Avatar billede tgl Nybegynder
23. november 2001 - 19:23 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke installere ny harddisk

Jeg har købt en ny harddisk på 40 GB og har forsøgt at installere den på min maskine, men den kan ikke finde den nye HD ved opstart. Jeg har i forvejen en harddisk af samme mærke på 20 GB, som er primær master og tilkoblet den er en CD Rom-brænder som primær slave.

Så er der et frit fladkabel tilbage hvortil jeg ønsker at koble min nye HD sammen med mit CD Rom-drev som er sat til at være sekundær slave for den nye HD (sekundær master). Jumperne på HD’en og CD Rom’en er sat rigtigt.

Det resulterer i at når jeg starter min PC så kommer følgende meddelelse :
Ultra DMA Mode-2, S.M.A.R.T  Capable but disabled

Efter en kort tid kommer så meddelelsen ”Press F1 til resume”

Jeg har forhørt mig i forretningen hvor jeg købte min HD omkring problemet og de mente at jeg måske skulle opdatere min BIOS fordi den muligvis er for gammel til at kunne klare en HD på 40 GB, hvilket dog godt kunne resultere i noget ubehageligt hvis man gjorde det forkert så det vil jeg helst undgå.

Er der nogen som kan forklare mig hvad jeg evt. kan gøre for at løse ovennævnte problem?
Avatar billede zred Nybegynder
23. november 2001 - 19:27 #1
ved det desværre ikke..

grunden til at jeg kommenterer er at så VED du at der er nogle der har set dit spg :P
Avatar billede zhark Nybegynder
23. november 2001 - 19:28 #2
Hvad er det for et mobo (motherboard) du har?
Avatar billede retaxes Nybegynder
23. november 2001 - 19:29 #3
Opgrader din bios, er man omhyggelig kan det godt lade sig gøre!
Avatar billede kludedukken Nybegynder
23. november 2001 - 19:29 #4
zred > med 102 brugere online, så ER det nok set.

tgl > jeg vil mene at du skal opdatere din BIOs som tidligere anbefalet. - Desværre :o(
Avatar billede retaxes Nybegynder
23. november 2001 - 19:30 #5
Lav først en startdiskette. I Windows 9x skal du bruge Start  - kør - MS-DOS-Prompt > skriv \'Format A: /s\'  (Husk at sætte en tom diskette i diskettedrevet)
Hvis du kører med Windows 2000 så kan du hente en på www.bootdisk.com

Når du har hentet Bios opdateringen, skal den måske pakkes ud. Brug f.eks. winzip fra www.winzip.com
Pak filerne ud på disketten. Hvis der ikke er noget opdateringsprogram med i pakken, skal du hente det samme sted som du hentede biosopdateringen.

Sæt disketten i diskettedrevet, og genstart computeren. Der bliver nu startet op på disketten. (Hvis der ikke bliver startet på disketten, skal du rette startrækkefølgen i bios til, A/C/CD-ROM)
Når du ser A:\\> skal du starte flash programmet. Det kan f.eks. være du skal skrive \'navnet_på_flash_programmet bios_fil.bin\' og så følge anvisningerne som programmet kommer med.

Når du er færdig, slukker du helt for computeren. Starter op igen, og går ind i bios. (Tryk Delete ved opstart)
Her vælger du så punktet \'Load bios defaults\' eller lignende. Husk Save & Exit.
Avatar billede zhark Nybegynder
23. november 2001 - 20:05 #6
Jeg mener ikke - DEN meddelelse indikerer at det er et bios problem - uden dog at kunne pege på \"problemet\"
Avatar billede retaxes Nybegynder
23. november 2001 - 20:11 #7
Nej, det kan være at man skal prøve at autodetecte begge harddiske først, så skal man bruge fdisk til at partitionere den store harddisk, dele den op i passende partitioner for til slut at formatere den!
Avatar billede peet-49 Novice
23. november 2001 - 20:40 #8
Med win 98, har nogle mainboards problemer med HDèr over 32Mb, du kan hente software for dette på microsoft`s hjemmeside. Måske du skulle prøve, at tage SMART fra i bios.
Avatar billede zhark Nybegynder
23. november 2001 - 20:46 #9
Jeg overvejede at enable S.M.A.R.T. som jo åbenbart er disabled, men kan sku\' ikke se det kan være problemet? Sådan en disk burde køre UDMA mode 5, men det kommer jo an på mobo, som åbenbart ikke kendes.
Avatar billede peet-49 Novice
23. november 2001 - 20:54 #10
Imin maskine viser den kun mode 4. Og HHD størrelsen er selvfølgelig 32Gb og ikke 32Mb, men det har du vel selv regnet ud.
Avatar billede tgl Nybegynder
23. november 2001 - 21:50 #11
Mit mobo er et ATX AL9.

