Avatar billede storwin Nybegynder
26. november 2001 - 11:43 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Hardware?

Jeg skal bruge en rimelig heftig computer, men jeg kan ikke finde ud af hvad jeg skal købe...

Jeg regner med at skulle have noget Palomino 1800+, og et bundkort der kan klare AGP og noget DDR-ram... Til det skal jeg have et kabinet der passer med 300W PSU... Er der nogen der har en idé???
Avatar billede un1c0rn Nybegynder
26. november 2001 - 11:47 #1
gå ind på www.edbpriser.dk og vælg alt hvad du vil have og tilføj til indkøbskurv ovre til højre, herefter kan du beregne billigste salgssted og gå ind og bestille det...

Un1
Avatar billede flemmingwulff Nybegynder
26. november 2001 - 11:54 #2
ja eller www.prisindex.dk eller hkatomationer har nogle bundkort der kører med ddr ram til 749kr og er på 300 psu det er da billigt
Avatar billede storwin Nybegynder
26. november 2001 - 12:46 #3
Jeg skal vide hvad der passer sammen ... Mange af specifikationerne siger mig ikke noget!
Avatar billede jones_net Nybegynder
26. november 2001 - 13:13 #4
Her er min nyeste - den virker fint:-)

Antec  Maxitower, SX1040B Black SOHO File Server /400W  ATX  16,2  1599
CoolerMaster  SokkelA /XP/FCPGA, <1400Mhz (1800plus XP), AMD godkendt  DP5-6I31C  0,5  149
RubyTech  32 Bit PCI Fast Ethernet netkortTP - Realtek, FE-1439TX  10/100 Mbit  0,5  119
AMD  Athlon Palomino XP 1800plus 1.53Ghz (husk køler!)  Socket A /266  0,1  2079
PQI  512 MB PC-266 DDR 2100 - 10 års garanti  PC2100  0,1  1099
420010  1  Seagate  60,0 GB - UDMA/100 - 7200/2048KB (Softsonic FDB!)  Barracuda IV  0,9  1399
Lite-On  LTR-2410R, 24/10/40 IDE, retail (BURN-proof)  CDRW,2mb  1,4  1029
Alps  Floppydrev  CDRW,2mb  0,5  125
Asus  V8200T2 Geforce3 Ti 200, 64 MB DDR, Pure  AGP  0,6  2469
Microstar  MS-6380 K7T266A Pro2, SocketA, >1800 Mhz, FSB266, Audio  1299

Det sidste tal i hver er prisen ved www.shg.dk incl. moms.

Det du skal kigge efter er følgende:
Ved AMD skal du have et socket A bundkort.
Bedste chipsæt på bundkort er pt. Vias K7T266.
Sørg for at der er UDMA 100 understøttelse på både Harddiske, CD-ROM drev og bundkort (ellers bruges kun den mindste hastighed, og du får ikke udnyttet det sidste...)
Af harddiske kan anbefales Seagates Barracuda, da de er næsten lydløse og performer godt.
Grafikkort er alt efter behov, men med GeForce 3 får man det nyeste inden fopr 3D, og 2D delen er også fin (se mere på www.geforce.com)
Lydkort skal være et fra Creative Labs, og deres Live! 5.1 tilbyder god lyd og surround.

RAM skal være min. 512MB, og producenter som Kingston og PQI er ganske gode.

Nu kan jeg ikke lige komme på mere...

Åh jo, netkort skal være et 10/100Mb, og de er næsten alle lige gode...

Hvis tastatur og mus skal med, så tag et trådløst sæt fra Logitech, evt. optisk mus.

Skærme er ikke mit speciale, men MagInnovision laver gode skærme. Der gør Sony også (har selv Sony E400 19\" og Mag XJ717 17\" og er glade for begge), Sony er dog noget dyrere...

