Avatar billede maxium Novice
15. november 2001 - 21:38 Der er 82 kommentarer og
1 løsning

hvad er dette cpr

kna men regne ud hvad de 4 sidste tal er til dette cpr nr 081186
Avatar billede maxium Novice
15. november 2001 - 21:38 #1
giver kun point hvis det kan udregnes
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2001 - 21:39 #2
NEJ
Avatar billede invisibleman Nybegynder
15. november 2001 - 21:39 #3
Regne ud ????
Avatar billede hotpop Novice
15. november 2001 - 21:39 #4
nej - de 4 sidste tal er tilfældigt genererede tal :)
Avatar billede invisibleman Nybegynder
15. november 2001 - 21:40 #5
De sidste 4 er nogle du FÅR tildelt. Det sidste tal, hvis det er lige er det en kvinde, ulige en mand. så det kan ikke regnes ud
Avatar billede hotpop Novice
15. november 2001 - 21:40 #6
space> hvorfor svarer du når maximum kun giver point hvis man kan regne det ud???
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2001 - 21:41 #7
hotpop  >> da det var et svar :p
Avatar billede kunze Nybegynder
15. november 2001 - 21:41 #8
De sidste 4 tal er som sådan hemmelige.
Drenge har altid et ulige nummer og piger altid et lige.
Så vidt jeg ved er de nærmest tilfældige.
Avatar billede invisibleman Nybegynder
15. november 2001 - 21:42 #9
Faktisk .. så kan du jo ikke sige at du kun vil give point hvis det er muligt... spørgsmålet er et JA/NEJ spørgsmål ...
Avatar billede maxium Novice
15. november 2001 - 21:42 #10
de 4 sidste tal er ikke telfeldige
Avatar billede invisibleman Nybegynder
15. november 2001 - 21:42 #11
Så \"space\" SKAL have point ...
Avatar billede invisibleman Nybegynder
15. november 2001 - 21:44 #12
maxium, JO ... de kan ikke regnes ud ud fra en fødselsdato, for den fortæller intet om hvilket køn personen er.
Avatar billede bjarke-b Nybegynder
15. november 2001 - 21:46 #13
maxium > De sidste 4 tal er tilfældigt generede den eneste regel der er er som de andre siger at hankøn har ulige, hunkøn har lige.
Avatar billede hotpop Novice
15. november 2001 - 21:46 #14
invisibleman> Du har faktisk ret - space skal have point!
Avatar billede cdc Novice
15. november 2001 - 21:49 #15
Jeg har et ulige tal i mit cpr nummer, og jeg er mand.......?????

*GGG* Men jeg er også nordmand.....

/cdc
Avatar billede cdc Novice
15. november 2001 - 21:50 #16
så jeres drenge pige teori holder heller ikke >:o)

/cdc
Avatar billede maxium Novice
15. november 2001 - 21:50 #17
/cdc> nej det tror jeg ikke
Avatar billede maxium Novice
15. november 2001 - 21:51 #18
/cdc> det er det sidste tal der skal være ulige
Avatar billede hotpop Novice
15. november 2001 - 21:52 #19
/cdc> har du et ulige tal til sidst i dit cpr-nummer???
Avatar billede cdc Novice
15. november 2001 - 21:52 #20
sorry ...de sidste to tal er lige.....sådan var det...

/cdc
Avatar billede cdc Novice
15. november 2001 - 21:54 #21
jepps.....har aldrig forstået det, men det har jeg, og så vidt vides har jeg ikke fået lavet en kønskifte operation...

/cdc
Avatar billede cdc Novice
15. november 2001 - 21:55 #22
den eneste forklqring jeg har fåeter nok fordi jeg ikke er dansk statsborger.......

