Avatar billede latex Nybegynder
15. november 2001 - 18:21 Der er 10 kommentarer

Oracle vs. MySQL

Hvad er forskellen egentlig på disse to databaser???
Avatar billede fynbo Nybegynder
15. november 2001 - 18:30 #1
Oracle bruges primært til store baser, og er pissedyrt...

Desuden er det ikke open source.

desuden kan oracle ikke gemme procedurer.
Avatar billede latex Nybegynder
15. november 2001 - 18:33 #2
Okay...det er fordi mig og min gruppe på universitet skal lave et reservationssystem over kunder i en sportsforening, og hvilken database er så nemmest at bruge/arbejde med af Oracle og MySQL?? Og hvad arbejder bedst sammen med Java?? Det er det sprog vi skal bruge til at kommunikere med databasen...
Avatar billede tmceu Praktikant
15. november 2001 - 18:41 #3
Begge databaser arbejder fremragende sammen med JAVA via JDBC. Oracle er alle nyere databasers moder og det er helt klart Oracle der sætter dagsordenen omkring funktionalitet. Men den er som det allerede er sagt, meget dyr og det lyder ud fra beskrivelsen af din opgave, som om at I klart bør vælge MySQL.

Dog er det lige omvendt af hvad fynbo indikerer; der er endnu nogle funktionalitets begrænsninger i MySQL i.f.t. Oracle. Hvis du eks. læser nogle af de interviews MySQL\'s stifter (har glemt hans navn), s¨å er Oracle den eneste database MySQL aldrig regner med at slå.
Avatar billede latex Nybegynder
15. november 2001 - 18:54 #4
Men jeg har skaffet mig den fulde version af Oracle, er den så den foretrukne at bruge frem for MySQL?? I min gruppe er vi først lige så småt begyndt at bewskæftige os med databaser, så det handler også lige om hvilken af de to databaser der er nemmest at arbejde med for nybegyndere...
Avatar billede pnielsen Nybegynder
15. november 2001 - 21:39 #5
øhhh... Hvad mener fynbo med at Oracle ikke kan gemme procedure ?

Jeg tror bestemt han må forveksle Oracle med noget andet ... access eller sådan noget? :-)

Jeg ved godt du spørger til Mysql, men vi har i lang tid haft der her spørgsmål som også
handler om forskelle:
http://www.eksperten.dk/spm/41351
Avatar billede tmceu Praktikant
16. november 2001 - 01:18 #6
Hvis Jeres løsning aldrig forlader uni, har du jo netop elimineret alle argumenter om pris, da du allerede har adgang til begge. Hvis løsningen derimod skal i drift i den omtalte sportsforening, er der igen prisen som argument, da foreningen i så fald ville skulle købe en (eller flere) licens(er).

Og hvis systemet skal ud i den virkelige verden, er der også drifts overvejelsen og her mener jeg klart at MySQL er mere selv-vedligeholdende end Oracle, som er kendt for at skulle holdes lidt mere i hånden.

Som alle andre databaser, har både Oracle og MySQL syntaksforskelle (tilføjelser) i.f.t. SQL standarden, der er nogenlunde lige gode/dårlige grafiske værktøjer og de performer begge rigtig godt.

Alt i alt mener jeg at det er svært at argumentere for andet end prisforskellen som parameter i en løsning af Jeres størrelse. Dog er det nok lidt nemmere at finde hjælp på nettet til JAVA/MySQL end Oracle/MySQL.
Avatar billede teepee Nybegynder
16. november 2001 - 09:27 #7
Hej latex

Du skriver \"I min gruppe er vi først lige så småt begyndt at bewskæftige os med databaser\" så vil jeg nok holde mig til MySQL, idet at en Oracle database stort set altid kræver en person med DBA erfaring for at få Oracle til at spinne. Med mindre vi kun snakker et par tusinde rækker i tabellerne....
Avatar billede avnes Nybegynder
17. november 2001 - 20:59 #8
Hvis du skal programmere i Java, så kan du downloade både Oracle 8i eller Oracle9i fra http://technet.oracle.com/ og måske verdens hurtigste Java webserver (Oracle Containers for J2EE) findes der også. Download er gratis.

Oracle rules !
Avatar billede molan Nybegynder
05. december 2001 - 10:46 #9
1.Oracle har verdens bedste og mest fleksible database (også den dyreste)

2.Oracle er gratis i jeres tilfælde

Men Oracle er sværg at installere og få til at virke, i lære nok ikke den ekstra funktionalitet som Oracle har at byde på alligevel.

Så i jeres konkrete tilfælde ville jeg nok vælge den nemmeste og mindste database jeg kan finde og der er Mysql en god kandidat.
Avatar billede professoren Nybegynder
21. januar 2002 - 12:34 #10
Oracle can køre på alt! (sider de...) dva pc\'er, workstations, mainframes. osv. Den er meget dyrt!

MYsql kan ikke køre på alt, men er til gengæd gratis!!