Håber det hjalp:-)

/J
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
26. november 2001 - 14:10 #5
Chipsættet skal være: Via KT266A (bemærk A\'et)

det \"gamle\" KT266 er ikke særlig godt.
Avatar billede jones_net Nybegynder
26. november 2001 - 14:31 #6
Jep, Rune har ret, glemte lige at skrive det i forklaringen, men det nævnte bundkort er med 266A:-)

/J
Avatar billede mads11 Nybegynder
26. november 2001 - 15:14 #7
Køb et ashima W-400 på edbpriser.dk

Mads11
Avatar billede jones_net Nybegynder
26. november 2001 - 15:32 #8
Fordelen med Antec kabinettet er at det leverer 400W.
Amd 1400 kræver 300W alene (1800 kræver mere!!), og selvom der står at der leveres 300W, er det tilsammen, og ikke på et bestemt stik alene!! derfor kan du sagtens være ude for, at en 300W strømforsyning ikke er kraftig nok til at starte PC\'en op, da det er der, der kræves mest strøm...

Jeg er godt klar over, at det kabinet jeg har foreslået er 2,5 gange så dyrt, men det virker til gengæld!!

Hvis Storwin skal have læsset en masse isenkram i maskinen, så kræves der relativt meget strøm!!

Og så en lille historie fra det virkelige liv ang. for små strømforsyninger.

Jeg købte en AMD 1400 og en 300W strømforsyning (der stod at det var nok...). Strømforsyningen leverede dog 300W i alt, men kun 250W effektivt til at starte op med, hvilket resulterede i, at PC\'en slukkede lige efter at have startet diskene op. Altså blev jeg nødt til at starte op, slukke, og tænde igen inden diskene stod stille, for så skulle der ikke bruges så meghet strøm til dem, og der var altså nok til at starte op... Når den først var startet, var der aldrig problemer...
Resultatet blev en 400W strømforsyning, og alt virkede fint:-)

Og nu kommer der sikkert en masse og siger, at de kører AMD 1400 på 250W strømforsyninger, og der er også rigtigt, men der er ofte stor forskel på strømforsyningernes kvalitet!! Nogle skriver hvad de minimum leverer af W, mens andre skriver hvad der max kan trækkes ud af bæstet:-( Derfor anbefaler jeg at købe en overdimensioneret strømforsyning!

Og så er kabinette flot!! (synes jeg... og det tæller en del for mig!)

Håber ikke jeg forvirrer mere end jeg gavner;-)

/J
Avatar billede praetorian Nybegynder
26. november 2001 - 15:38 #9
Har en computer med det følgende grej:
AMD Athlon Thunderbird-C 266 FSB 1400@1400 Mhz
Thermaltake Volcano II Køler
256 Hyundai PC2100 DDR-Ram
MSI-6380 Bundkort Bios Revision 1,6(VIA K7T266 Pro-R Baseret)
Soundblaster Live Player 1024 Lydkort
Creative 3D Blaster Geforce2 MX Grafikkort
IBM DTLA 20,5 GB ATA100 HD
Plextor W161040A CD-Brænder (16xWrite/10zReWrite/40xRead) Firmware version 1.04
Matsushita (Panasonic) SR-8585 8/10 DVD Drev Firmware version 1x29 (Codefree)
Creative DXR3 Mpeg Dekoder board
Codegen 7001 Maxitower

Og det hele kører på den 300 W PSu der fulgte med, men har skam også regnet med at smide nogle ekstra HD\'er i og eventuelt 2 kabinet kølere (PSU/System).
Avatar billede totterfc Nybegynder
26. november 2001 - 17:42 #10
Jones-net--> Din påstand om at en Palomino XP1800 kræver mere strøm holder ikke i retten. Så vidt jeg ved af bruger en Palomino 20% mindre strøm end en TB.
Desuden er 300w rigelig.

Antec kabinetter er gode ja, men også dyre.
Aashima er billige og at foretrække selvom de jo ikke lige oser af kvalitet, så virker de altså.