/cdc
Avatar billede maxium Novice
15. november 2001 - 21:56 #23
tror squ ikke stadig på dig
Avatar billede kunze Nybegynder
15. november 2001 - 21:56 #24
Det er DET SIDSTE TAL I DE 4 CIFRE!!
Avatar billede kunze Nybegynder
15. november 2001 - 21:58 #25
Jeg er mand og mine sidste 4 cifre er 1565
Avatar billede cdc Novice
15. november 2001 - 21:58 #26
ja de sidste fire er xx.xx.xxxx - 2924

er det jeg der er dum.....?? Så må i undskylde, hvidt jeg ikke har fattet hvad i taler om

/cdc
Avatar billede kunze Nybegynder
15. november 2001 - 21:59 #27
Æhhm... hvis dine sidste 4 cifre er 2924 er du pige.
Avatar billede cdc Novice
15. november 2001 - 22:01 #28
ok......det var da sjovt, så tror jeg konen bliver ked af det...
Så har vi også et problem med tvillingerne

/cdc
Avatar billede maxium Novice
15. november 2001 - 22:01 #29
4 er et lige tal (dooh /cdc)
Avatar billede hotpop Novice
15. november 2001 - 22:01 #30
/cdc> det er fordi du ikke er dansk statsborger = du er ikke født i Danmark og kan derfor heller have et dansk personnummer (hvem har sagt at danske og norske personnumre er ens?)
Avatar billede kunze Nybegynder
15. november 2001 - 22:02 #31
hotpop > Yep.
Avatar billede maxium Novice
15. november 2001 - 22:02 #32
sålangt er dit cpr nr ikke xx.xx.xxxx - 2924
Avatar billede cdc Novice
15. november 2001 - 22:04 #33
Jeg er ikke født i Danmark - jeg er førdt og opvokset i Norge, flyttet her til for 11 år siden. I norge har vi fem til til sidt i vores cpr. nummer. Jeg har dansk sygesikringsbevis. Jeg har samme rettigheder som alle dansker minus en ting, jeg kan ike stemme til folketinget.
Det er det nordiske/scandinaviske samarbejde.
Så jeg har dansk cpr. nummer på mit sygesikringsbevis.

/cdc
Avatar billede invisibleman Nybegynder
15. november 2001 - 22:05 #34
/cdc, og i dit danske CPR nr. er det sidste tal i de sidste 4, ulige!
Avatar billede cdc Novice
15. november 2001 - 22:05 #35
dag=xx. måned=xx. år=xxxx - cpr=2924

/cdc
Avatar billede cdc Novice
15. november 2001 - 22:06 #36
forstod du den forklaring maximum ?

/cdc
Avatar billede invisibleman Nybegynder
15. november 2001 - 22:07 #37
/cdc, det er dit norske så... det KAN ikke være dit danske.
Avatar billede drh Nybegynder
15. november 2001 - 22:07 #38
Jo det kan man godt.............mere siger jeg ikke :O)

Drh
Avatar billede cdc Novice
15. november 2001 - 22:08 #39
mit norske er - 31798

/cdc
Avatar billede invisibleman Nybegynder
15. november 2001 - 22:09 #40
drh, NEJ det kan man ikke.
Der findes nogle programmerings rutiner til at checke om et CPR nr. er korrekt, men du kan ikke regne de 4 sidste ud... og hvis ikke du kan bevise det så lad være med at udtale dig på den måde.
Avatar billede cdc Novice
15. november 2001 - 22:09 #41
ok drh, så kan du bekræfte at jeg IKKE er en pige..?? :o)
Avatar billede invisibleman Nybegynder
15. november 2001 - 22:10 #42
/cdc .. dit danske CPR nr. _KAN_ ikke ende på 2924 hvis du er en mand ..
Avatar billede cdc Novice
15. november 2001 - 22:12 #43
invisibleman - så siger vi at det er mit scandinaviske og ikke danske cpr nr. Så er vel alle glade, synes bare det er sjovt, så kunne jeg drille jer lidt med det da dere var så sikkre i jeres sag. Om det er dansk norsk svensk er ligegyldigt for mig, det var bare princippet i det. Det står på mit sygesikriongsbevis, og alle effentlige papirer......

/cdc

Avatar billede invisibleman Nybegynder
15. november 2001 - 22:14 #44
/cdc .. damn hvor er du dum ... at begynde og lave sådan et stort nummer ud af noget som ikke engang kommer sagen ved ...
Avatar billede cdc Novice
15. november 2001 - 22:14 #45
så siger vi det invisibleman............ :O)

/cdc
Avatar billede hotpop Novice
15. november 2001 - 22:16 #46
Avatar billede hotpop Novice
15. november 2001 - 22:16 #47
Avatar billede dengalepose.dk Nybegynder
15. november 2001 - 22:16 #48
Simon Kunze> Du skal passe på med at oplyse dine sidste cifre. Hvis jeg kendte din fødselsdato, kan jeg f.eks. oprettet et lånerkort i dit navn...

