Avatar billede annamil Nybegynder
26. november 2001 - 16:11 Der er 17 kommentarer og
5 løsninger

C4 kommafil til C5

Har problemer med at importere eller eksportere.

Når jeg importerer kontoplan og posteringer fra C4 til C5 er der adskillige mindre beløb, der mangler.

Desuden er momskoderne ikke altid korrekte. Eksempelvis har vi ingen momskode der er 0, men alligevel bliver denne kode importeret ind i kontoplanen i C5.

Når jeg tjekker kommafilen (i word) fra kunden, er der data, der er i stykker/ikke-kommaseparerede i stedet er ofte eks. et @ mellem kommaerne.

Nogen ideeer til, hvordan jeg får data korrekt ud fra C4 og korrekt ind i C5???
Avatar billede mariaf Juniormester
26. november 2001 - 19:27 #1
Det er i C4, at du har problemerne, men jeg kan ikke huske den præcise løsning, øv. Noget med at der skal vælges ret præcist i parametrene, når man eksporterer.

Check kommafilen med word-pad, det gør nok en forskel - i hvert fald på @.

Er beløbene under en bestemt størrelse? Så har du også en fejl i opsætningen der.

HÅber det kan hjælpe dig videre.
Avatar billede dma Nybegynder
27. november 2001 - 22:10 #2
Du kan ikke bare \"råt\" importere C4 data ind i C5. Datastrukturen i C5 er meget anderledes. Derfor skal der laves en speciel importkørsel hvor momskoder konverteres osv.
Du må søge professionel hjælp!
Avatar billede annamil Nybegynder
30. november 2001 - 14:29 #3
Vi har et program ovenpå C5 (Audti +), der kan importere filer fra C4, hvis vi sætter koderne rigtigt. Jeg tror, det er kundens C4, der er noget galt med. Jeg kender ikke C4, så jeg ved ikke, hvad man kan gøre for at tjekke hans data.
Avatar billede dma Nybegynder
30. november 2001 - 15:51 #4
Det kommer helt an på hvordan det gøres. Henter i data ud fra C4 vhja. C4 Toolbox (et sæt Pascal rutiner der giver adgang til datafilerne i C4) eller er det en eksport?

Hvis det er sidstnævnte, kan det være at setup af eksport går galt i byen. Eksport fra de forskellige moduler sker under f.eks. Finans/Tilpansning/Eksport af data. Her er der punkter til hhv. opsætning og udlæsning af data. Opsætninger her angives ved at skrive 1,2,3 osv. i de felter der skal udlæses (felter med 0 (nul) udlæses ikke). Når man trykker ESC angives filnavn og sti.

Denne opsætning kan ikke gemmes fast i systemet, så hvis bruger har været nede og rode i denne opsætning kan det være det der er gået galt!

Ellers kan jeg ikke umiddelbart give mere hjælp!
Avatar billede sillemann Nybegynder
02. december 2001 - 18:29 #5
Du kan prøve at følge vejledningen i C5.
Under punktet \"Generelt\"->\"Tilpasning\"->\"Konvertering\", kan du konvertere fra C4 til C5.
Den indbyggede manual i C5 beskriver relativt godt hvorledes man gør dette.
Jeg vil foreslå at du prøver dette, f.eks. med Finans eller Debitorer først. Det er altid godt at
prøve med mindre datamængder først.
Jeg har ikke selv prøvet men forventer at det skulle gå godt.
mvh Carsten Sillemann
Avatar billede dma Nybegynder
02. december 2001 - 19:58 #6
Ang. Silleman\'s svar:

Det er ikke bare ligetil. For det første kan det ikke gøres fra C4 efter version 4.5, for det andet forstår jeg ikke at problemet her er en decideret konvertering ?!
Avatar billede nielsen123 Nybegynder
03. december 2001 - 12:51 #7
Start med at undersøge om c4 filen har fejl. Brug en eller anden editor eller åben filen i excel. Tag en fil som fungerer og sammenlign strukturen. Som du beskriver problemet så er det i c4 du skal finde løsningen.
Avatar billede annamil Nybegynder
04. december 2001 - 09:01 #8
Aner ikke hvad Sillemann har gang i, men det er i hvert fald ikke en konvertering, jeg skal have lavet.