Praetorian--> Hva den der computer, den havde været cool for et år siden, men nu!?
Her tænker jeg mest på SB kortet og det grafikkort der! Desuden hvem pokker køber en 20gb harddisk når man kan få en på 40gb til 100kr. ekstra! Og så lige et sidste spørgsmål til dig;
Hvorfor skulle han dog købe et Creative DXR3 Mpeg Dekoder board??
Avatar billede storwin Nybegynder
26. november 2001 - 18:25 #11
Tak for hjælpen ... Jeg skal nok få stykket mig en computer sammen :-)
Avatar billede totterfc Nybegynder
26. november 2001 - 18:29 #12
Grafikkort:
Dyrt: ASUS AGP-V8200 GF3 Deluxe
Middel: ATI Radeon 8500
Billig: ATI Radeon 8500LE

Det billigste grafikkort der koster 2200kr. Hvis du syntes det for meget, så køb et GF2 PRO kort.

Bundkort:
Dyrt: Iwills nye bundkort; XP3333.
Middel: Asus A7V266-E
Billig: ECS K7S5A ATX

Iwill ser sindssygt godt ud, har dog stadig ikke fundet en dansk forhandler, så køb dig et Asus hvis du vil have kvalitet og mange muligheder.
Køb et ECS hvis du vil have et billigt kort der yder sindssygt mht. prisen, men er lidt kedeligt.

CPU:
Dyrt: AMD Palomino XP 1800
Middel: AMD TB 1400
Billig: En Duron...

Her syntes jeg godt du kan nøjes med en TB1400, lad være med at køb det seneste nye, der er ikke den store foreskel på den dyreste og billigste XP CPU mht. prisen.

Køler:
Dyrt: Noise control Silverado FCPGA/Socket A
Middel: Molex Silent systems AMD
Billig: Tja... Det ville jeg aldrig købe.

Kik på Decibel faktoren, køb et Molex eller Titan, men lad være med at spare 100-200kr. her du kan lige så godt købe en god køler med det samme, medmindre du godt kan lide at skrive spørgsmål som \"min computer larmer eller min computer fryser\" her på eksperten.dk

Harddisk:
Dyrt: Maxtor DiamondMax Plus D740X ATA133
Middel: Seagate Barracuda ATA III 40GB
Billig: IBM DeskStar 60GXP 60GB

Køb en Maxtor, den er mere \"fremtids\" sikret idet den kører med ATA133. Køb en Seagate hvis du vil have en lydløs. Harddisks yder næsten ens, så går efter en af de to, der skiller sig ud.

DVD:
Dyrt: Toshiba SD-M1502 (Toshiba oser klasse)
Middel: Pioneer (larmer! Men super godt)
Billig: LiteOn

Tja køb hvad du vil...Kik dog på om de kan gøres kodefri.

Tastatur:
Dyrt: Logitech Desktop Cordless iTouch
Middel: Logitech desktop itouch
Billig: Logitechs billige :)

Køb logitech :)

Kabinet:
Dyrt: Chieftec Dragon MidiTower...
Middel: Aopen HX45
Billig: Aashima WTY100S ATX

Køb et Aashima og spar lidt her.

Brænder:
Dyrt: Plextor Plexwriter PX-W241040
Middel: ---
Billig: LiteOn LTR-2410

Køb en Plextor hvis du har tænkt dig at brænde meget ellers køb en liteOn

RAM:
Dyrt: Crucial 256MB DDR PC2100
Middel: DDR PC2100 Kingston 256MB
Billig: Det skal du ik...

Helt klart kvalitet her; Køb Kingston eller Apacer. Meget vigtigt du ikke sparer her!

Lydkort:
Dyrt: Audigy Soundblaster Player
Middel: Soundblaster Live 5.1
Billig: SB 128PCI

Tja hvor vigtig er lyden for dig? Køb en af de 2 første hvis du vil have digital lyd...

Mus:
Dyrt: Labtec Razor Boomslang 2000
Middel: Logitech MouseMan Dual optical
Billig: Bare vælg en Dexxa...