DGP
Avatar billede drh Nybegynder
15. november 2001 - 22:17 #49
invisibleman> du lyder nok rigtig klog.....hvis jeg siger at jeg har en ven der har et program til netop at knække de 4 sidste cifre....hva siger du så

Det er ok at prøve..lyde klog...men det er ikke pænt at svine en til
Avatar billede drh Nybegynder
15. november 2001 - 22:19 #50
/cdc> Det må jeg ikke her på eksperten :o) ....bare så du husker det
Avatar billede invisibleman Nybegynder
15. november 2001 - 22:19 #51
hotpop, \"okosystem\" ..

Kvinde med fødselsdato 12051998
Fiktivt CPR nummer: 720598-4946

Ja, det er flot klaret .. nu er det bare sådan at vores danske CPR numre er af formatet:

ddmmåå-####

hvor dd/mm-åå er vores fødselsdato ..
Avatar billede dengalepose.dk Nybegynder
15. november 2001 - 22:20 #52
drh> Fat dog noget! Det kan IKKE lade sig gøre!!!!!!!!!!!!!
Avatar billede drh Nybegynder
15. november 2001 - 22:21 #53
Hvis I godt vil snakke med mig.....så er I velkommen, men svin ikke en til som INVISIBLEMAN desværre gør´.
Avatar billede invisibleman Nybegynder
15. november 2001 - 22:23 #54
drh, jeg sviner ingen til ubegrundet ...
Avatar billede hotpop Novice
15. november 2001 - 22:23 #55
http://www.cpr.dk/Index/dokumenter.asp?o=1&n=1&h=2&d=24&s=4

\"

Personnummeret

Alle, der optages i CPR, tildeles et personnummer. Personnummeret er unikt for hver enkelt person og fungerer derved som identifikation af den enkelte person. Det anvendes stort set af hele den offentlige administration bl.a. for at undgå dobbeltregistrering og fejltagelser mht. personens identitet.

Anvendelsen af personnummeret gør også samarbejdet mellem CPR og de offentlige myndigheder, der modtager oplysninger fra CPR, betydeligt lettere.

Personnummeret består af i alt 10 cifre, 6 cifre for personens fødselsdato (to cifre for dagen, to cifre for måneden og to cifre for året). Derefter følger et løbenummer på 4 cifre. Det tiende og sidste ciffer i personnummeret er kontrolnummeret. Det kan afsløre eventuelle fejl i et personnummer. Kontroltallet viser desuden personens køn, idet et ulige tal refererer til en mand, mens et lige tal refererer til en kvinde.

Et tilfældigt valgt personnummer for en mand, der er født den 7. juli 1961, kan se således ud: 070761-4285, hvor de første 6 cifre refererer til fødselsdatoen og -året, mens de sidste 4 cifre er løbenummeret, hvor det tiende ciffer, i dette tilfælde et ulige tal, tillige refererer til personens køn.

I forbindelse med tildeling af personnummer er hidtil udstedt et personnummerbevis til den pågældende person. Dette bevis er udstedt siden 1968 og tjener 3 formål:

For det første bliver den enkelte person herigennem underrettet om det tildelte personnummer.

For det andet får man mulighed for at kontrollere dataindholdet i det omfang, det fremgår af beviset, nemlig fødselsdato, køn, navn og adresse. En hel del fejl i forbindelse med etableringen af CPR i 1968 er herigennem blevet opdaget og rettet, herunder dobbeltnummerering og manglende nummerering.

For det tredje kunne personnummerbeviset ved dets indførelse i 1968 i et vist omfang tjene som legitimationkort, omend udførelse og indhold ikke kan sidestille det med et egentligt legitimationskort. Specielt i forbindelse med indførelsen af kildeskatten blev det benyttet, når den enkelte person skulle dokumentere nummeret overfor arbejdsgiveren.

Personnummerbeviset har imidlertid for år tilbage overlevet sig selv og er uanvendeligt som legitimation på grund af uaktuelle adresse- og navneoplysninger. Betegnelsen \'personnummerbevis\' blev derfor afskaffes i august 1995. Borgeren vil fortsat få skriftlig meddelelse fra CPR ved nytildeling af personnummer (navngivning af nyfødte, indrejse og ændring af personnummer (ved fejl i køn og/eller fødselsdato)).

