Avatar billede johwic Juniormester
24. november 2001 - 23:01 Der er 59 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan får jeg genfundet mine 2 drev

Jeg har et problem.

Jeg har downloaded realjukbox´s brænderprogram fra Roxio.

Derefter blev alt kaos. Enten går jeg i fejlsikret tilstand eller også får jeg en blå skræm men teksten:

Windows beskyttelsesfejl, genstart computeren, systemet stoppet.

Når jeg genstartet går den i fejlsikret.

Jeg har afinstalleret realjukebox og jeg har systemgendannet til andet tidspunkt.

Jeg har også prøvet i enhedshåndtering at slette ide-controlleren og så kan jeg gå ind i windows ME, og gå på internettet, men jeg har ikke noget D: DVD og E: Brænder drev. Hvordan får jeg dem tilbage. Kan det gøres via enhedshåndtering.

Hjælp mig ! Der er 60 point.......
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
24. november 2001 - 23:19 #1
I fejlsikret tilstand findes cd-rom, dvd og lignende ikke. Jeg kan ikke ud af dit spørgsmål se, om det overhovedet er lykkedes dig at komme ind i Win ME? Der bør drevene være.
Ellers den tunge - eller i hvert fald beværlige -vej med geninstallation af OS.
Avatar billede miroxp Nybegynder
24. november 2001 - 23:30 #2
Tryk <start><kør>, skriv \"regedit\", gå i menuen, edit, find og søg efter \"realjuk\" (skriv det i feltet)hver gang den finder noget, hvor navnet indgår, slet det. Jeg tror der er en rest tilbage i din registeringsdatabase.
Avatar billede johwic Juniormester
24. november 2001 - 23:35 #3
Hvad mener du med genstallation af OS ?

Ja jeg kommer ind i win ME og det er der drevene ikke kommer frem.
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. november 2001 - 01:53 #4
Avatar billede johwic Juniormester
25. november 2001 - 03:05 #5
Virker den må Win ME ?
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
25. november 2001 - 03:14 #6
johwic>>Geninstallation af OS betyder, at du måske skulle overveje at installere Windows ME igen. Jeg vil nok ikke anbefale hverken regedit.exe eller Regclean, medmindre du er rutineret i at rode med registreringsdatabasen. Det kan du selv bedømme.

miroxp>>Jeg vil ikke nedgøre dine anbefalinger, men har du ikke på fornemmelsen, det ikke er så godt i dette tilfælde?

Avatar billede johwic Juniormester
25. november 2001 - 03:16 #7
Ok Kirsten. Men hvordan kan jeg geninstallere ME når jeg ikke har tilgang til drevet ? Har prøvet at putte min Win Me i, intet starter.
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
25. november 2001 - 03:21 #8
Du skal sætte din startdiskette (som du forhåbentlig har lavet) i a-drevet. Så bliver du spugt, om du vil starte med med CD-rom drev, og det svarer du ja til. Dvs. at din installation starter i dos. Hvis du ikke har en startdiskette, må du sige til.
Avatar billede johwic Juniormester
25. november 2001 - 03:24 #9
Det har jeg, ok jeg prøver, måske først i morgen formiddag. Kirsten du er god til at beskrive. Lad os håbe det virker.

Alle mine ander programmer forsvinder ikke vel ?

Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
25. november 2001 - 03:28 #10
Nej, nej. Når du installerer på denne her måde - oven i den eksisterende Windows ME - forbliver alt som hidtil, men forhåbentlig dukker dine drev op. Jeg garanterer ikke, at det virker, det kommer an på, hvad der er galt.
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. november 2001 - 11:36 #11
johwic> Selvfølgelig virker den, jeg sidder ikke og anbefaler noget der ikke duer, regclean har været kendt siden win95!
Under alle omstændigheder er det nemt lige at prøve den, fremfor at du skal geninstallere det hele!