Til nielsen123 har tjekket filen, men da jeg aldrig har haft en fil, der \"fungerer\", har jeg ingen sammenligningsgrundlag!

Umiddelbart helder jeg mest til dma\'s løsning, men da jeg ikke skal se kunden før regnskabsafslutning, kan jeg ikke afprøve, om det er eksport opsætningen, der er forkert.
Avatar billede nielsen123 Nybegynder
04. december 2001 - 09:55 #9
til annamil/dma

Jeg ser ikke problemet med versionen! Vi har brugt at hente posteringer fra 4,80 og sendt dem ind i kasserapporter i c5. Det skal siges at der har været store problemer med accept af datofelter etc..Jeg kan ikke uddybe mere, da jeg ikke er på arbejdspladsen.
Avatar billede annamil Nybegynder
04. december 2001 - 11:31 #10
Til nielsen123

Jeg skal ikke hente posteringer ind fra C4 i en kasserapport.

Det der skal gøres er at hente et stk. komplet kontoplan fra C4 og et eller flere års posteringer ind i C5.

Data, der bliver hentet ind, er ikke komplette. Det er essensen i problemet.

Dette kan bl.a. ses ved U25 moms og at der mangler enkelte posteringer/beløb på diverse driftskonti.
Avatar billede mariaf Juniormester
04. december 2001 - 15:24 #11
Jo, det skal du! Altså hente posteringerne ind i en kasserapport. Ellers går det galt.

Du er nødt til at få checket om det konsekvent er de samme posteringer, du ikke får med ud eller om der på anden måde er system i fejlen.

Er data, du henter ud, komplette? Det kan finde´ud af ved at checke filen for om posteringen er med ude af C4. Hvis de ikke kommer komplette ud, så kan de i sagens natur heller ikke komme komlette ind.
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2001 - 15:30 #12
C4 er vist ikke eksperternes største force (heller ikke min), men jeg tror dit
problem er, at din version af C4 har en programfejl. Jeg havde selv samme problem for noget tid siden og løste det ved at opdatere C4 til version 4.86 før jeg eksporterde dataene.

Momskode \"0\" bliver eksporteret fra C4 ved konti som ikke har moms. Der er du nødt til at slette koden i kontoplanen i C5 efter importen (eller oprette momskode \"0\", men uden momstræk)

Hvis du har en 4.85\'er kræver det ikke nye koder
at opdatere til 4.86. Hvis du går helt død, kan du sende en mail på vores hjemmeside www.revisor-huset.dk, så skal jeg se hvad jeg kan gøre.

Avatar billede dma Nybegynder
04. december 2001 - 18:07 #13
Har I programmeringsværktøjer til C5? I så fald kan der nemt laves en lille kørsel der importerer en kommafil ind i en kassekladde i C5. Send mig evt. en kommafil som den ser ud nu og så skal jeg se hvad jeg kan gøre!
Avatar billede annamil Nybegynder
06. december 2001 - 08:30 #14
Tak for alle svarene og glædelig jul til Jer alle.

Til Mariaf: Kasserapport - måske har jeg brugt ordet forkert, men jeg forstår ikke helt, hvad du mener. Desværre kan jeg ikke tjekke, om der er system i fejlen, før jeg sidder ude ved kunden og det bliver først, når der skal laves årsregnskab.

Til mcregn: Tak for tippet ang. version. Jeg har gemt din mail-adresse.

Til dma: Programmeringsværktøjer? Vi har rettigheder til udvikling, men jeg ved ikke, om det er det samme. Hvorfor skal jeg importere kommafil ind i en kassekladde? Det er meget uoverskueligt at sidde med et helt års posteringer.
Avatar billede mariaf Juniormester
06. december 2001 - 14:49 #15
Hvis du ikke importerer gennem kassekladde, så risikerer du at sidde med nogle et-benede posteringer og får aldrig regnskabet til at stemme - for slet ikke at tale om hvad revisoren siger af fremmedord.