Ajourføring af CPR

Folkeregistrering sker ved indberetning fra folkeregistrene i CPR af de meddelelser, som folkeregistrene modtager fra borgerne og de grundregistrerende myndigheder.

Borgerne har ifølge folkeregistreringsloven pligt til at meddele flytning til folkeregistrene både ved flytning inden for landets grænser og ved flytning til eller fra udlandet. I forbindelse med oplysninger vedr. navngivning eller navneændring, vielser, adoptioner, skilsmisser osv. modtager folkeregistrene oplysningerne fra de offentlige myndigheder, der i de nævnte tilfælde varetager opgaven som grundregistrerende myndigheder. F.eks indberetter statsamterne oplysninger vedr. adoptioner, faderskabsanerkendelser, skilsmisse mm., mens f.eks domstolene indberetter adoptionsophævelse, faderskabsdomme, umyndiggørelse mm.

Der er tildelt 4-cifrede koder til samtlige myndigheder, som CPR-systemet er i kontakt med. Koderne anvendes ved registrering, således at CPR herefter fungerer som et index til de pågældende grundregistrerende myndigheder. Disse myndighedskoder er registreret i det tidligere omtalte myndighedsregister. De grundregistrerende myndigheder har desuden pligt til at indberette administrative ændringer, f.eks sammenlægning af kirkesogne, statsamter etc. direkte til CPR, således at myndighedsregistret holdes ajourført.

Med moderniseringen ajourføres CPR-systemet decentralt og alle årets uger, alle ugens dage alle timer om ugen med andre ord: 365x24x7. Dette er især til gavn for de mange andre offentlige myndigheder, som har direkte adgang til CPR\'s registre.\"
Avatar billede cdc Novice
15. november 2001 - 22:23 #56
sorry invisibleman, hvis jeg fik dig op af stolen....Så smutter jeg, da jeg ikke kan regne spørgsmålet ud

/cdc
Avatar billede drh Nybegynder
15. november 2001 - 22:23 #57
dengaleLORTEpose> hør på mig....\"ALT KAN LADE SIG GØRE\"

I tror ik på mig.....så trækker jeg mig bare tilbage

DRH
Avatar billede hotpop Novice
15. november 2001 - 22:25 #58
drh> læs ovenstående - du er HELT forkert på den!
Avatar billede drh Nybegynder
15. november 2001 - 22:27 #59
jeg ser på :O)
Avatar billede invisibleman Nybegynder
15. november 2001 - 22:27 #60
drh, så BEVIS det dog for #¤%&/()/&% ... enhver idiot kan jo komme og påstå hvad som helst ...

Okay .. min fødsels dato er 190182 ... send mig venligst mine sidste 4 via email til tdaugaard@bizzy.dk, så skal jeg fortælle dig om du har ret eller ej.
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2001 - 22:27 #61
hotpop>> hvorfor svarer du ???? *G*
Avatar billede cdc Novice
15. november 2001 - 22:28 #62
hotpop>> i følge din artikkel her så har jeg fejl i køn.....det er da sjovt er det ik\' *ggg*

JEG ER EN PIIIGE !!!!!!

/cdc
Avatar billede drh Nybegynder
15. november 2001 - 22:28 #63
Hotpop> gider ikke engang og snakke om det mere...
Avatar billede dengalepose.dk Nybegynder
15. november 2001 - 22:29 #64
invibleman> Hvorfor tdaugaard@bizzy.dk
Avatar billede drh Nybegynder
15. november 2001 - 22:30 #65
invisibleman> du er ikke særlig smart :-O
Avatar billede jelzin101 Praktikant
15. november 2001 - 22:31 #66
drh >> det du KAN gøre er at bruge en metode kaldet modulus 11 og herefter finde ud af om ét af de 4 tal passer.
Avatar billede invisibleman Nybegynder
15. november 2001 - 22:31 #67
\"dgp\".dk .. uhm .. tjae .. min @tdaugaard.dk er i udu ..
Avatar billede mugs Novice
15. november 2001 - 22:31 #68
De sidste 4 cifre kan ikke beregnes.
De første 6 cifre er som bekendt personens fødselsdata i formatet dd-mm-åå.
Det kan give et problem at beregne i hvilket århundrede personen er født i.
position 7 i CPR er en kode for det århundrede personen er født i:

Hvis position 7 er:
0-3 skal position 5 og 6 være 00-99 og personen er født i 19xx

1 skal position 5 og 6 være 37-99 og personen er født i 19xx, hvid position 5 og 6 er 00-36 er personen født i 20xx

5-8  skal position 5 og 6 være 58-99 og persoen er født i 18xx, hvis position 5 og 6 er 00-36 er personen født i 20xx.