Hvis du er gamer (som det lyder somom) så køb en af de to første, ellers er det ikke skide vigtigt.

Højtalere:
Dyrt: Desktop Theater 5.1 DTT3500 eller Altec Lansing ADA 890
Middel: Køb Creative labs et eller andet
Billig: Kik på www.Edbpriser.dk

Tja har du et anlæg så kør lyden igennem der istedet, ellers så se på Creative labs.

Diskettedrev er knap så vigtigt, da jeg aldrig lige har set de helt store foreskelle.

MVH: Totter
Avatar billede totterfc Nybegynder
26. november 2001 - 18:30 #13
Doh! Håber du stadig aboner på dette spørgsmål, ellers begynder jeg at græde :)
Avatar billede totterfc Nybegynder
26. november 2001 - 18:38 #14
Hvis du stadig lytter så lad vær med at følg Jones råd om PQI ram. Det burde være en forbrydelse at nævne PQI og Kingston i samme sætning.

PQI virker. Kingston er kongen. Brug de ekstra kroner på kvalitet, det holder virkelig når det gælder computere.
Avatar billede jones_net Nybegynder
26. november 2001 - 19:50 #15
totterfc>> Jeg har haft PQI i 4 maskiner, og aldrig haft probs med dem... Men det er rigtigt, at Kingston lever op til sit nan, men til den pris vil jeg nu helst have PQI...

Måske ville jeg ikke anbefale at købe IBM 60GXP, da der er meget brok over netop denne disk på Nettet (og experten...)

LiteOn\'s brændere er nu også ganske udemærkede. Har brændt 5-10 CD\'er om ugen i næsten et år, og den virker fint:-)

Ellers vil jeg sige, at jeg er rimeligt enig:-)

Hvad angår de 300W, så kan jeg jo kun fortælle hvad jeg har erfaret, og det er netop at selvom der står 300W, så er det altså ikke altid det er den aktuelle ydelse...

Men er det generelt ikke med hardware som med religion? Nogen sværger til det ene, nogen til det andet, men i bund og grund er det det samme vi alle går efter: ydelse i forhold til pris...

/J
Avatar billede praetorian Nybegynder
26. november 2001 - 21:32 #16
Totter:

var ikke mit råd til ham, men bare en konstatering af hvad en 300 W PSU sagtens kan trække, og hvad jeg bruger mit MPEG dekoder kort til, det kan jeg godt sige dig, til at dekode min DVD film, det klarer det kort kanon godt og bedre end sofware dekodning. Og computeren er ikke købt for et år siden, blev købt i starten af Juli, men mange af delene er genbrug fra min Gamle Pentium 166. Det eneste Nye er GFX kort, MObo, CPU og RAm samt Kabinet og køler, eller så er resten rippet fra min gamle computer
Avatar billede totterfc Nybegynder
26. november 2001 - 22:14 #17
Jones net-->
Enig mht. IBM HD, men det var jo også derfor jeg skrev han skulle købe de to andre :)

Praetorian--> Syntes bare det var lidt vildt at råde en til at købe et dekoderkort! Bare lidt dårligt råd generelt omkring køb af computer syntes jeg...

Avatar billede praetorian Nybegynder
26. november 2001 - 22:18 #18
Totter:

var heller ikke et råd, skrev bare hvad jeg ahvde kørende på en 300 W PSU for at vise at de sagtens kan trække en del, men jeg ville faktisk anbefale et MPEG Dekoder board da det giver en uhørt kvalitet i forholdtil software Dekodning og så æder det ikke din cpu og så kan man mange seje ting med et MPEG dekoder board.
Avatar billede totterfc Nybegynder
26. november 2001 - 22:23 #19
Praetorian--> Tak fordi du ikke flamer mig! Sorry så ikke lige hvorfor du skrev som du gjorde og nu forstår jeg ;)...Jeg skal gerne indrømme jeg ikke har nogle personlige erfaringer med dekoderkort, jeg har bare ladet mig fortælle, at med \"nutidens\" computer hastighed er der ingen grund til at købe et dekoderkort.
Avatar billede praetorian Nybegynder
26. november 2001 - 22:26 #20
Totter:

Dagens computer kan sagtens dekode det hurtigt nok, men ikke med samme kvalitet som et MPEG dekorder kort, fx så kan jeg slet ikke mærke at det tager på min Computer når jeg ser DVD film, samtidigt med at jeg laver alt det jeg plejer og de er jo ikke særligt dyre sådan nogle kort. Fx så kostede mit kort kun 650 kr og så får man en sej afspiller med.
Avatar billede praetorian Nybegynder
26. november 2001 - 22:27 #21
Men det med at Flame, skulle det tages ironisk eller ????
Avatar billede totterfc Nybegynder
26. november 2001 - 22:31 #22
Nej det var en virkelig tak. Jeg var jo ved at dukke dig, pga. dit \"svar\" til Storwin!
Syntes bare folk generelt er meget glade for at spille smarte over nettet og det gjorde du ikke :)
Avatar billede praetorian Nybegynder
26. november 2001 - 22:46 #23
takker, havde vi kørt med karma heridne havde du lige fået et par points :-)
Avatar billede storwin Nybegynder
27. november 2001 - 08:55 #24
Det er næsten synd, totter, men jeg bestilte hele lortet hos shg.dk lige efter jeg havde skrevet det for oven... Men du kan vel bruge det igen en anden gang :-)

Hvis det kunne interessere nogen, så har jeg købt:

Antec Maxitower, SX1040B Black SOHO File Server /400W ATX
Microstar MS-6380 K7T266A Pro2-RU, SocketA, >1800 Mhz, RAID Socket A
AMD Athlon Palomino XP 1800plus 1.53Ghz (husk køler!) Socket A /266
PQI 512 MB PC-266 DDR 2100 - 10 års garanti PC2100
Asus 40 x CD, retail Cdrom
Asus V7700 Geforce2 GTS 64 MB DDR, Pro DELUXE TV-OUT AGP
Seagate 40,0 GB - UDMA/100 - 7200/2048KB (Softsonic FDB!) Barracuda IV
3CoolerMaster SokkelA /XP/FCPGA, <1400Mhz (1800plus XP),
Creative SB PCI 128, bulk PCI 0,5 175
Logitech MouseMan Dual Optical USB/PS-2 0,6 369
Logitech Internet Keyboard m.genvejstaster PS-2
RubyTech 32 Bit PCI Fast Ethernet netkort TP

Hvad angår musen vil jeg måske nævne at jeg ikke er helt enig... Jeg er ikke gamer, men 3D grafiker, men musen betyder aligevel en hel del...  :-)
Avatar billede storwin Nybegynder
27. november 2001 - 08:56 #25
Og så har jeg købt en 21\" skærm af en af mine venner for 1700 :-)
Avatar billede totterfc Nybegynder
27. november 2001 - 13:56 #26
En skam du køber en cd-rom afspiller til 350kr? Når du kan få en DVD afspiller til et par 100kr. mere. Også det lidt en skam med den coolermaster.
Nytter jo ikke så meget at have en lydløs harddisk når din blæser larmer som en bil.
Dit motherboard understøtter RAID, hvilket betyder du kan, hvis du har 2-4 harddiske, få meget bedre udnyttelse af dine harddiske. Men det kræver som sagt du har 2 harddiske.
Men du har fået en ok computer og SHG er jo ikke verdens dyreste.
Avatar billede storwin Nybegynder
27. november 2001 - 14:44 #27
Nej, det kom til at blive 600 kroner over hvad de billigste varer hos alle de forskellige forhandlere, så det er vel meget godt :-)

Coolermasteren regner jeg også med at skifte ud når jeg får penge, og jeg skal også have flere HD\'s, men mit limit var 12.000 og det her løber op i 11985 :-)