Avatar billede thobru Nybegynder
12. november 2001 - 20:05 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

internetopkobling med Corel linux

Hey !
jeg har lige købt corel linux os baseret på debian 2.2. kernel.
Jeg har et lasat 56 k modem som linux allerede kan komunikerer med og af internetabbonoment har jeg teledanmark nettid.

Den ringer godt nok op og skriver at den logger på netværket men så får jeg en fejl der hedder at pppd dæmonen døde uventet !!!
Jeg aner ikke hvad jeg skal stille op med det og i det hele taget hvad det betyder !!!
ER her en der kan guide mig igennem opsætningen.

/Thomas

nu er problemet bare at når jeg klader op får jeg en fejlmelding på pppd
Avatar billede j_jorgensen Nybegynder
12. november 2001 - 20:36 #1
Prøv at sætte en debug switch på pppd og check /var/log/messages...
Avatar billede all-technology.com Nybegynder
03. december 2001 - 13:33 #2
debuger switchen hedder -d
Hvad skriver den i logen ??

Knud
Avatar billede unocom Nybegynder
25. december 2001 - 02:57 #3
Ok, jeg mener der er kde der følger med til corelOS så hvis du har brugt kppp burde det funke. ellers er der mange andre løsninger. jeg går ud fra at det er en default kerne du køre med. efter som du har købt en linux, da den er til fri download. og desuden syntes jeg det er den mest fuckt linux jeg nogen sinde har set. (jeg har selv købt den :).

pppd deamonen døde sansynligvis eftersom der er nogle moduler der mangler. det var det jeg fandt ud af efter at have rodet med problemet i 2-3 uger. efter som jeg ikke har en corelOS instalered kan jeg ikke give så meget hjælp. men vi har bikset med problemet i en redhat6.1(uden XFree86). XFree86 er den grafiske brugerflade som man så kan køre KDE, gnome eller blackbox på. men nok om det. efter som der ikke er sp mange muligheder for at bruge default opkaldsprogrammer. var der kun lige wvdial. og det gav den dumme besked heletiden man hvis man kørte en debug på skitet var der ingen problemer. og ud fra det fandt vi ud af at man kunne linke pppd til at bruge et default internet opsæt. som skal skrives ud fra wvdial. det gjorde vi så en speciel config fil.

vi kaldte filen \"12move\" efter som vi har 12move internet.
den skal ligge inde under \"/etc/ppp/peers/12move\". så kan man lave en command der hedder \"pppd call 12move\" eller \"pppd -call 12move\". men for at lave 12move filen skal man bruge nogle oplysninger.

for at finde ud af hvordan filen skal se ud kan du bruge \"manpages\". skriv
\"man wvdial\" og led efter et eks. hvor de lave en \"wvdial.conf\".

alle disse informatationer er lavet udfra noget vi har rodet med.
og vi fik det til at funke.(efter 2-3 uger).

held og lykke.

UnoCom.
Avatar billede thobru Nybegynder
28. august 2002 - 21:56 #4
Hey UnoCom

indrømmet Corel Linux er lagt på hylden tilfordel for win98 :-(
ku jo ikke få skitet til at rulle - men dit indlæg skal helt sikkert prøves af.

Det lyder som om du har rodet en del med - så jeg vover lige et par spørgsmål ud gennem sidebene.

1. Hvilken linux vil du anbefale ?
2. Kan man få grafisk brugergrænsefrade på en serverinstalation ?

/glad hilsen
Thomas

Og tak for hjælpen intil videre - er sku fedt :-)
Avatar billede unocom Nybegynder
29. august 2002 - 20:46 #5
hi Thomas.

Førest vil jeg lige svare paa dine spørgsmål.

1.
Vores server køre slackware (http://www.slackware.com) og det er godt fordi det er lille i forhold til RedHat (3cd) og Suse (7cd tror jeg) og slackware fylder stadig kun en. men alle de programmer der er med i suse og rh bruger man alligevel aldrig. med slackware lære man hurtigt at konfigurere ting selv. Min senge box køre slackware med gui(gfx user interface) og min laptop køre oxo slackware plus min mor's box oxo køre slackware.
men min primary box køre rh7.2 som også funker fint men der er nogle ting som er lette men den kan godt være lidt irreterene hvis man godt kan lige at ændre startup scripts.

Svar:slackware linux.  1cd og kan hentes fra http://www.slackware.com

2.
En linux gui hedder XFree86 som bare er et program som man instalere hvis man har lyst. men den instaleres normalt ikke fordi den bruger plads (det er det støreste program til linux"tror jeg") og hvis den skal køre den er det jo spild af box-power ikke fordi den tar noget specielt.

Svar: ja

Så tænkte jeg på om du ville være med til at skrive en installations vejledning til slackware. for folk som dig selv, fordi vi ser jo nok ting på en anden måde end dig. bare drop en e.mail hvis du er med på iden.

Hilsen UnoCom
http://skinke.lir.dk
e.mail:UnoCom@epun.dk