Det er kun konfliktsky tøsedrenge der anbefaler enten en formatering og eller en geninstallering!
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
25. november 2001 - 11:51 #12
retaxes>Jeg synes ikke, du behøver at være grov over for spørgeren. Hvis du kan læse indenad, kan du se, at johwic ikke er så dreven endnu. Det kommer med øvelsen, og det er prisværdigt, at man prøver at klare sine problemer selv, derfor må svarene indrettes derefter.

Jeg frabeder mig at blive kaldt tøsedreng, fordi jeg anbefaler en geninstallering eller formatering i visse tilfælde. Det her forum skal vel også være praktisk. Hvis man skal have sin computer til at fungere, er det ofte _hurtigst_ med nævnte løsninger, i særdeleshed da det kræver større erfaring at bruge regclean end f.eks. at geninstallere.
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. november 2001 - 12:08 #13
Ja, ja, godt ord igen, men når man kommer med et forslag så var det jo rart med lidt respons og regclean kan klare mange småfejl, jeg bruger det selv jævnligt når min egen fucker op!
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
25. november 2001 - 12:11 #14
Jeg bruger regedit - altså \"the hard way\" :-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. november 2001 - 12:23 #15
Ok, den bruger jeg ind imellem ;o)
Avatar billede johwic Juniormester
25. november 2001 - 20:20 #16
Genindstalleing duede ikke..........Ved ikke riktigt hvad næste step bliver..... ??

Jeg synes ikke af Kirsten er en \"tøsedreng\" jeg er bare glad for at nogle gider prøve at hjælpe.
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
25. november 2001 - 20:31 #17
Jeg tænker på, om du har har prøvet at gå i kontrolpanel og trykke på \"tilføj ny hardware\"? Normalt skal Windows selv finde ud af, hvad der er af hardware, men du siger jo, du fjernede ide-controlleren i enhedshåndtering, så det er da lige en prøve værd. I mellemtiden går jeg i tænkeboksen sammen med retaxes.

Du skal ikke tage dig af, at vi siger ting til hinanden, det går jo hurtigt ved tasterne en gang imellem. Så udveksler vi smileys :-), og så er idyllen genoprettet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. november 2001 - 20:35 #18
Jeg synes stadig du skal prøve Regclean!
Avatar billede dream4 Nybegynder
25. november 2001 - 20:37 #19
har du været inde i din bios og tjekket om du har aktiveret dine drev. jeg har selv haft det problem og løste det via biosen.
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
25. november 2001 - 20:37 #20
Ja, kan du ikke guide johwic gennem processen, for der jo nogen valg, der skal tages, når regclean er færdig. Der kan ske meget stor skade, ikke at det kan blive meget værre.
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
25. november 2001 - 20:38 #21
retaxes>>Mit sidste var til din 20:35:10
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. november 2001 - 20:50 #22
Ja, men jeg starter bare Regclean så løber den registry igennem og finder de steder der ikke er reference til og til sidst får man valget i mellem at fixe errors eller at fortryde!
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
25. november 2001 - 21:19 #23
Nå, så har jeg en ældre model :-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. november 2001 - 21:34 #24
kirsten_sol> brug min link og få dig en ny, men det var måske ikke den du mente!
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
25. november 2001 - 22:11 #25
Næh, jeg har den der følger med Norton Utilities, og den er meget avanceret, og jeg skal tage en masse beslutninger, måske derfor jeg som regel bruge regedit.
Avatar billede johwic Juniormester
25. november 2001 - 22:14 #26
Har prøvet regclean, det virker heller ikke.

Hvis jeg lige skal opsumerer, hvad problemet er (I går var jeg lidt forvirret, fordi jeg fik koldsved ved tanken om, at alt på computeren ville gå tabt.

Efter jeg installerede brænder Plug-in til Real jukbox: Jeg skulle genstarte, og så fik jeg den blå skærm med ordlyden: Windows beskyttelsesfejl, genstart computeren, systemet stoppet.

