Avatar billede janegil Nybegynder
19. november 2001 - 08:44 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Installere win98 i tom partisjon?

For å installere NT i den aktive partisjonen, booter jeg PC\'en fra NT-CD\'en.

Men Windows 98-CD\'en (\"til PC\'er uden Windows\") ser ikke ut til å være bootbar? Så hva gjør jeg?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
19. november 2001 - 08:49 #1
Du downloader en Win98 bootdisk fra www.bootdisk.com (direkte link: http://www.etplanet.com/windows/bootdisk/windows_9x/WIN%2098se.exe) - lægger imaget ud på en floppy, og booter fra den :)

NanoQ
Avatar billede janegil Nybegynder
19. november 2001 - 15:49 #2
Dette ser ut til å gå greit, jeg klarer meg visst med teksten bra bootdisk.com, uten å måtte hente filer.

Men det ser ut til at Win98 er et egoistisk beist? Den vil ikke la seg installere på en partisjon ved siden av NT, den krever å få slette alle partisjonene på disken? Greit på denne maskinen, men ellers skulle jeg så laget en backup av hele NT-partisjonen hvis jeg skulle beholde den?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
19. november 2001 - 16:04 #3
Problemet er at Win98 kun vil installeres i en primary partition.
Avatar billede janegil Nybegynder
19. november 2001 - 16:31 #4
Nei, jeg har to primære partisjoner en tom som er aktiv, og en hidden med NT. Likevel insisterer W98 på å lage en stor partisjon av hele sidken.
Avatar billede dengaleheste Nybegynder
19. november 2001 - 16:43 #5
jeg har før haft Nt og 98 installeret på en gang.
jeg SKULLE installere win98 først, og derefter installere windows NT. - på samme partition.
lad vær med at installere fra deres egne boot funktioner... bare boot med en diskette, formater (husk kun fat16), installer win98, gør det samme igen, kør smartdrv og installer win NT. done

Mvh
Lui Rosengreen
Avatar billede janegil Nybegynder
19. november 2001 - 16:58 #6
Hjemme har jeg NT&98 i fred og harmoni. Men historien er nok at 98 ble installert først. Så jeg skal nok sørge for å ha en backup av disk-image for w98-partisjonen liggende, for å kome enklest mulig på luften igjen hvis jeg ødelegger 98.
Avatar billede janegil Nybegynder
19. november 2001 - 21:23 #7
Oppsummering:
Win98-CD var visst bootbar allikevel? Men hvis man lar den boote, vil installasjonen legge beslag på hele harddisken. Derimot vil en installasjon som er startet fra en bootbar win98-diskett legge seg pent inn på den aktive partisjonen. (Og jeg var så heldig at boot fra disketten kunne se CD-ROMmen, uten at jeg måtte hente noen drivere.)