Avatar billede frifoed Nybegynder
21. marts 2000 - 17:32 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Brænde problemer

Jeg har Linux Redhat 6.1 jeg bruger programmet X-CD-Roast 0.96e. Jeg har blot et enkelt problem, det kan ikke finde min brænder! Skal jeg konfigure brænderen? Eksisterer der eventuelt andre gode bræderprogrammer?
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
21. marts 2000 - 18:50 #1
Spørgsmålet er om du prøver at bruge den som under Windoze (dvs. Plug'n'Pray), hvis ja...
Har du sikkert glemt at alle drev i Linux skal mountes, der er en smule forskel på mount metoden alt efter om det er en SCSI eller IDE brænder!

En nem test, spark en disk i dyret og prøv at læse den, kan du uden problemer læse fra brænderen er den mountet
Avatar billede frifoed Nybegynder
21. marts 2000 - 19:00 #2
Jeg er begynder :-)
Men jeg har mountet drevet men inde i X-CD-Roast indentificeres drevet kun som værende read-device og ikke som write-device! Og herfra kan jeg ikke komme længere :-(
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
22. marts 2000 - 11:54 #3
Har du læst din CD-writer-Howto ? (kan ikke lige huske hvor pokker den ligger, men kig rundt i systemet)
Avatar billede tillah Nybegynder
22. marts 2000 - 13:13 #4
frifoed: 'man mount' det r et hit du..
tigerting: den ligger nok i /usr/doc
Avatar billede frifoed Nybegynder
22. marts 2000 - 16:08 #5
Tak tillah, men problemer med at mounte har jeg ikke :-) Måske lige en timeout...
Jeg har ikke lige læst CD-Writer-Howto fordi jeg tænkte at poste spørgsmålet her var en nemmere løsning ;-)
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
22. marts 2000 - 20:24 #6
*hehe* Jeps, havde det på fornæmmelsen :o))

Jeg kan sgu, desværre, ærligtalt ikke huske hvordan jeg fik min sat op under Linux...

Jeg tør nu næsten love dig, at hvis du læser CD-Writer-howto, finder du løsningen på alle dine problemer!
Avatar billede tillah Nybegynder
23. marts 2000 - 11:00 #7
jeg støtter tigerdyr..det r ikke for sjov at nogle linux-homies har brugt tid på at skrive en howto
Avatar billede peavey Nybegynder
17. april 2000 - 22:30 #8
XCDRoast finder selv brænderen forudsat at den er rigtigt sat op. HVis du bruger en IDE brænder skal du først og fremmest slå scsi-emulering til for drevet. ved lilo prompt skriv:
linux hdx=ide-scsi

hvor 'x' er a,b, eller d. a for primær IDE master, b for primær IDE slave, c for sekundær IDE master, d for sekundær ide slave.

Hvis din brænder nu bliver fundet som en scsi enhed under boot, kan du være helt sikker på at XCDRoast også kan finde din brænder når du starter det.