Avatar billede smoother Nybegynder
26. november 2001 - 03:07 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

boot failure.........

hej allesammen
jeg har lige installeret win.xp og hver gang jeg starter op får jeg følgende besked:

....verifying dmi pool data
....boot from ATAPI CD-ROM : Failure
....disk boot failure
....insert system disk and press enter

Ergo: jeg kan ikke starte systemet op uden at bruge win-disken.....

Hvad er der galt?
på forhånd tak....
        /Smoother
Avatar billede martinf Nybegynder
26. november 2001 - 03:53 #1
Indstallationen XP finder ikke startupfilen /filer en korrupt, og prøver derfor ifølge dine BIOS indstillinger andre drev at starte op på.
Avatar billede mantic Nybegynder
26. november 2001 - 05:13 #2
Har du flere drev? tjek dine Bios instillinger...
hvis du fx har 2 harddiske kan det være den prøver at boote fra en disk uden OS på...
Avatar billede flyhigh Nybegynder
26. november 2001 - 07:18 #3
den prøver at boote fra cd´en og kan ikke derfor skal du prøve med en ny cd... det damme siger den omkring hardisken. der ikke noget styresystem på hardisken hellere. prøv med en ny cd.
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. november 2001 - 09:05 #4
Du har vel ikke en diskette i A:
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. november 2001 - 09:06 #5
Ellers kan du prøvet at boote på en diskette med fdisk og i prompten skriver du fdisk /mbr
Avatar billede barn Nybegynder
05. december 2001 - 15:59 #6
Jeg lider af samme problem, bios er sat op til at boote fra det rigtige drev, og antivirus i bios er også slået fra. Jeg har prøvet:
fdisk /mbr fra en diskette
fixmbr fra recovery konsollen
fixboot fra recovery konsollen
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. december 2001 - 16:23 #7
Prøv at gå ind i bios og Load Default Setup.

Ellers kan man reparere WinXP ved at boote på CD\'en og følge anvisningen.
Spring det første tilbud om rep. over og fortsæt til den spørger om man vil installere en ny WinXP eller reparere den bestående, det siger man ja til ved at trykke på R, følg resten af anvisningerne til den er færdig!
Avatar billede barn Nybegynder
05. december 2001 - 16:33 #8
Det vil jeg prøve, men jeg synes det er påfaldende at den forsøger at starte op fra cdrommen, selvom der specifikt i bios\'en ikke er sat en cdrom op som boot medie. Men når win-cdrommen sidder i drevet tjekker den at den ønskede cd sidder i, og booter iøvrigt fra c drevet.

Den \"reparation\" du tænker på er det ikke bare det at den kopierer de relevante systemfiler over på ny?

Det skal lige nævnes at der er tale om en clean installation, hvor HD er blevet fdisk\'et og fdisk /mbr først...
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. december 2001 - 16:44 #9
Jo, man kan godt sige at den reparerer korrupte filer og forskellige andre ting.

Man kan bruge en lignende ting inde fra windows, der kører man en fil der hedder SFC /scannow, men den skifter kun de filer ud der er ødelagte og man skal huske at installere SP2 hvis der er tale om Win2k, ikke WinXP!
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. januar 2002 - 22:58 #10
takker for pointene!

www.fotx.net/retaxes