Avatar billede soerens Nybegynder
15. november 2001 - 12:06 Der er 25 kommentarer og
8 løsninger

XP lukker ikke ned

Når jeg laver en shutdown vil XP ikke lukke & slukke for min maskine, den booter bare.

Dette fungerede fint med Win98SE som jeg havde på før, og der er ikke foretaget ændringer i hardwaren siden.

Der er tale om en P3 450MHz m. Asus P2B-f motherboard. Jeg har opgraderet BIOS\'en til den sidste nye, men det hjalp ikke.
Avatar billede fredelu Nybegynder
15. november 2001 - 12:12 #1
Prøv at geninstalere xp igen
Avatar billede intenz Novice
15. november 2001 - 12:13 #2
øv, jeg vil også have xp ._.
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. november 2001 - 12:15 #3
Har du prøvet under Control panel - Power Options at sætte APM til, check også med din bios under Power Mangement, enten APM eller ACPI!
Avatar billede soerens Nybegynder
15. november 2001 - 12:16 #4
Lol, \"geninstaller\".

Så stort er problemet heller ikke, og XP kører ellers super-fint, såh....

/Soerens
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. november 2001 - 12:17 #5
Ellers skal du i gang med en repair, vejledning herunder!
-----------------------------------------------------------

Prøv følgende.

Boot på XP CD\'en
Når du ser beskeden \'Press F6 to install.... osv.\' trykker du på \'F5\'
Lidt efter får du et nyt billede, hvor du kan vælge typen på computeren.
Scroll op til punktet \'Advanced Configuration And Power Interface (ACPI) PC\' og tryk \'Enter\'

I det næste billede du får, skal du så vælge \'Setup\' (Enter) - \'I Agree\' (F8) - og så Repair (R)

Nu bliver der så lavet en repair, men med ACPI understøttelse.
Avatar billede sansalvador Nybegynder
15. november 2001 - 16:30 #6
Hey ... jeg har akkurat samme problem ... når jeg trykker \"Turn Off\" genstarter den bare ...

skummelt ....
Avatar billede sansalvador Nybegynder
15. november 2001 - 16:31 #7
og det skal lige siges at jeg har XP 180 dages evaluation :(
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. november 2001 - 16:45 #8
sansalvador> Så har du tid nok til at prøve den!
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2001 - 18:42 #9
Har du prøvet at pille ved powerinstillingerne og er din bios sat til at xp skal lukke. Det kan være nok, har prøvet tilsvarende ved windows 2000, hvor jeg blot justerede under power, så kom det på plads.
Avatar billede 101186 Nybegynder
16. november 2001 - 07:36 #10
Jeg har prøvet det før.
Hvis du har DirectCD, så skal du have opdateret det.
Du kan samtidig se min samling af gode tips her: http://hairboy.adsl.dk/starwayonline
Avatar billede miroxp Nybegynder
17. november 2001 - 00:00 #11
Hvis du har opgraderet din bios, skal du (desværre) geninstallere din XP.
Det hjalp for mig.
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. november 2001 - 00:08 #12
miroxp> Han skriver at fejlen var der før han opgraderede bios!
Avatar billede miroxp Nybegynder
17. november 2001 - 00:15 #13
Ja, men efter man har opgraderet bios for, at det forhåbentlig skal hjælpe, bliver man nogen gange nødt til at geninstallerer.
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. november 2001 - 00:17 #14
Det er ikke utænkeligt, det hjalp dig, så deeet!!1
Avatar billede soerens Nybegynder
28. november 2001 - 15:59 #15
retaxes >> Har prøvet det med power options, no luck.

kharder >> \"BIOS sat til at XP skal lukke\", den er jeg ikke liiige med på, men ja, Power Management er slået til derinde.

101186 >> DirectCD, og hele Roxio-pakken, er hermed blevet opgraderet til den seneste udgave, som skulle understøtte XP fuldt ud. No luck, desværre.

miroxp >> Problemet var der både FØR og EFTER opgradering af BIOS, så jeg tror ikke det er der problemet ligger.

Jeg har desuden sidenhen opgraderet driverne til mit GeForce2 grafikkort fra at være de \"indbyggede\" til den sidste nye udgave fra NVidia. Dette har tidligere hjulpet under Win9x med lignende PM problemer. Hjalp dog ikke her, *SUK*.