Ved genstart går computer i fejlsikret tilstand, og den eneste måde, jeg kan komme rigtigt ind i Win Me er ved at slette IDE controller (i fejlsikret tilstand) og så genstarte. Så kommer jeg ind i Win Me, den indlæser IDE controller og beder mig at genstarte (hvis jeg gør det, får jeg blå skærm som beskrevet ovenover) når jeg siger nej til genstart, kan jeg godt bruge computeren og gå på Internettet, men jeg kan ikke bruge (finde) E: og D:

Har prøvet at geninstallere Win Me, det har ikke hjulpet.

Håber dette måske hjælper.
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. november 2001 - 22:14 #27
Ja,, Norton værktøjer snuser jo en masse op som man ikke lige har lyst til at røre ved!
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
25. november 2001 - 22:39 #28
Tænke, tænke... - jeg ser lige Bruce-drengen på TV3 indimellem - og du har prøvet at lade den finde hardware via kontrolpanel indimellem. Jeg synes ikke, jeg kan se nogen respons på det forslag...løber, reklamer slut... ;-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. november 2001 - 23:43 #29
kirsten_sol> nyder du hans altid møgbeskidte undertrøje, mærkeligt at han aldrig redder et vaskeri fra at blive sprængt i luften ;o)
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
25. november 2001 - 23:48 #30
Jeg tror, denne nød er for hård at knække for mig, hvis du skal undgå formatering. Jeg har kun et enkelt forslag før da, og det er ikke meget bedre, nemlig at du sletter registreringsdatabasen. Når man har gjort det, har man ikke slettet filer, men man er alligevel nødt til at geninstallere samtlige programmer - også Windows, men så bliver det en \"ren\" installation.

Hvis de ligger på din harddisk - programmerne - har du dem da i det mindste stadig, og du har dine dokumenter, e-mails m.v. Det har du ikke, når du har formateret. Jeg har fornemmet, at du ikke har mulighed for at tage backup?

At slette registreringsdatabasen kræver, at du er nogenlunde vant til at arbejde ved dos-prompten. Jeg kan fortælle dig, hvordan du gør i det store hele, men det er svært at få alle kommandoer med helt ned i detaljen.

Det handler om, at du skal slette tre filer i dos:
user.dat og system.dat i windows-mappen og system.1st i C:\\. Tænk over det til i morgen, og måske har en af de andre et meget bedre forslag.
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
25. november 2001 - 23:51 #31
retaxes>>Har du et forslag ud over, det jeg er kommet med. Du er også velkommen til at kommentere. Jeg mener, man er kommet af med registreringsdatabasen, når man har de tre filer.
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
25. november 2001 - 23:53 #32
...når man har slettet de tre filer.

retaxes>>Bruce-drengen, nå nyder og nyder, men det er da uskyldig underholdning og en masse action.
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. november 2001 - 00:03 #33
kirsten_sol> Det er de rigtige filer du angiver, så du kan lige guide ham i morgen!

