Avatar billede hjald Nybegynder
23. november 2001 - 15:27 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Harddisk problemer.

Jeg har købt en ny harddisk, en Fujitsu 30,7 Fluid med standarden: ultra DMA/IDE100.
I første omgang har jeg sat den ind som nr.2 harddisk, således at den fungerer som som drev D. Den gamle harddisk kører som drev C, med fat32 (operativsystem win98). CDrom-drevet har drev E.
Win98 kan godt se drev D, men ikke hvad den indeholder. Hvis jeg går i Dos\'en, kan jeg ikke lave en kommando som DIR eller andre kommandoer. Systemet kommer frem med følgende besked:

ugyldig medietype ved læsning af drev D

Jeg bruger et Aopen mx34 bundkort.

Der forhåbentlig nogle af jer som ved hvad problemet er?

På forhånd tak for hjælpen.

Avatar billede rkhdk Nybegynder
23. november 2001 - 15:28 #1
har du partitioneret den og formateret den? (den nye HDD)
Avatar billede hjald Nybegynder
23. november 2001 - 15:31 #2
rkhdk: Det har jeg ikke, jeg har forsøgt begge dele uden held - givetvis fordi jeg ikke kan finde ud af det. Kunne du formidle en \'opskrift\'??
Avatar billede rkhdk Nybegynder
23. november 2001 - 15:32 #3
du skal formater den..det kan du gøre fra Windows, ved at højreklikke på den og vælge formater..

Har du kunne bruge den før? (har du lagt data ned på den)
Avatar billede hjald Nybegynder
23. november 2001 - 15:37 #4
rkhdk: Der gjorde jeg nok noget galt! Jeg formatede den - der stod godt nok 2 GB i hukommelse. Nu er den formateret - men med sørgelige 2 GB - ikke så sjovt??
Avatar billede hjald Nybegynder
23. november 2001 - 15:40 #5
Nu virker den fint - jeg kan gemme på den og den kører fat32 - men desværre kun med 2 GB. Hvorledes kan jeg foretage en reformatering således at den kan udnyttes fuldt ud??
Avatar billede zhark Nybegynder
23. november 2001 - 15:43 #6
Start op med en start disk og brug fdisk til evt. at partionere den. Brug undersøttelse af store diske.
Avatar billede kunze Nybegynder
23. november 2001 - 15:43 #7
Slet alle partioner på den og formater den.
Avatar billede zhark Nybegynder
23. november 2001 - 15:44 #8
Ja du må ind igen med fdisk og starte for fra!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
23. november 2001 - 15:48 #9
den måde jeg plejer at gøre det på (ved godt det ikke er den bedste.. men den mest sikre *S*)

1 Du slukker PC\'en..
2 Piller den gamle HDD fra (fjerne begge kabler, fra HDDen)
3 Piller den nye HDD ud.
4 Sætter jumperen på MASTER (den kan du sikker se på HDD\'en hvordan de skal sidde)
5 Sætter den tilbage, hvor den gamle hdd sad.
6 Tænder PC\'en
7 Går i BIOS (tryk Del eller F2, i opstarten)
8 Sikre dig at den har fundet HDDen..
9 Gemmer dine ændringer, når du forlader BIOS..
10 Booter på en bootdiskette.
11 Når den står på A:\\ skriver du fdisk
12 vælger ja.. for store HDD\'ere..
13 Tager nummer 4 (vis partitioner)
14 Ser om der er nogle partitioner
15 Hvis der ikke er nogen, så tryk esc, så du kommer tilbage
16 Tager nummer 1 (noget med lave partitioner)
17 Tager nummer 1 igen.. lav primary partition
18 vælger Ja til at bruge al plads til partitionen
19 Dette vil tage noget tid..

