Avatar billede thenetboy Nybegynder
20. marts 2000 - 22:43 Der er 5 kommentarer

Access ?

Jeg er ny her.

Men er der nogle der gider fortælle mig hvad accesse er ??
Avatar billede bmj Nybegynder
20. marts 2000 - 22:45 #1
Et program der følger med i din Office parke :-)
Avatar billede sjensen Nybegynder
20. marts 2000 - 22:59 #2
Access er primært et databasesystem fremstillet af MicroSoft. Systemet er et såkaldt "personligt Databasesystem" d.v.s. et system der ikke kræver mere end at det kan fungere på en enkelt PC sammen med dine andre windows programmer.

Uden om database systemet er der en "skal" af programmer der tillader dig at oprette "tabeller" i databasen og hhv. oprette, rette og slette data i disse tabeller. Desuden kan du med søgesproget SQL hente data ud af databasen på mange forskellige måder.

Oven i hatten følger der så (i Access 97 og - 2000) dels et "forms" system (til at lave windows skærmbilleder med) og dels et "report" system (til at lave udskrifter) med, således at Access i dag er en fuld pakke hvori du kan lave Windows programmer der kan fungere på en enkelt arbejdsplads, eller et lokalt netværk (hvor alle maskiner er forbundet med et kabel)

Samtidig følger der nogle ODBC-drivere, som de kaldes, med Windows der gør det muligt at vedligeholde dataene i access databasen (tabellerne) via andre programmer som f.eks. Word, Excel, og fra programmer man selv udvikler i f.eks. Visual Basic, C++, Delphi o.s.v.

Disse muligheder har eksisteret i mange år med Paradox, DBase o.s.v. men i de senere år er Microsoft altså også kommet på banen med Access.

Og så er det vel idag Access der benyttes mest sammen med f.eks. ASP til hjemmesider når man har behov for at gemme og hente data direkte på hjemmesiden.

Jeg kunne blive ved og ved med at fortælle om Access men jeg vil i stedet anbefale dig at kigge på microsofts hjemmeside og læse noget mere om den der. Der kan du også finde links til andre Access sites.

Så prøv: http://www.microsoft.com og søg på Access.
Avatar billede godtnok Nybegynder
20. marts 2000 - 23:43 #3
Jeg har f.eks. i Access lavet en database, som jeg bruger til at styre fakturering & lager med.

Når man gemmer sine data i en database, er det muligt at lave forskellige statistikker over de indsamlede data. Så jeg kan f.eks. se omsætning pr. måned, salg efter produkt eller postnummer osv.

Desuden kan jeg lynhurtigt lave momsrapporter m.m. og se hvor mange varer jeg har på lager osv.

Med Access har du altså mulighed for ligepræcist at definere de data og designe en database, som passer til dine behov for at gemme og behandle informationer.

Har du mod på at gå igang med at lave din egen database i Access, vil jeg anbefale at du køber et "starthæfte" så du bedre kan se hvad det er du går ind i. Det kan nemlig godt vise sig at blive et større arbejde.
Avatar billede janbb Juniormester
21. marts 2000 - 00:51 #4
Microsofts database-program.Kan osse købes separat (3-4000 kr).Den nyeste
version ("2000") udemærker sig ved at
kunne "oploade" interaktivt - d.v.s.
du kan have en database liggende på en server og så redigere den online (ikke
særlig praktisk hvis alle kan "rode" i den (men man kan så beskytte adgangen med kodeord o.l.).Brugen:forms, tabeller
og rapporter m.v. er i den nye version og delvist osse i den gamle version lettet af "wisards", der gør at man temmelig let kan lave en database (lettere end i "gamle dage").
Filerne (*.mdb) kan "takles" af asp-
programmer, hvilket gør dem lidt "interessandte" osse for mere
"garvede" computerbrugere - da man
kan lave "egne" "quiries" - søge på
ord (datafelter) o.s.v..
Avatar billede ikuyucu Nybegynder
31. marts 2000 - 09:01 #5
Det er nok på tide at det her spørgsmål bliver lukket