Avatar billede gaudi Nybegynder
15. november 2001 - 17:59 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

CD-ROM kan ikke læse mine skiver???

Jeg sidder med en anden mands comp med et gammelt 6x speed cd-rom som ikke vil læse de skiver jeg har brændt på min lite-on 12xspeed brænder.

Hvordan kan det være??? - har det noget at gøre med mit brænderprogram er sat forkert op???

Ligeledes når jeg brænder noget, kan brænderen ikke engang selv se dem bagefter, men mit eget scsi drev kan godt. Jeg fatter det ikke, hjælp???
Avatar billede keysersoze Guru
15. november 2001 - 18:08 #1
der kan være flere grunde; dårlig/slidt brænder - dårlig kvalitet CD\'er - dårlig/slidt aflæser
Avatar billede gaudi Nybegynder
15. november 2001 - 18:13 #2
Brænderen er helt ny, og virker fint. scsi drevet er ældre, men læser alt hvad jeg propper i den...næsten.

Det fremmede 6xcdrom drev vil kun læse originale, eller enkelte andre cd\'ere.

Det jeg mener er.......nu er der vel ikke en eller anden oversmart feature man skal slå til når man brænder, så alle drev kan læse skiverne.
Avatar billede keysersoze Guru
15. november 2001 - 18:16 #3
nu er det jo forhåbentlige lovlige cd\'er du brænder - og virker den fint på et drev burde den også kunne blive læst på flere drev...

men så kan cd\'erne være af dårlig kvalitet (eller bare ikke rigtig gide arbejde sammen med brænderen) - prøv evt et andet mærke cd\'er og prøv også gerne i andre drev
Avatar billede gaudi Nybegynder
15. november 2001 - 18:19 #4
Jeg har brug for en større forklaring, og ikke en moraletale.

Helst nogle forskellige fakta omkring brænding/kontra læsning i forskellige drev.
Avatar billede keysersoze Guru
15. november 2001 - 19:22 #5
grunden til den moralske tale; brænder du ulovligt kan INGEN herinde hjælpe...

fakta der påvirker virkningen af en cd; dårlig/slidt brænder - dårlig kvalitet CD\'er - dårlig/slidt aflæser - copyright på cd\'er - konflikter på computeren (har fx oplevet cd\'er der virker i win2k men ikke i win98) - valg af brænderprogram (sjældent det store)
Avatar billede gaudi Nybegynder
15. november 2001 - 23:24 #6
Jeg har lånt et andet drev af en ven, og nu vil den pludselig godt se skiverne....hmmm

Anyway så får du samtlige points......selv om jeg ikke vil mistænkliggøres bare fordi jeg har problemer med nogle skiver, og stiller et spørgsmål herinde.

tak for hjælpen.......200 points til dig!