Efter den er færdig.. skal du genstarte..
20 Du booter på en bootdisk igen
21 når den står ved a:\\ vælger du format c:
22 Vælger ja til formatering..
23 dette tager laaangtid
24 skriv evt en navn på disken

når du er færdig der..
25 slukker du PCen
26 Piller HDD\'en ud..
27 Sætter den gamle på plads
28 Sætter den nye som slave på din gamle HDD\'s fladkabel
29 Checker at den nye hdd er sat til slave i jumper settings (som nr 4, men bare som slave)
30 tænder PC\'en
31 gentag 7-8-9 for at sikre at den har fundet dem rigtigt

32 start i windows..
Avatar billede rkhdk Nybegynder
23. november 2001 - 15:50 #10
hmm havde ikke set den sidste 5 kommentare.. var i gang med at skrive *S*
Avatar billede zhark Nybegynder
23. november 2001 - 15:56 #11
Den har sku\' da fundet disken - og den virker jo! Fjern den partion - opret ny partion (på hele disken), genstart og formater d: med understøttelse af store diske.
Avatar billede hjald Nybegynder
23. november 2001 - 15:57 #12
til rkhdk: tak for manualen. Den vil jeg gå i gang med - med det samme. For når jeg prøver at lave fdisk - vil den hele tiden gøre det på c-drevet - ikke på d:drevet.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
23. november 2001 - 16:05 #13
hjald => hvis du følger min vejledning.. laver den det på C: man da du IKKE har din gamle hdd med windows i.. så gør det jo ikke noget!
(se nr 2)..
Avatar billede hjald Nybegynder
23. november 2001 - 16:48 #14
rkhdk: jeg har nu brugt din manual. jeg var dog nødt til at slette den gamle partion og oprette en ny. Det er også gået fint, også med formateringen - MEN,MEN - den har kun partioneret og formateret 2015MB????
Jeg forstå ikke en tøddel?
Avatar billede hjald Nybegynder
23. november 2001 - 16:48 #15
Beklager, at jeg er sådan en amatør til dette!!
Avatar billede hjald Nybegynder
23. november 2001 - 17:17 #16
Jeg har lige checket min nye harddisk, modelnr. mm. og jvf. fujitsu\'s hjemmeside er den god nok - der burde være 30,7GB    -    og ikke kun 2GB????
Avatar billede rkhdk Nybegynder
23. november 2001 - 17:38 #17
hvor gammel er din PC??
Finder BIOS\'en den som 30.7Gb??

den er kun på 2GB, pga FAT kun understøtter 2Gb.. du skal FAT 16 eller FAT 32 for at kunne få dine 30Gb..

Du kan osv. bruge en Harddisk manager.. det kan du nok finde på Fujitsu\'s hjemme side *S*
Avatar billede hjald Nybegynder
23. november 2001 - 18:14 #18
Den er 1½ år gammel
Ja, biosen finder de 30,7gb
Skal jeg bruge en \'harddiskmanager\'(??) til finde den fulde harddisk eller et at oprette den som fat16 eller fat32?
Avatar billede zhark Nybegynder
23. november 2001 - 18:44 #19
Når du har slette den primary partion, så genstart. Kontroller der ingen partioner er og - opret så een aktiv dos partion! Så skulle den gerne spørge hvor stor - i (gb eller procent)? bare skriv 100%
Den skriver så... du skal formatere efter genstart.
Alt bøvlet opstod ved at du formatere fra windows første gang.
Avatar billede hjald Nybegynder
24. november 2001 - 18:24 #20
til rkhdk: Tusind tak for hjælpen, meget tålmodigt. Fujitsu havde en diskmanager: DiskGo, ikke særligt godt men efter et par gange fandt jeg ud af det. Harddisken er forøvrigt dejlig hurtig, og særdeles støjsvag - det må siges. Endnu engang tak for hjælpen.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
24. november 2001 - 19:11 #21
hjald => Takker For Pointz! ;o)
Og god fornøjelse med den nye HDD *S*
Håber du fik alle 30Gb frem.