Avatar billede nielsl Nybegynder
20. november 2001 - 14:39 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

formatere, geninstallere winME, hvordan i praksis

Jeg synes min bærbare er begyndt at køre for langsomt og kunne tænke mig at \"begynde forfra\". Efter nyinstallation etc. vil jeg lave et \"image\", så jeg næste gang lettere kan komme tilbage til dette udgangspunkt. Jeg vil i denne forb. partitionere HDen i to (den er på 20GB). Indebærer alt dette at jeg skal formatere, og er der nogen af jer der kender en god beskrivelse (for alm. dødelige) af hvordan alt dette gøres? Jeg starter selvf. med at tage backup af mine dokumenter...
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. november 2001 - 14:50 #1
Før du begynder på den helt store process skulle du prøve først at slette alle dine tmp filer, tømme Recyclebin-skraldespanden.
Brug Regclean til at rydde op i din registreringsdatabase for til sidst at lave en scandisk og slutte af med en defragmentering.
Det virker lige så godt som en nyinstallering!

Regclean kan hentes her!

http://hotfiles.zdnet.com/cgi-bin/texis/swlib/hotfiles/search.html?Usrt=rel&b=uk&link=1&search_max=12&Utext=regclean&UTcat=
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. november 2001 - 14:51 #2
Fjern alle programmer du alligevel ikke bruger!

Brug defragmentering til sidst!
Avatar billede maxium Novice
20. november 2001 - 14:55 #3
norton clensweep (hedder den ca)
Avatar billede nielsl Nybegynder
20. november 2001 - 15:01 #4
Tak for jeres svar. Jeg skulle nok have nævnt, at jeg siden starten har haft lidt stabilitetsproblemer, som jeg håber samtidig at kunne komme til livs: F.eks. er word langsom om at åbne og lukke og lader sig let forvirre, så den crasher og stiller spørgsmålet: \"Vil du gemme skabelonen \"normal\"\" - og andet fjummer... Jeg har også haft crash-problemer med næsten alle de virusshield-programmer jeg har prøvet. Derfor hælder jeg mere til den radikale løsning.
Avatar billede jones_net Nybegynder
20. november 2001 - 15:22 #5
Genstart i MS-dos, og skriv \"format c:\" så skulle du gerne slippe af med ALT hvad der ligger på dit C-drev:-)

Hvis du ikke kan genstarte i DOS, så find en dos-diskette og start fra den (evt. en gammel win95 opstarts-disk)

Derefter skal du skrive \"fdisk\", og oprette nye partitioner på din HD, og så er du klar til at installere igen:-)

/J
Avatar billede nielsl Nybegynder
20. november 2001 - 15:31 #6
Kære J, Det lyder helt rigtigt, men jeg er bange for at jeg har brug for en lidt mere udførlig vejledning... Hvis partitionerne skal oprettes i DOS, så skal man vel bruge nogle kommandoer (som jeg ikke kender), er der ikke også noget med at jeg skal stille bios\'en til at starte fra CD\'en, hvorfra jeg skal geninstallere WinME, osv. Derfor har jeg nok brug for en trinvis vejledning...?
Avatar billede cgleerup Nybegynder
20. november 2001 - 16:49 #7
Hvorfor vil folk altid geninstallere - en metode der ofte er virkningsfuld hedder oprydning og instilling. Alle computere skal indstilles forskellige da man har forskellige hardware komibneret. I tilfælde hvor en maskine ikke levere sit optimale i windows kan det ofte være pga. at man har haft installeret mangt og meget, og derfor har en rodet \"registreringsdatabase\". Denne kan imidlertid ryttes op ved hjælp af pogrammet regclean - der hvis jeg ikke tager meget fejl kan downloades ganske gratis, søg på regclean under altavista og du skal finde!
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. november 2001 - 16:58 #8
cqlerup> Jeg har givet linken til Regclean og den er ganske gratis!
Ellers er jeg enig med dig mht. oprydning m.m., det burde være en disciplin at rydde op en gang imellem, så ville man ikke opleve at maskinen bliver langsommere og langsommere ;o)
Avatar billede 1003 Nybegynder
20. november 2001 - 19:18 #9
når du opretter partitioner i fdisk har du et meget simpelt brugergrænseflade, som gør, at du faktisk ikke kan lave noget forkert!
Men her får du det alligevel:
Når maskinen spørger om du vil bruge store diske, svarer du ja (j)
Så skal du oprette DOS partition (1)
Opret primær partition (1) - så skal du vidst nok angive størelse på den nye partition.
Så skal du oprette logisk drev (1)
Oprette udvidet dos partition (2)
Oprette logisk dos drev på den udvidede dos partion (3) - og så skal du vidst igen skrive størelsen.

Så skulle det være klaret:-)

Din Bios skal sættes til at boote på cd-rommen, ved at du går ind i BIOS\'en og vælger advanced settings eller lign. hvor det som regel kommer en længere liste over ting, som du kan ændre. Her skal du finde et punkt, der hedder noget i retningen af \"boot device\", \"boot order\" eller lign. Det står sikker som IDE eller C: lige nu.
Når det er sat, kan du genstarte maskinen med CD i drevet, og så booter du fra den:-)

Håber du føler dig mere sikker nu - du kan ikke gøre noget forkert, så du skal ikke være bange for at ødelægge disken eller lign!!:-)

/J

PS.: Husk nu at skrive dette ud, inden du starter;-)
Avatar billede jones_net Nybegynder
20. november 2001 - 19:22 #10
Skod!! Min kammerat har været logget ind, så det der er skrevet fra 1003 er fra mig...
Havde ikke lige set, at jeg blev logget ind som ham:-(

/J
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. november 2001 - 19:28 #11
1003> Fin beskrivelse, så mangler nielsl blot at formatere drevet - gøres også fra bootdisketten ved at skrive A:\\format C:
Avatar billede nielsl Nybegynder
21. november 2001 - 08:25 #12
Tak for hjælpen alle sammen, nu skal jeg bare lige finde ud af hvordan dette her pointsystem fungerer...
Avatar billede jones_net Nybegynder
21. november 2001 - 08:27 #13
God fornøjelse:-)
/J
Avatar billede nielsl Nybegynder
21. november 2001 - 08:30 #14
Ja, nu HAR jeg jo fundet ud af det - jeg ville godt have givet nogle points til retaxes også, det må blive næste gang... /Niels
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. november 2001 - 09:40 #15
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2001 - 12:18 #16
Simpel

boot på windows installations CD
Start pc med cdromsupport
fdisk Slet og opret partition/er igen.
boot og start så windows instalationen.
Denne vil nu spørge om der skal formateres hvilket der siges ok til.
Efterfølgende vil windows installationen gå igang, og i løbet af 25 - 40 min skulle din pc så være klar igen.

kharder
icq# 71258492
Windows Messenger: kharder@c.dk
www.expertftp.subnet.dk