Avatar billede debugger Nybegynder
19. november 2001 - 14:11 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

PC finder ikke min IBM Harddisk

Jeg står med en maskine, der er så gammel, at den er af AT (ikke ATX) standarden (kan I huske?)

Spøg til side. Jeg skal have sat en 40,1 GB IBM Deskstar harddisk i denne maskine (Selve disken kører ikke RAID eller ATA/*** eller noget, og kører som IDE Primary slave). Men maskinen finder ikke harddisken under opstart.

Maskinen Kører desuden via en PCI RAID ATA/66 controller to diske på hver 60 GB (i RAID forstås), så jeg kan ikke se, at størrelen på 40,1 er for meget for BIOSen på maskinen. Men jeg tager mske fejl?

Skal min BIOS opdateres? Er det det samme som at flashe BIOS? Er det \"farligt\"? Eller er det til at finde ud af (hører tit EDB-Kyndige omtale BIOS Flashing som noget specielt \"nørde agtigt\"/teknisk) (no offence til nørder, er det selv). Eller findes der evt. en patch fra IBM? (har kigget på ibm.com uden held).

Eller hvad?
Avatar billede guiron Nybegynder
19. november 2001 - 14:19 #1
1. Din harddisk er med 99,9% sikkerhed for stor til maskine..

Du kan prøve at søge herinde www.ibm.com/harddrive og se om du kan finde din model, for IBM diske kan jumpes til en bestemt størrelse så den kan bruges på dit bundkort. - Ang. de 2x60 gb Det kan muligvis være fordi at de sidder på en ekstern controller, du kan prøve at låne / købe en løs PCI controller og smide den på den..

Det vil ikke hjælpe på en bios opdatering, pga af størrelsen på din disk, det er ikke noget der er \"farligt\" men hvis strømmen ryger i mellemtiden så ryger dit bundkort også..

Følg anvisningen på producentens hjemmeside ang. biosopdatering og sørg for at du får den rigtige opdatering..
Avatar billede debugger Nybegynder
19. november 2001 - 16:02 #2
Takker... jeg tror jeg har fået mod på at (stille og roligt) flashe en BIOS hvis det skulle blive nødvændigt, og er blevet lidt klogere mht harddiske i gamle PCere.

Vi satte en ekstern PCI Controller i maskinen, og kunne så køre nen derfra.
Avatar billede guiron Nybegynder
19. november 2001 - 16:04 #3
Lyder godt..

Det er ikke ret slemt at flashe.. :) Held og lykke.
Avatar billede dgj Nybegynder
19. november 2001 - 16:16 #4
Hvilket bundkort har du

Jeg har en (IBM) 60GB harddisk sat direkte på bundkortet Den er også AT Det kør fint
DGJ@TDCADSL.DK
Avatar billede debugger Nybegynder
21. november 2001 - 08:22 #5
Jeg ved ikke hvilket bundkort. Det fik jeg ikke set. Jeg har ikke umiddelbar adgang til maskinen mere.
Avatar billede dgj Nybegynder
22. november 2001 - 18:04 #6
Hvorfor har du ikke adgang til maskinen mere
Avatar billede debugger Nybegynder
23. november 2001 - 08:27 #7
Det er en jeg skulle sætte op for en virksomhed, og nu kører den, så sagen er afsluttet indtil de får bøvl med deres hardware igen.
Avatar billede dgj Nybegynder
23. november 2001 - 22:00 #8
Hvad var der så galt.
Avatar billede debugger Nybegynder
26. november 2001 - 09:26 #9
Det tror jeg framgår af indlægene til dette spm. eller hvert fald af guirons forslag til hvad der kunne være galt. Om det var harddiskcontrolleren på maskinens BIOS, der var for gammel ved jeg ikke med sikkerhed, men det lyder for mig som en sansynlig forklaring. Som det også fremgår af dette spm. løste jeg problemet, ved at følge guirons råd om at sætte en ekstern harddisk controller i et ledigt PCI slot, og tilslutte harddisken til den.

Det kan også nævnes, at der i BIOS ikke var mulighed for at få vist mere en 8 GB, som størrelse på IDE Harddiske.

Så jeg tror, at problemet var, at hardiskcontrolleren på bunkortet ikke kunne styre IDE harddiske over 8 GB, selvom jeg ikke er 110% sikker.