatar billede Beach Mester
27. november 2001 - 00:47 #30
>>>--==ron==--
Her har du beredskabets bestemmelser og hvad/hvem der skal godkendes for at bruge det:

§ 1. Ved anvendelse af bestemmelserne i denne bekendtgørelse lægges følgende definitioner til grund:

1) Fyrværkeri: Pyrotekniske artikler. Undtaget herfra er pyrotekniske artikler, der er monteret som udløsermekanisme i sikkerhedsudstyr og selvoppusteligt redningsudstyr.

2) Pyroteknisk artikel: Artikel, der indeholder stoffer eller en blanding af stoffer, som er fremstillet med henblik på at frembringe en effekt i form af lys, lyd, varme, gas eller røg som et resultat af en kemisk reaktion.

3) Fyrværkeri til underholdningsbrug: Fyrværkeri, hvis effekt er baseret på lys, lyd, røg eller kombinationer heraf, og som er konstrueret til at tjene et formål af underholdningsmæssig karakter.

4) Kategori I-fyrværkeri: Fyrværkeri til underholdningsbrug med begrænset effekt, der er konstrueret til ikke-professionel anvendelse, og som kan sælges i detailhandel. Omfattet af kategori I er: Knaldhætter (amorces), knaldbånd (amorcesbånd), knaldperler, knaldpropper, knallerter, bordbomber, trækbordbomber, stjernekastere og isfontæner. Beredskabsstyrelsen kan tillade, at andre fyrværkeriartikler omfattes af kategori I.

5) Kategori II-fyrværkeri: Andet fyrværkeri til underholdningsbrug, end det i nr. 4 anførte, der er konstrueret til ikke-professionel anvendelse, og som kan sælges i detailhandel. Kategori II-fyrværkeri er forsynet med Beredskabsstyrelsens godkendelsesnummer, jf. nr. 12.

6) Kategori III-fyrværkeri: Fyrværkeri til underholdningsbrug, som er konstrueret til professionel anvendelse indendørs, og som tændes med elektrisk tænding.

7) Kategori IV-fyrværkeri: Fyrværkeri til underholdningsbrug, som er konstrueret til professionel anvendelse udendørs.

8) Andet fyrværkeri: Fyrværkeri til underholdningsbrug, der ikke er omfattet af kategori I IV, samt øvrige pyrotekniske artikler, jf. nr. 1.

9) Positivlisten: Beredskabsstyrelsens fortegnelse over godkendt kategori II-fyrværkeri.

10) Festfyrværker: En person, der har gennemgået en af Beredskabsstyrelsen godkendt uddannelse om anvendelse af kategori III- og IV-fyrværkeri, eller en person som på anden måde har dokumenteret det fornødne kendskab til anvendelse af dette fyrværkeri over for Beredskabsstyrelsen.

11) Forsamlingslokaler: Teatre, biografer, restaurationer, selskabslokaler, mødelokaler, koncertsale, udstillingslokaler, idrætshaller, kirker og andre bygninger og lokaler, der anvendes til lignende formål.

12) Beredskabsstyrelsens godkendelsesnummer: Et nummer, der tildeles kategori II-artikler, der er godkendt til salg i detailhandel. Betegnes også BRS-nummer.

13) Fjernsalg: Som fjernsalg betegnes aftale om salg af varer, hvorefter varen sendes til køberen, når overdrageren i katalog, brochure, annoncer eller andet læsbart medie har tilbudt at sende varen efter bestilling afgivet pr. telefon, brev eller andet læsbart medie, og køberen har afgivet bestilling på denne måde.

Du kan læse mere her:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19990077805-REGL

//Beach