Desuden er det meget nemmere at rette i linierne som f.eks. momsfejl, slette tomme linier mv inden bogføringen - du kan jo lynhurtigt se om den er i balance.

Så derfor skal den ind gennem en kassekladde.
Avatar billede dma Nybegynder
06. december 2001 - 15:47 #16
annamil: Ja, det er udviklingsværktøjer jeg mener. Det kan også klares med en enkelt rapporttilretning, især hvis det er en engangsting.

mariaf nåede at besvare før mig, og jeg er 100% enig. Så skal du nemlig ikke bare importere i posteringsjournalen, men også - mere eller mindre manuelt - tage højde for alle de felter, relationer m.m. som også skal opdateres. Det er mindt 10 gange nemmere at gøre det via kladden. Du vil 100% sikkert spare dig en masse problemer!!
Avatar billede annamil Nybegynder
11. december 2001 - 09:54 #17
Til mariaf og dma: Jeg kan ikke helt forstå, hvordan man kan lave bogførte finansposteringer i C4 om til kassekladde i C5 og indlæse dem i kassekladden.

Desuden skulle jo ikke være nødvendigt, når vi bruger Audit+ til at importen af data. I Audit+ behøver man ikke manuelt tage højde for alle felter og relationer. Jeg opstiller nogle enkelte betingelser eks. momstyper og så tager den data med momskoder korrekt med over.

De data jeg importerede sidst var ikke etbenede selvom jeg \"kun\" importede kontoplan og finposteringer, så jeg kan ikke helt følge med længere.
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2001 - 10:09 #18
Til annamil

Husk at de fleste C5\'ere ikke har AuditPlus+. Derfor kender dma og mariaf ikke nødvendigvis funktionerne i revisoroverbygningen.

Ellers er jeg principielt enig i at det er mere sikkert at importere posterne i en kassekladde, da
man så får en kontrol af at posterne ikke er \"etbenede\" og at der importeres lige store beløb i debet og kredit. Den kontrol har du bare i AuditPlus+.

Hvis du havde lavet en normal import i c5 kunne du risikere en difference mellem debet og kredit og den er det ikke sådan lige at slippe af med igen.
Avatar billede mariaf Juniormester
12. december 2001 - 19:34 #19
Kender ikke Audit+ , så det vil jeg holde mig fra at kommentere, men jeg vil til gengæld gerne kommentere, at du tilsyneladende ikke har særligt meget styr på hvad du gør, og det kan nu godt nok ende med en noget træls situation for kunden - som kan ende med at fortryde at han overhovedet overvejede en C5, som ellers er et rigtigt godt produkt.
Avatar billede annamil Nybegynder
13. december 2001 - 09:33 #20
Til mariaf: Aner ikke hvad du snakker om, kunden har ikke en C5 men en C4, det er jo det, der er problemet. Jeg synes ikke, du kan tillade dig at vurdere min kunnen udfra, om jeg bruger og gør de samme ting som dig, når jeg importerer/eksporterer filer eller bruger det samme sprogbrug.

Du kender ikke Audit+ men har indtil nu været god til at komme med kommentarer og det er jeg glad for, hvis du havde læst alle svar og kommentarer til dette spørgsmål, ville du vide, at jeg bruger C5 med Audit+.

Til orientering har jeg aldrig givet kunden råd i, hvad han skal gøre i sin C4, da det er et system jeg ikke kender ret godt.

Men alt andet lige ville det være lettere, når  kunden gerne vil eksportere en fil ud til os at sende den, så vi kan lave årsregnskab uden at han skal indsende alle sine kontospecifikationer på udskrift.
Avatar billede hotpwc Nybegynder
25. januar 2002 - 08:39 #21
Det kan lade sig gøre med det gamle konverteringsværktøj fra 4.51 -> 1.60
følger med på C5 1.60 CD'en
Avatar billede annamil Nybegynder
14. maj 2002 - 14:20 #22
Vi valgte at gøre det på den gammeldags maner med udskrift af alle konti. Kunden ville ikke opgradere. Tak for de mange gode forslag og løsningsmuligheder.