Ja vist er det uskyldig underholdning, jeg kan selv godt lide aktionfilm, der sker noget hele tiden så man ikke falder i søvn!
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
26. november 2001 - 00:14 #34
johwic>>Jeg store torsk. Jeg har da glemt det helt indlysende. Har du prøvet et geninstallere de to drev? Til DVD-drevet er der sikkert en særlig installations CD-rom. Den kan du kun få fat i ved dos. Boot med din startdiskette, sig ja til start med CD-rom. Kopier så alt, hvad der ligger på cd-rommen over i en mappe på C:\\ eller hvor du vil. Start igen almindeligt. Når du så kommer i Win ME - uden de to drev - viser du Win ME hen til softwaren, der hvor du har kopieret den hen. Hvis der er noget, du ikke forstår eller gerne vil have uddybet, så skriv endelig her igen.
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. november 2001 - 00:19 #35
Ja, sådan kan det også gøres, har selv brugt metoden med Win2k, så var det nemt at opdatere den når det var nødvendigt.
Avatar billede johwic Juniormester
26. november 2001 - 00:26 #36
Skal jeg bruge Win Me start disk ?
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
26. november 2001 - 00:35 #37
Ja, ligesom da du geninstallerede. Det er kun for at du kan få adgang til at kopiere indholdet over på din harddisk.
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
26. november 2001 - 00:39 #38
Og det du skal kopiere er indholdet af den installations CD-rom, der fulgte med DVD-drevet. Hvis der også fulgte en med CD-rommen, skal indholdet herfra kopieres over i en anden mappe på harddisken. Det handler om at få geninstalleret de to drev. Windows kender ganske vist de fleste CD-rommer, men det kan være den ikke har de rette drivere til dit DVD-drev. Det håber jeg :-)
Avatar billede johwic Juniormester
26. november 2001 - 00:50 #39
Det store problem er at det eneste der fuldte med pcen var en Quick Restore, Det er en compaq, og den sletter alt på harddisken.......Det er en meget dårlig ide med en Quick restore der formatere alt (er det normalt) ?
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
26. november 2001 - 02:22 #40
Desværre har et hackerangreb lagt min adsl-forbindelse ned. Så jeg skriver bare lige det her på den bærbare med modem. Ja, quick restore og lignende sletter alt, fordi den lægger en slags billede ind på computeren. Men det betyder, at det er de rigtige drivere til DVD og Cd-rom, der er installeret. Du må nok i gang med at  slette de tre filer, jeg nævnte. Hvis du vil guides af mig, må du desværre vente, til jeg får min forbindelse tilbage :-( Gr, gr, jeg er frådende...
Avatar billede dmcn Praktikant
26. november 2001 - 02:46 #41
johwic : Det her er virkelig et wild shot, men efterhånden er man vel desperat. Jeg havde for noget tid siden samme problem - begge mine drev forsvandt. Løsningen kan du læse her: http://www.eksperten.dk/spm/125145. Det er tvivlsomt om dit problem kan løses på denne måde, men prøv da.
Avatar billede dmcn Praktikant
26. november 2001 - 02:48 #42
Og lidt forklaring: Start med at gå i regedit (Start > Kør > regedit).
Vælg HKEY_LOCAL_MACHINE > System > currentcontrolset > Control > Class > {4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}.
Her finder du en/to nøgler med værdierne upperfilters eller lower filters. Disse to skal slettes.
Derefter genstarter du computeren.
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. november 2001 - 09:00 #43
n0rmality > Det spm. du henviser til var, så vidt jeg kan se, en løsning til WinXP og så gælder dine henvisninger til Registry vel ikke!
Avatar billede dmcn Praktikant
26. november 2001 - 09:02 #44
retaxes : Aner det ærlig talt ikke - sidder kun med XP her, så skal ikke kunne sige om værdierne hedder noget helt andet i ME. Men du har da sikkert ret. :)
Avatar billede johwic Juniormester
26. november 2001 - 14:30 #45
Har nu talt med Compaq support, som fortæller at det eneste jeg kan gøre er at Quick Restore.

De mener problemet er at min computer er designet til Win 98 og at den måske ikke er så god til ME.

Kan det virkelig være rigtigt, at man ikke kan opdatere til andet OS ?

Jeg går nu igang med QR.
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. november 2001 - 15:20 #46
Det lyder rigtigt når det er Compaq, de kan ikke finde ud af andet ;o)

Hvor gammel er den PC siden den kun kan bruge win98?
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
26. november 2001 - 15:22 #47
Vrøvl. Men selvfølgelig skal man selv skaffe sig drivere, der passer til OS\'et. Har fået ADSL tilbage, men sidder lige nu med journalistopgave, der skal være færdig i går. Hvis du kan vente til kl. ca. 18.00, lægger jeg guide til fjernelse af reg.database her.
Avatar billede johwic Juniormester
26. november 2001 - 17:19 #48
Jeg har brugt QR, og nu virker begge drevs. Men jeg er ked af, hvis jeg ikke kan bruge ME da jeg lige har fået opgraderingen.

