Avatar billede mogm Nybegynder
09. november 2001 - 11:58 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Bundkortet nægter at køre med 3 blokke ram !

Mit bundkort hedder PC-chip m577 og er næsten 3 år gammelt. Det vil ikke køre ordentligt med mere end 2 blokke ram. Jeg har prøvet mange kombinationer med 100% ok(jeg har test dem!)blokke, også fysisk har været byttet rundt på mange måder. I BIAS setup har jeg sat den til selv at vælg indstillinger, altid vælger den 10ns -det er vel som det skal være. Hvad gør jeg?
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. november 2001 - 12:04 #1
Umiddelbart kan jeg kun anbefale dig at gå ind i bios og bruge Load Default Setup, ellers må der være så stor forskel på dem, at de ikke kan samarbejde!
Jeg går ud fra at det er forskellige fabrikater!
Avatar billede mogm Nybegynder
09. november 2001 - 17:28 #2
Tak for Dit svar retaxes. Jeg har prøvet med Load Default Setup uden resultat!
Men jeg har lige bemærket ved at læse i manualen til bunkortet at man,ved at flytte et par jumper, kan ændre spændingen til \"DIMM\", altså den hedder \"DIMM Voltage Selectors\", den er nu sat til 3,3V og kan ændres til 5V. Kan det være årsagen? Kan jeg prøve at ændre den? Eller hvordan finde jeg ud af om jeg kan/skal?
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. november 2001 - 17:36 #3
Ok, bare det kommer iorden ;o)
Avatar billede msmows Nybegynder
10. november 2001 - 01:05 #4
ØHH, det kan koste dine ram livet.
Avatar billede mogm Nybegynder
10. november 2001 - 11:07 #5
OK, altså ikke noget med at ændre spændingen, tak msmows.
Er der så nogen der ved om en bios-opgradering vil kunne være relevant?
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. november 2001 - 17:26 #6
Det kan altid være relevant, men for det meste kan man læse hvilke forbedringer der er sket, nogen gange er det forbedringer der ikke direkte berører ens PC, og så er der ingen grund til at opgradere bios, der jo altid indebærer en hvis risko!
Avatar billede msmows Nybegynder
11. november 2001 - 21:36 #7
Har du mulighed for at låne ogle ram af en bekendt kan du jo prøve at se om det hjælper med en anden type eller et andet mærke.
Avatar billede mogm Nybegynder
13. november 2001 - 10:14 #8
Bios opgradering?
Kan det virkelig være nødvendigt? Medfølgende info.-hæfte foreskriver at hver \"bank\" kan tage op til 128MB blokke bare de er hurtiger end 70 ns.
Ram beskrivelse:
De ram jeg har at gøre med er alle OK, de er blevet under søgt med et program(AMI Diag 5.42). Jeg har flg.: 2 stk. 128MB PC100 og 1 stk. 64MB PC133, alle 3 er fra \"Tech-Trade\". Og 1 skt. 64MB PC1oo af ukendt leverandør. Der ud over har jeg haft lånt et stk. 128MB PC133. Alle er de af typen SD-ram -168PIN.
Skal jeg prøve andre typer eller mærker og hvorfor skulle det hjælpe?

Jeg ligger lige nogle points oven i hatten, for nu må vi have svar?
Er de iøvrigt nogen som kende mit bundkort, og måske uden omtalte problem?
Avatar billede msmows Nybegynder
14. november 2001 - 19:21 #9
http://www.pcchips.com/index2.html
Hent biosopdateringen, det løser nogle ramproblemer.
Ved du at en M577 også er en pansret mandskabsvogn.
Avatar billede mike-p Nybegynder
20. november 2001 - 18:09 #10
er du sikker på at dit bundkort understætter de ram du prøver at sætte i???
Avatar billede mogm Nybegynder
20. november 2001 - 22:06 #11
Nå, så har jeg forsøgt med bios-opdatering, desværre msmows, jeg ved ikke om det ville løse ram-problemet fordi maskinen ville ikke indlæse styresytemet(windows 2000). Jeg indlæste så den oprindlige bios-fil og nu køre den fint igen, dog uden ramproblemet er blevet løst.
Om bundkortet under støtter rammen? Det medfølgende info.hæfte til bundkkortet siger at \"det tillader op til 384MB system memory\", altså 3*128MB.-Kan man så ikke gå ud fra det?
Avatar billede nightman Nybegynder
11. december 2001 - 15:28 #12
Er det forskellige plader, og/eller er de fra samme producent og/eller samme hastighed?
Avatar billede diamant Nybegynder
18. januar 2003 - 11:23 #13
Du har 3 problemer:
- din bundkort er ganske gammel
- dens mærke er ikke en af de beste
- du har ram af 2 hastigheder på det (PC100 og PC133)og de kan værre ukompatibel når de to første problemer findes sted.
Der oså findes nogle bundkorte der kan ikke rigtigt klar 3 klodser, selv de skulle!
Prøv at køre med 3 klodser med same hastighed.