Jeg har selv søgt efter SMART i bois, men kunne ikke finde hvor den kunne enables.
Avatar billede zhark Nybegynder
23. november 2001 - 22:40 #12
Det der SMART (og UDMA mode) kan du sikkert kun komme til ved at sætte disk fra auto til User define. Du kan da godt prøve at se på det, MEN - husk så at gå ud af bios UDEN AT SAVE, så har du jo ikke ændret noget.
Avatar billede tgl Nybegynder
23. november 2001 - 23:19 #13
Som der bliver nævnt kan jeg jo partitionere den nye HD med de 40 GB til hhv. 30 GB og 10 GB til styresystemet og dermed bruge den som primær master HD og så bruge den gamle, dvs. den nuværende HD på de 20 GB til det som jeg tiltænkt den nye skulle bruges til.

Så skulle problemet være løst. :-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
23. november 2001 - 23:20 #14
Ja, sådan kan du også gøre det!
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
24. november 2001 - 01:04 #15
Det kan ikke siges nok. tjek din jumpers. Hvis det er ATA 100 prøv cable select i stedet for master/slave og sæt bios til auto.

Jeg taler af bitter erfaring!

:-) Karsten
Avatar billede yabu Nybegynder
24. november 2001 - 01:26 #16
Jamen - Jamen....

Der er nogle motherborads der IKKE kan forstå at en HD kan være mere end 32gb - selvom man opdatere al den BIOS man lyster - sådan er livet. Sæt din bios til AUTO og start - nu skulle den \"gerne\" se HD\'en - hvis ikke 40gb er en option er det et et nyt motherboard eller nøjes... SORRY
Avatar billede zhark Nybegynder
24. november 2001 - 01:30 #17
Det holder ikke, jeg kan ikke lige nu (sent) ryste link ud af ærmet, men der er prg. der kan ovetage styringen.
Avatar billede intel4004 Novice
24. november 2001 - 10:10 #18
Ang. harddiske og 32GB grænsen:

Er det en IBM harddisk?? En GXP60?? Hvis du vil køre med
alle 40GB på en IBM disk, skal du sikre dig den står
indstillet til 16heads. Dette gøres vha. af jumperne
bag på disken...
Måske står den til 16heads, og forårsager at bundkortet
ikke kan bruge den... Hvis du nu satte den til 15heads,
så burde dit bundkort/bios se den som en 32GB hdd...

Dette løser dog ikke problemet. Hvis det er 40GB
disk vil du vel gerne se alle 40GB. Her tror jeg en bios
opgradering bliver nødvendig. Jeg kan ikke forstå
at en forhandler vil sige at en bios opgradering er skadelig,
eller farlig. Enhver bios skal på et eller andet tidspunkt
opgraderes...

Hvilken fabrikant og model er dit bundkort??

INTEL4004
Avatar billede perenevoldsen Nybegynder
24. november 2001 - 12:01 #19
Du kan hente informationer om din BIOS på adr:
www.unicore.com. Der kan du downloade et BIOS-id program.
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. november 2001 - 12:18 #20
intel4004> Der er nogle bios der åbenbart ikke skal opgraderes, f.eks. er mit Soltek 67EV kun opgraderet en gang for, jeg tror, over et år siden.
Dvs. at der kun har været en bios opgradering.
Jeg havde nu heller ikke problemer med min 40Gb HDD, den kørte umiddelbart!

Det er heller ikke alle opgraderinger der vedrører ens maskine, det kan være problemer der rettes for noget specifikt i en eller anden serie!
Avatar billede tgl Nybegynder
24. november 2001 - 15:50 #21
Jeg takker for svar og kommentarer. MIn forståelse for mother boards og HD\'ere er hermed blevet udvidet. :-)

Retaxes får point da jeg benyttede hans forslag om at partitionere. Desuden kom retax med den mest udførlige anvisning ved opdatering af BIOS.
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. november 2001 - 16:04 #22
Takker for pointene!
Ja, det hjælper altid med en udførlig brugsanvisning ;o)

www.fotx.net/retaxes