Avatar billede jaguar Nybegynder
13. november 2001 - 21:31 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hysterese hvordan

Hej
Jeg står for at skal lave et kredsløb til en dykpumpe med 2 følere. een MAX føler og en MIN føler. pumpen skal starte hvis væsken kommer under MIN, og fylde op til max føleren. men ikke starte før væsken igen er unden MIN. jeg vil opbygge kredsløbet i logiske kredse. HOVRDAN ?
Avatar billede jespernaur Nybegynder
13. november 2001 - 22:04 #1
Du må kunne bruge en helt almindelig flip-flop, fx 7474 el lign.

Du skal sørge for følgende situation:

Når væskestanden er under MIN er pin 4 (negated set) LOW
Når væskestanden er over MIN er pin 4 HIGH

Når væskestanden er over MAX er pin 1 (negated clear) LOW
Når væskestanden er under MAX er pin 1 HIGH

Hvis du overholder dette, vil pin 5 være HIGH, når pumpen skal
køre, og LOW, når pumpen ikke skal køre.

For at opnå de krævede tilstande på pin 4 og pin 1, kan du evt have
brug for et par invertere.

Mvh
Jesper Naur
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. november 2001 - 00:22 #2
jaguar> Lukk dette spm. http://www.eksperten.dk/spm/133521 det er kun tilladt at åbne et spm. om det samme emne!
Avatar billede jaguar Nybegynder
14. november 2001 - 09:08 #3
1000 tak for tippet