Avatar billede shadowsurfer Nybegynder
20. november 2001 - 16:08 Der er 3 kommentarer

Hvilken distribution er bedst?

Jeg har længe kørt Mandrake Linux på min bærbar og Trustix Linux på min server... Nu vil jeg efter hånden prøve noget nyt til min bærbar!

Jeg har kigge meget på mange forskellige dist...
En jeg især har kigget på er CRUX (crux.nu) men også TurboLinux (TurboLinux.com), Redmond Linux (redmondlinux.org), Linux by LibraNet (libranet.com), Debian GNU/Linux (debian.org), Peanut Linux (metalab.unc.edu/peanut) og mange, mange flere...

Alle med hver deres fordele og ulemper, nogle er optimeret til  i686 andre i586 mens andre ikke endnu har opdaget et det ikke det ikke længere i386 der er vejen frem! nogle er bruge vendlige, men tilgengæld med begrænsinger, andre ikke særligt bruger vendlige, tilgengæld uden begrænsinger! Nogle mener ikke 2.4.x kernel er god nok endnu... andre mener den er! Nogle bruge RPM pakker, andre deb pakker, andre igen noget helt andet og nogle få bruger ikke pakker, men tarballs hvor man selv skal kompilere det hele!

Jeg vil gerne høre nogle argumenter for og imod de mange forskellige dist (også dem der ikke er på listen)!

Selv skal jeg bruger en desktop dist til min bærbar (600Mhz PIII mobil, 64ram, 12Gb harddsik) Til særiøst brug, jeg er rimmelig erfaren Linux bruger, men kan ikke lig tanken om at skulle kompilere ALT selv (skader ikke spor at skulle kompiler programmerne, men ser det lidt som at skulle opfinde den dybe tallerken igen) En grafik bruger flade er nødvendig, om det er IceWM, KDE, gnome elle noget andet er ikke så vigtig (dog ser jeg gerne at der er en mulighed for KDE (ikke et krav))

Jeg ser også gerne en gernal diskution om hvilken dist der er bedst til hvilke formål (også gerne begynder dist til den udviden familie, med en gamle og langsom computer)
Avatar billede saju-ka Nybegynder
20. november 2001 - 16:45 #1
hmm, tja, tjo,

www.lindows.com <-- Linux udgave der skulle være istand til at køre windows prog/spil (alle) bliver lavet af ham der havde www.mp3.com dog detsvære ikke udkommet endnu!

www.redhat.com <-- har du sikkert hørt om og er min favorit over dem alle nyeste udgave redhat 7.2 har ikke nået at prøve den endnu men har downloaded den så mangler jeg bare lige at brænde den ud. den har KDE & Gnome + flere og en stor software pakke bruger RPM til at installere programmer med, meget nemmer kan det ikke være. har mulighed for grafisk logind osv. nem opsetning via grafisk controlpanel!

/Saju-ka
--->Det findes sikkert andet end RedHat, jeg kan bare ikke lige komme på hvad det skulle være<---
Avatar billede shadowsurfer Nybegynder
20. november 2001 - 22:12 #2
Hvem kender ikke RedHat?

Men det jeg søger er konkret kritik (positiv og negativ) af diverse dist til forkellige opgaver (hovedsaglig desktop for den lidt erfarene bruger, men også nybegynder og server området)
Hvad er godt og hvad er skidt!
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
26. april 2003 - 17:39 #3
Øehh, er det ikke ved at være lukketid(?) Det er snart 3 år gammelt!