Det sidste jeg mangler at prøve er retaxes forslag om at boote på CD\'en og gå ind i et eller andet ACPI-noget. Har desværre ikke lige taget mig sammen til at prøve dette endnu...

Tænkte lige jeg ville poste hvordan det går i sagen ;-)

/SoerenS
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. november 2001 - 16:04 #16
Det råd jeg kom med omkring Repair er faktisk makses fortjeneste og jeg har selv brugt metoden på en Asus P5A der kom til at fungere perfekt, man trykker på afbryderen og så lukkes alt ned stille og roligt.
Næste dag trykke man blot på afbryderen eller Space-tasten, så går menageriet i gang ;o)
Avatar billede bullwinkel Nybegynder
30. november 2001 - 10:30 #17
Hvis du har installeret Easy cd creator uden at have installeret deres win2000 update kan det godt være grunden.
Avatar billede soerens Nybegynder
30. november 2001 - 10:37 #18
bullwinkel >> Easy CD Creator aka \"hele Roxio-pakken\", er opgraderet til den seneste udgave, som ifølge deres website skulle yde fuld XP support... Såh det ;-)

/SoerenS
Avatar billede bullwinkel Nybegynder
30. november 2001 - 10:43 #19
Har du prøvet at afinstallere hele Roxio Easy cd creator.
Avatar billede soerens Nybegynder
30. november 2001 - 11:08 #20
Har hermed afinstalleret Roxio, no luck, en Shutdown får stadig maskinen til at boote...

/SoerenS
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. november 2001 - 11:34 #21
Det sidste jeg mangler at prøve er retaxes forslag om at boote på CD\'en og gå ind i et eller andet ACPI-noget. Har desværre ikke lige taget mig sammen til at prøve dette endnu...

Har du prøvet?
Avatar billede soerens Nybegynder
30. november 2001 - 12:00 #22
retaxes >> Heh, nej, skal lige have fundet min XP CD først ;-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. november 2001 - 12:03 #23
Ok ;o)
Avatar billede soerens Nybegynder
30. november 2001 - 14:27 #24
Fandt lige en spændende artikel / et godt site ved et tilfælde:
http://www.tweakxp.com/tweakxp/display.asp?id=312

Desværre VAR min APM Setting allerede enabled :-(

/SoerenS
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. november 2001 - 14:44 #25
Understøtter den ACPI (samme som APM) så prøv alligevel den opskrift jeg kom med tidligere!
Avatar billede miroxp Nybegynder
30. november 2001 - 19:56 #26
Hej Soerens

Jeg er stadig overbevist om, du skal gøre som Retaxes siger eller en total geninstallation.
Avatar billede thomasd Nybegynder
14. december 2001 - 07:58 #27
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 09:42 #28
thomasd> Hvordan finder man svaret på din link?
Der bliver stillet ? hvorfor lukker min pc ikke ned og så er der en hel masse der har samme problem, men svaret blæser i vinden.
Avatar billede thomasd Nybegynder
14. december 2001 - 09:50 #29
Læs indlægget fra >procrastination<
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 10:03 #30
men han skriver også at man skal maile ham hvis det ikke virker og rådet han kommer med er også et der bruges på eksperten.
Avatar billede thomasd Nybegynder
14. december 2001 - 10:10 #31
ok
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. december 2001 - 21:33 #32
Power down/system shutdown solution (10-12-2001)
--------------------------------------------------------------------------------

If you are one of the many people having the problem with their system not automatically closing down when they \'turn off\' their PC. (it is now safe to turn off your computer)
The problem is caused due to APM - advanced power management not being enabled.

To enable it
Right click on my computer go to properties select hardware and click device manager.
Click view and then on show hidden devices.
You should see the NT ATM / Legacy Interface mode with a red cross on it.
Double click it and on the screen that appears at the bottom choose enable from the drop down menu.

Your PC should now automatically switch off on shutdown

Avatar billede soerens Nybegynder
23. januar 2002 - 14:16 #33
Problem løst:

Købte nyt kabinet, PSU, motherboard og CPU ;-)

Tak for hjælpen, jeg deler pointene ud på alle som har svaret.

/SoerenS