Avatar billede jack_daniels Nybegynder
13. november 2001 - 16:28 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Gratis program til at lave rutediagrammer i? HASTER!!!

Hejsa

Jeg skal lave noget programmering på en PLC, og jeg skal lave et rutediagram over det.
Hvilke GRATIS program skal jeg bruge?

Link der virker = point
Avatar billede jakoba Nybegynder
13. november 2001 - 16:58 #1
Kik i manualen til det program du bruger til at programmere PLC\'en. De har ofte sådan en diagramgenerator indbygget (der følger deres notation).

mvh JakobA
Avatar billede jack_daniels Nybegynder
13. november 2001 - 17:07 #2
Vi har prøvet, men der var ikke noget

Vi har også prøvet i word, men det bliver ikke pænt

/Finn
Avatar billede cortina Nybegynder
13. november 2001 - 17:50 #3
Nu kan det godt være at jeg spørger lidt dumt men hvad mener du med rutediagrammer??
Avatar billede jakoba Nybegynder
16. november 2001 - 14:18 #4
Det ser ud til det vil være hurtigere at tegne det i hånden :-)
Avatar billede cortina Nybegynder
16. november 2001 - 20:03 #5
Ja det lader det da til!!

Jakoba>> Ved du hvad han mener med rutediagram??
Avatar billede jakoba Nybegynder
16. november 2001 - 20:23 #6
Der er mange slagse, så jeg er ikke sikker på hvilken af dem han er ude efter.
eksempel: http://hjem.get2net.dk/Jakob.Aggernaes/temp/exp62107.html
Det er et rutediagram for et program, det viser hvilken ruter der kan følges imens programmet kører.

på spidsen firkanter er valg
rektanglerne er programsekvenser
if ( betingelse )
    så går vi den ene vej
else
    så går vi den anden vej;
Altefter hvad vej man går kommer man til programsekvenser der så udføres. Tilsidst skulle man gerne komme til SLUT.
Det er en ganske god måde at sikre sig at man ikke overser en detalje.

jack_daniels snakker om at programmere PLC-er så hand rutediagram handler nok snarere om det logiske flow igenne chippen. Ideen er den samme, men symbolerne or anderledes.

mvh JakobA
Avatar billede cortina Nybegynder
16. november 2001 - 20:37 #7
Jakoba>> Nååh ok jeg troede bare at det var et sekvens diagram han var ude efter for dem har jeg da lavet et par stykker af. Det er sådan set det samme som i dit eks. blot mere detalieret.

Jeg havde bare aldrig hørt om rutediagram i forbindelse med PLC\'er og dem har jeg da efterhånden programmeret en del i!!

Tak for det du!!
Avatar billede jakoba Nybegynder
16. november 2001 - 20:55 #8
Sorry, jeg troede du var 15 eller så ... :-))
rutediagram, sekvensdiagram, flowchart, ... jeg der det lidt som det samme altsamme. På bryggeriet i Fredericia har de også nogen gevaldige flowcharts om hvordan øllen flyder igennem rørene.

mvh JakobA
Avatar billede cortina Nybegynder
16. november 2001 - 21:08 #9
Nej nej jeg er såmænd 21 eller jeg fylder 22 her den 4 dec. *gg*

Og jeg er udlært Automatikmekaniker, hvorfra jeg har alt min viden om PLC!!

Ja flowcharts har jeg da også stiftet lidt bekendtskab med, dem havde vi også på hartmann hvor jeg er udlært, men de var efterhånden proppet ind på computeren allesammen så vi slap for at rode med alle de her kæmpe sider med flowdiagrammer!!

Mvh Cortina
Avatar billede cortina Nybegynder
09. december 2001 - 12:42 #10
Hmm er det ikke snart lukke tid??