Avatar billede frifoed Nybegynder
15. marts 2000 - 21:36 Der er 14 kommentarer og
4 løsninger

Internet forbindelses check

Hvordan checker man om man har forbindelse til internettet eller ej?
Avatar billede grunken Nybegynder
15. marts 2000 - 21:53 #1
Øh >>

Man prøver at åbne browser *G*

kan du ikke prøve at formulere sprg. lidt bedre ?, jeg er ikke helt med!!.

- Grunken
Avatar billede ortrak Nybegynder
15. marts 2000 - 22:11 #2
Download disse to komponenter:

http://ftp.sunet.se/delphi/ftp/d20free/online.zip
http://ftp.sunet.se/delphi/ftp/d30free/dialup.zip

Online-komponenten fortæller dig om du er online eller ej ved at genere events. Den kræver dialup-komponenten for at fungere.
Men det er meget let at sætte op...

Kig eventuelt på http://ftp.sunet.se/delphi/ for andre rigtig gode komponenter.

/ortrak
Avatar billede retep Nybegynder
15. marts 2000 - 23:51 #3
Jeg har afprøvet flere komponenter, der eftersigende skulle kunne checke om der er forbindelse til Internettet, men uden den store succes! Det lader til at de fleste (dem jeg har prøvet) kræver at man ringer op igennem modem... Dvs de virker ikke med mit Stofa-kabelmodem :-(

Så i steder pinger jeg ud på nettet (f.eks microsoft.com) for at se om der er hul igennem...

Hvis du er interesseret i at pinge, så skriv lige, så kan jeg forklare det :-)

Mvh
Retep
Avatar billede ortrak Nybegynder
16. marts 2000 - 01:34 #4
retep:
Det er fordi disse komponenter bruger RAS(Remote Access Service). Når der bliver skabt en online-forbindelse, opfatter komponenterne ikke at man er direkte online. I stedet opfatter de at der sker en event i opkaldsprogrammet. Dvs. der bliver triggered en event, når en opkaldsforbindelse opnås og det samme sker når opkaldsforbindelsen afbrydes. Ergo kan man heller ikke bruge disse komponenter på et LAN.
Jeg har lavet distribuerede programmer som har skulle kunne registrere forandringer i både opkaldsforbindelser og på LAN. LAN-delen var klart den mest tricky, da jeg også skulle være i stand til at afbryde en forbindelse til Internettet. Og det er altså ikke lige til, hvis en computer kører på LAN. Det letteste var bare at få computeren til at reboote. Så afbrød den forbindelsen... :-]

Har du nogen lidt mindre brutale forslag til hvordan dette kunne udføres...?
Jeg er villig til at give masser af point, hvis du kan komme op med en god løsning...

/ortrak
Avatar billede jenzian Nybegynder
17. marts 2000 - 09:46 #5
Hvis jeg får din Email-adresse, kan jeg sende dig nogle online komponenter, til Delphi 3-4
Avatar billede frifoed Nybegynder
17. marts 2000 - 15:29 #6
safl@vip.cybercity.dk

Værsgo' og mail dine komponenter :-)
Avatar billede ortrak Nybegynder
17. marts 2000 - 15:50 #7
frifoed:

De komponenter som jeg har givet dig links til, kan givetvis det samme som jenzian's.

Har du prøvet dem?

/ortrak
Avatar billede frifoed Nybegynder
17. marts 2000 - 15:57 #8
<ortrak>

jeg har prøvet de komponenter du henviste til og de virker PERFERKT!

</ortrak>
Avatar billede frifoed Nybegynder
17. marts 2000 - 16:19 #9
<grunken>

Dette er et Delphi-Programmerings forum. Herudfra må man jo konkludere at spørgsmålet er programmerings relateret!!! Ellers havde jeg efter normal intelligens stillet spørgsmålet andet steds :-)

</grunken>
Avatar billede ortrak Nybegynder
17. marts 2000 - 16:22 #10
Ja - de er nemlig rigtig gode.
Husk at bookmark http://ftp.sunet.se/delphi/
Det er klart den bedste og mest seriøse site mht. Delphi.

/ortrak
Avatar billede retep Nybegynder
17. marts 2000 - 16:38 #11
Men de har stadig den svaghed, at de kræver at man kobler sig på Internet med et alm. telefonmodem... :-/
Avatar billede ortrak Nybegynder
17. marts 2000 - 17:20 #12
Agree. Men det er jo kun relevant hvis programmet skal kunne køre på LAN f.eks. stofanet. Og hvis det ikke skal kunne det, er der ikke nogen grund til at bruge ping-metoden.

/ortrak
Avatar billede frifoed Nybegynder
17. marts 2000 - 17:31 #13
>retep
Vil du ikke vise mig ping metoden?

>ortrak
Der er bare et enkelt problem, komponenten initialiserer forbindelse i det øjeblik man begynder at ringe op!
Det er okay, men forbindelsen bliver jo først etableret når man registreres på netværket og dette er først et stykke tid efter. Og det er først her man betale pengene$! Programmet skal bruges til CyberCitys Fastpris 120 hvor jeg ikke må overskride min daglige grænse på to timer.
Avatar billede ortrak Nybegynder
17. marts 2000 - 19:38 #14
Det er rigtigt, at online-komponenten registrerer ligeså snart at du begynder at ringe op. Men så vidt jeg husker kan dialup-komponenten, fortælle dig om du er connected eller connecting. Prøv at se demoprogrammet der følger med...

/ortrak
Avatar billede retep Nybegynder
19. marts 2000 - 22:25 #15
Frifoed>> Angående Ping, skal du starte med at hente og installere en komponent, der hedder ICS - Internet Component Suite.

Den ligger på adressen:

http://www.rtfm.be/fpiette/indexuk.htm

Hvis du poster din mailadresse, kan jeg sende et program, der benytter ping.

Mvh
Retep
Avatar billede frifoed Nybegynder
20. marts 2000 - 13:04 #16
safl@vip.cybercity.dk
Avatar billede retep Nybegynder
20. marts 2000 - 16:40 #17
Sendt :-)
Avatar billede retep Nybegynder
21. marts 2000 - 15:45 #18
ortrak>> Det er fuldstændig rigtigt, at det er ligegyldigt om man bruger Ping eller ej, til at bestemme om der er forbindelse til Internettet, HVIS man vil lave et system, der ikke skal kunne køre på alle systemer... Men personligt synes jeg (har selvf. heller ikke noget valg i denne sammenhæng, da jeg har en Stofa-opkobling:) at jo mere fleksibelt et program er desto bedre...

Mvh
Retep