9 skal position 5 og 6 være 37-77 og personen er født 19xx, hvis 00 - 36 er personen født i 20xx.

10. position angiver personens kø lige for hunkøn og ulige for hankøn. 8, 9 position er valgfri sammen med 10 under den forudsætning, at en modulus-11 beregning foretaget på den første 9 cifre giver et resultat for beregningens kontrolciffer er = det sidste ciffer i CPR.

Fik I den Knægte :0)
Avatar billede dengalepose.dk Nybegynder
15. november 2001 - 22:31 #69
Nu er jeg med : http://www.eksperten.dk/bruger.phtml?navn=invisibleman

Men hvorfor ny bruger ?
Avatar billede invisibleman Nybegynder
15. november 2001 - 22:31 #70
deh .. hvad mener du ? Hæ hæ .. tænker du på min email adresse ?
Jeg afmeldte \"tdaugaard\" i forgårs og oprettede \"invisibleman\" ...
Avatar billede hotpop Novice
15. november 2001 - 22:32 #71
dengalepose.dk> ang. invisibleman/tdaugaard: http://www.eksperten.dk/spm/133637
Avatar billede drh Nybegynder
15. november 2001 - 22:33 #72
Hallo hør her jeg sagde bare at det kan lade sig gøre ikke en skid mer´, men det er for svært at fatte ik´ invisibleman.....jeg sagde ikke at jeg vil vise dig det......
Avatar billede invisibleman Nybegynder
15. november 2001 - 22:34 #73
drh, nææ .. men hvis DU kan regne dem ud, så må du da bevise det når du kommer med sådan en påstand. Ellers er det jo bare mundlort og ikke en skid andet!
Avatar billede drh Nybegynder
15. november 2001 - 22:35 #74
SES...........har ikke mere at sige.....har sagt det jeg ville :O)
Avatar billede hotpop Novice
15. november 2001 - 22:35 #75
drh> Hvis du så hårdnakket påstår det kan regnes ud -så må du MEGET gerne bevise det!
Avatar billede hotpop Novice
15. november 2001 - 22:36 #76
drh> var vist kommet ud på dybt vand der....
Avatar billede cdc Novice
15. november 2001 - 22:37 #77
smutter her fra, tonen er for grov og useriøs, tag dig lidt sammen invisibleman.....pass dit sprog.

/cdc
Avatar billede drh Nybegynder
15. november 2001 - 22:37 #78
Thomas Daugaard vi ses nok en anden god gang. Der er mange andre spørgsmål, som vi kan \"skænes\" om, jeg logger af nu :O)

DRH
Avatar billede drh Nybegynder
15. november 2001 - 22:40 #79
HOTPOP> DU SKAL NOK BLIVE KLOGERE
              Hvis ikke
                  ?

SES...

PS: \"HUSK ALT KAN LADE SIG GØRE\"
Avatar billede kunze Nybegynder
15. november 2001 - 22:40 #80
dengalepose.dk > Det der var ikke mit rigtige... Jeg ved godt at det kan misbruges til f.eks. at få et sygesikringsbevis, pas, dankort osv. Det jeg gjorde var bare at skrifte et lige 8-tal ud med et 4-tal og et 3-tal med et 7-tal. =)

cdc > Man kan KUN have et CPR-nummer hvis man er født i danmark. Dog kan man i f.eks. USA få et social security number bare ved at bo der et stykke tid. :)
Avatar billede invisibleman Nybegynder
15. november 2001 - 22:40 #81
/cdc ... hæ hæ .. jeg snakker som jeg føler at det er nødvendigt ...

drh, Forhåbentligt ikke ...
Avatar billede intel4004 Novice
16. november 2001 - 09:30 #82

My god what a waste of time...!

Avatar billede kunze Nybegynder
16. november 2001 - 15:19 #83
Jae....... :)