Det virker også dumt, hvis man ikke kan downloade et program feks brænder til Realplayer......man kan jo ikke følge med \"udviklingen\" hvis man er stavnsbåndet....
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. november 2001 - 17:38 #49
Prøv dog at installere WinME igen!
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
26. november 2001 - 17:50 #50
johwic>>Så gemmer jeg vejledning i at slette reg.database til næste gang :-) Det var synd, at vi ikke fandt en udvej.
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. november 2001 - 17:57 #51
Kirsten_sol> Vi hører nok fra dig igen ;o)
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
26. november 2001 - 18:08 #52
retaxes>>Uha, ja. Jeg er et frygteligt sludrechatol og er en doven freelance journalist og derfor med masser af tid til det her. I virkeligheden pensioneret, men det siger journalister aldrig. Vi beholder vores pressekort, så vi kan komme gratis i Tivoli med barnebarnet og klasker et par linjer ned engang imellem for at opretholde troen på, at vi stadig er medlemmer af den fjerde statsmagt :-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. november 2001 - 20:20 #53
Den fjerde statsmagt - Pressen ;o)

Interessant site du er tilknyttet, jeg skulle jo lige se din profil!

Jeg er selv fra den forkerte side af anden verdenskrig, hvilket chokerer nogle af de unge mennesker her på Eksperten når de ser www.fotx.net/retaxes
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
26. november 2001 - 20:29 #54
retaxes>>Jeg _har_ besøgt din HP, opdræt af hunde så vidt jeg husker? Det er ikke for ingen ting, at jeg blev journalist. Jeg er belemret med en uhæmmet nysgerrighed. Nogle gange er jeg blevet dybt forbløffet efter at have konstateret, at jeg har ført dybsindige samtaler, ja altså om edb og lignende, med en 13-årig. Så fordommene går også den anden vej :-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. november 2001 - 20:41 #55
Opdræt af Cairn Terrier ja, men det er længe siden jeg har haft hvalpe, nu sidder jeg 5 år som redaktør for Terrier Nyt ;o)
Avatar billede johwic Juniormester
27. november 2001 - 12:15 #56
Nu har jeg lige et tillægsspørgsmål:

Når jeg skal opdatere til Win ME, er det så ikke en god ide at:

1. at tage backup af de drives der ligger på comp. som standard (er der en speciel mappe)

2. på forhånd indsamle nye drives ind, fra de forskellig programmer man har på com.

3. indstall Win Me

4. indstall nye drives

Hvormange drives skal jeg mon bruge som standard, jeg tænker, hvad skal opdateres i enhedshåndtering.

Ved godt jeg er \"ny\" på dette område, og normalt kun bruger, men jeg vil så gerne.....!!!
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. november 2001 - 13:40 #57
Uha, det bliver en længere historie.

En vigtig ting kan du gøre, gå ind i Enhedshåndtering nu!
Start foroven hvor du kan se en enhed, se på dens egenskaber (properties), i en af fanebladene kan du se hvad driveren hedder, det noterer du ned på et stykke papir!

Sådan gennemgår du alle enheder der har en driver, noter hver enkelt ned, så du senere kan søge på driverne.

De fleste drivere vil du finde under C:\\Windows\\system32 eller C:\\Windows\\system.

Du kan ydermere gemme alle filer der hedder *.inf

Det er altså lidt en molbo-måde, og jeg garanterer ikke for resultatet!
Helt slippe for at installere drivere slipper du nok ikke for!
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. december 2001 - 21:43 #58
takker for pointene, hvad fandt du så ud af, måtte du opgive det eller hvad?

www.fotx.net/retaxes
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
29. december 2001 - 04:20 #59
Takker også for point - er lidt fraværende p.t., eftersom jeg er ved at lave mig et forum uden at kende det mindste til asp :-)
Avatar billede johwic Juniormester
04. januar 2002 - 15:37 #60
Jeg har besluttet at beholde win 98, jeg orker ikke der bliver mere bøvl, måske opgradere til XP, har i nogen erfaring med det ??
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. januar 2002 - 16:43 #61
jeg bruger udelukkende WinXP og er godt tilfreds med systemet.