Avatar billede kfh Nybegynder
14. november 2001 - 13:22 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Installere CD-rom drev på en PC hvor der har været kørt fdisk

Hej Eksperter

Jeg har fået en lidt gammel PC, hvor der har været kørt fdisk på. Jeg har indsat et CD-Rom drev i denne maskine, for ellers kan jeg ikke installere win95.

Jeg har 2 problemer:

Hvordan formaterer jeg harddisken med en startdiskette (win95)?

Hvordan installerer jeg en driver til CD-ROMén fra en startdiskette?

Mvh

Kfh
Avatar billede NanoQ Nybegynder
14. november 2001 - 13:23 #1
du skriver \"format c:\" fra dosprompten, efter der er bootet på disketten.

Der skulle gerne være cd understøttelse på din 95 bootdisk - hvis ikke, bør du hente en anden fra www.bootdisk.com

NanoQ
Avatar billede dribble Nybegynder
14. november 2001 - 13:24 #2
hmmmm i 95 skulle format C: virker.....(så vidt jeg husker)

og man skal ikke bruge nogen driver til et CD-rom

Dribble
Avatar billede kfh Nybegynder
14. november 2001 - 14:52 #3
Til nanog

Der kommer alle mulige fejlmeddelser (når jeg skriver format c:), som jeg ikke kan huske nu, idet jeg befinder mig på mit arbejde....
Avatar billede quater Nybegynder
14. november 2001 - 19:14 #4
For det første skal du sikre dig at fdisk ikke bare slettede formatering, men samtidig gjorde den klar til et nyt filsystem. Hvis den ikke har gjort det, skal du ind i fdisk igen og forberede disken hvorefter du kan formatere ved at skrive format c:

Den nemmeste måde at installere cdrommen på er at få fat i en bootdisk lavet på en win98 maskine, da denne indeholder alle de nødvendige drivere til cdrommen.

- Quater
Avatar billede halifax Nybegynder
15. november 2001 - 02:08 #5
Du vil installere Win95, men hvilken version? Alm. eller OSR1 eller højere. Alm. 95 understøtter ikke FAT32, men kun FAT16. Derfor ryger du nemt ind i problemer, hvis du ikke bruger format fra en org. 95 Bootdisk. Og der er IKKE cd-rom understøttelse i en 95 bootdisk. Jeg forstår ikke hvor nanoq, dribble og quater får det fra? Vil dog sige, at jeg ikke kender det, som kan hentes fra www.bootdisk.com
Ellers skal du have cd-rom driveren indlæst fra config.sys (og filen skal være på disketten) og mscdexc skal indlæses via autoexec.bat. Denne fil skal også være på disketten.
Er du ikke bekendt med hvordan, må du kommentere igen.

Avatar billede halifax Nybegynder
15. november 2001 - 02:13 #6
Det er selvfølgelig en DOS-mode driver til cd-rom der er tale om. Det er måske det, det kniber for visse andre at forstå  ;)

Avatar billede quater Nybegynder
15. november 2001 - 07:11 #7
Jeg tvivler på at det er et spørgmål om fat32 vs fat16. Jeg tror som sagt ganske enkelt at det er fordi diske ikke er blevet gjort klar til formatering i fdisk. Men anyway så er det vist stadig i fdisk at det skal ændres.

Ang. bootdisk med cdrom understøttelse, så kan du self. selv tilføje de nødvendige linie i autoexec.bat og config.sys. Men det nemmeste er altså hvis du kan finde en maskine hvor der er installeret win98, og så få den til at lave en bootdisk. Denne kan du også sagtens bruge selvom du bare vil installere win85.
Avatar billede kfh Nybegynder
15. november 2001 - 10:24 #8
Hej Eksperter - og tak for jeres svar

Jeg er absolut ikke selv ekspert på dette felt, men jeg tror altså ikke, det har noget med fdisk at gøre.

Vil det sige, at hvis jeg booter fra en win98 diskette, så er der alt det nødvendige?

Hvis ikke - hvad skal jeg så skrive i autoexec.bat og config.sys?

Kfh
Avatar billede quater Nybegynder
15. november 2001 - 11:05 #9
Ja. Hvis du booter fra en win98 startdiskette saa er der ALT det noedvendige.

Hvis du selv vil lave en startdiskette, saa kan jeg desvaerre ikke huske hvad det er du skal skrive i autoexec.bat og config.sys. Det er aar siden jeg selv har haft brug for det.
Avatar billede halifax Nybegynder
15. november 2001 - 12:55 #10
Hvis du selv vil tilrette config.sys og autoexec.bat på en Win95 startdiskette, skal autoexec.bat indeholde denne linie
a:\\mscdex.exe /D:cdrom001 /L:D  (=cd-rom drev bogstav, her D)
og config.sys denne
device=a:\\xxxxx.sys /D:cdrom001
hvor xxxxx.sys er navnet på DOS-mode cd-rom driveren.

Avatar billede kfh Nybegynder
15. november 2001 - 13:25 #11
Tak for hjælpen - dog har jeg ikke testet det af. Men jeres svar virker overbevisende!

halifax får lidt flere point for hans svar ang. autoexec.bat og config.sys. Håber, at quater synes det er ok........
Avatar billede quater Nybegynder
15. november 2001 - 13:36 #12
kfh, fair nok