Avatar billede waffenss Nybegynder
12. november 2001 - 17:05 Der er 17 kommentarer og
3 løsninger

tv-out er black and white

når jeg har tilkoblet computeren til tv\'et kan tv\'et ikke vise farve og afspille lyd. Er det mit grafikkort(geforce2pro eller kabel(s-video/scart) ????? hvad f... er galt ?????
Avatar billede james_t_dk Juniormester
12. november 2001 - 17:08 #1
kablet!

Problemet er ganske simpelt at dit scart ind stik ikke understøtter s-vhs, det giver nemlig et sort hvid billede.

Du skal i stedet bruge et composite -> Scart stik. Composite stikket er det gule phono stik.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
12. november 2001 - 17:08 #2
lyden skal du have fra dit lydkort!!!!
Avatar billede jnielsen Nybegynder
12. november 2001 - 17:09 #3
Det kunne skyldes at dit fjernsyn ikke understøtter SVHS (super VHS) som er det signal der kommer ud af dit g-kort´!!
Avatar billede druid Nybegynder
12. november 2001 - 17:14 #4
Husk at du skal sætte output til PAL (hvis du godt nok får et billede på fjernsynet men det er i sort/hvid så er det højest sandsynligt fordi signalet computeren sender til dit TV er NTSC (altså det de bruger i USA/Japan etc.))

Husk lyden ikke kommer fra TV-Out stikket på dit GeForce 2 PRO kort... der skal du trække kable fra dit lydkort og op til scart adapteren (typisk hvid & rødt stik på adapteren).
Avatar billede james_t_dk Juniormester
12. november 2001 - 17:14 #5
Se eventuelt denne side under scart:

http://www.bnoack.com/index.html

Du kan købe en composite til scart adapter!

Det der går galt i dit fjernsyn er helt nøjagtigt at dit luminans signal (lyset i billedet) kommer ind på et composite ben 20 i scart stikket (sådan er standarten) understøtter fjernsynet S-VHS skifter det selv om mellem de to signaler. Understøttes S-VHS ikke kommer man til at mangle Chrominansen, ben 15 i scart stikket (farverne)!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
12. november 2001 - 17:15 #6
druid>> NTSC burde give et kraftigt flimmerende billede da NTSC er 60 Hz og PAL er 50 HZ.
Avatar billede rebus Nybegynder
12. november 2001 - 17:20 #7
NTSC giver også sort/hvid! Hvis det er s-vhs og vhs giver det somregel bare mærkelige farver. Så jeg tror det er problemet med PAL/NTSC.
Avatar billede druid Nybegynder
12. november 2001 - 17:26 #8
james_t> det skal du ikke regne med - Har du f.eks. prøvet at spille et importeret playstation spil (fra fx Japan) på en PSX-1 med en chip i? Billedet er helt fint og du kan spille som normalt... billedet er blot sort/hvid! (fordi det kører NTSC)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
12. november 2001 - 17:31 #9
rebus>> Arbejder ved B&O i TV afdelingen, jeg ved altså hvad jeg snakker om!

S-VHS på et composite scart stik giver sort/hvid!

Avatar billede waffenss Nybegynder
12. november 2001 - 17:36 #10
Jeg har win xp, der under kan man stille det på denmark som er PAL-B eller G(bruger B) som virker fint bortset fra sort/hvid. Jeg har fået et kabel med til kortet som er gul, skal jeg prøver det lige engang
Avatar billede james_t_dk Juniormester
12. november 2001 - 17:37 #11
Waffenss>> Det gule kabel er dit composite kabel!!!
Avatar billede waffenss Nybegynder
12. november 2001 - 18:29 #12
jeg har fået det til at virke, men hvordan får jeg avi til vhs, altså tilslutte video og fjernsyn ? bare en simpel forklaring tak
Avatar billede james_t_dk Juniormester
12. november 2001 - 19:05 #13
signalet skal ind i videoen først og så op i fjernsynet, hvis du ikke har Scart, composite eller S-VHS i din video kan det ikke lade sig gøre uden at købe ekstra udstyr.

Hvis det er fordi du vil optage DVD film over på Video må du nok forberede dig på at få pulserende billeder, da DVD film normalt har en kopi beskyttelse der overstyre tuner kredsløbet så billedet pulsere.
Avatar billede waffenss Nybegynder
12. november 2001 - 19:23 #14
det er vel kun dvd, ikke almindelige avi\'er og mpeg ? og der er 2 scart-stik i video\'en et sort og et blåt
Avatar billede james_t_dk Juniormester
12. november 2001 - 19:32 #15
Ja det er kun DVD\'er.

Prøv dig frem med stikkene på Videoen, det kan være at det ene er et S-VHS stik, men det skulle ikke gøre nogen forskel!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
14. november 2001 - 06:10 #16
Husk at lukke SPM!
Avatar billede waffenss Nybegynder
15. november 2001 - 09:53 #17
takker for svar
Avatar billede $crooge Nybegynder
30. maj 2002 - 20:36 #18
Hej james t
håber du læser dette. - jeg har givet min gl. mor en 1200 mhz  - med gforce2 mx 32 mb.  med både svhs og composite out - tro det er løgn - men begge udgangene giver kun s/h billede på et ca. 3 år gl. schneider 28 tommer
på hendes 14 tommer kan vi godt få farver med composite kabel via en adaptor ( scart ) - håber du gider at hjælpe trods du er hos B&O :-)
PS! jeg har også prøvet at skifte grafikkort - med samme resultat.
Hilsen $crooge
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. juli 2002 - 08:10 #19
$crooge >> har du set efter om det måske står i NTSC?
Avatar billede $crooge Nybegynder
17. juli 2002 - 21:00 #20
Grafikkortet står til pal B (har iøvrigt prøvet alle andre indstillinger)- og der er ikke noget på "flimmeren" der kan skiftes om! som iøvrigt kan køre video/satelit uden problemer på scart.
Hilsen $crooge