Avatar billede hyr Nybegynder
08. november 2001 - 23:13 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til rammeside-kode

Er det muligt at få eksperthjælp til at løse nogen problemer i forbindelse med kode til frameset.
Jeg pusler med et frameset-site, som skal ha et menu-frame i toppen og et main-frame lige under menuen.
Disse to skal begge ha samme bredde og dække hele skærmen når man kører med opløsningen 600*800. De skal begge defineres med pixel.
Dertil skal der i hojre og venstre side være kolonne-frames (vensrte-kolonne og højrekolonne), som skal variere i bredde i forhold til opløsning/skærmstørrelse.
Jeg forestiller mig at de ikke skal defineres i pixel, men begge med 100%.
De skal ikke ha noget indhold (tomme), og til opløsningen 600*800 skal de ikke ses. Når opløsningen er på 1024 skal de ha til opgave at fylde den evtuelle tomme plads.
Og mit spørgsmål går så på, hvor brede skal menu-frame og main-frame være, hvor mange pixel ?
Jeg paster min kode og håber jeg kan få hjælp til at lave om på den så den fungerer efter ønske ?

<html>

<head>
<meta HTTP-EQUIV=\"Content-Type\" CONTENT=\"text/html; charset=windows-1252\">
<meta name=\"GENERATOR\" content=\"Microsoft FrontPage 4.0\">
<meta name=\"ProgId\" content=\"FrontPage.Editor.Document\">
<title>index</title>
</head>

<frameset cols=\"82,*,8%\">
  <frame name=\"venstre\" src=\"venstre.htm\">
  <frameset rows=\"*,88%\">
  <frame name=\"menu\" src=\"menu.htm\" target=\"main\">
    <frame name=\"main\" src=\"main.htm\">
  </frameset>
  <frame name=\"hojre\" src=\"hojre.htm\">
  <noframes>
  <body>

  <p>Denne Web-side bruger rammer, og din browser understøtter ikke rammer.</p>

  </body>
  </noframes>
</frameset>

</html>

På forhånd tak :)
Avatar billede jakoba Nybegynder
08. november 2001 - 23:20 #1
Så skal de være lige en smule unde 800 brede ca 10 pixel til vinduesrammen.

<frameset cols=\"*,790,*\">
  <frame name=\"venstre\" src=\"venstre.htm\">
  <frameset rows=\"*,88%\">
    <frame name=\"menu\" src=\"menu.htm\" target=\"main\">
    <frame name=\"main\" src=\"main.htm\">
  </frameset>
  <frame name=\"hojre\" src=\"hojre.htm\">
  <noframes>
    <body>
    <p>Denne Web-side bruger rammer, og din browser understøtter ikke rammer.</p>
    </body>
  </noframes>
</frameset>

mvh JakobA
Avatar billede pesa Nybegynder
08. november 2001 - 23:21 #2
Det er vel muligt at gøre slåledes:

<html>

<head>
<meta HTTP-EQUIV=\"Content-Type\" CONTENT=\"text/html; charset=windows-1252\">
<meta name=\"GENERATOR\" content=\"Microsoft FrontPage 4.0\">
<meta name=\"ProgId\" content=\"FrontPage.Editor.Document\">
<title>index</title>
</head>

<frameset cols=\"*,800,*\">
  <frame name=\"venstre\" src=\"venstre.htm\">
  <frameset rows=\"*,88%\">
  <frame name=\"menu\" src=\"menu.htm\" target=\"main\">
    <frame name=\"main\" src=\"main.htm\">
  </frameset>
  <frame name=\"hojre\" src=\"hojre.htm\">
  <noframes>
  <body>

  <p>Denne Web-side bruger rammer, og din browser understøtter ikke rammer.</p>

  </body>
  </noframes>
</frameset>

</html>

Er ikke helt sikker på om det virker i alle browsere, men det ser ud til at virke i IE.
Avatar billede pesa Nybegynder
08. november 2001 - 23:27 #3
Ok, too late! Jacoba har selvfølgelig ret i at den midterste frame skal være lidt mindre end 800 så man undgår at få et vandret scroll.

Angående din menu (*,88%) brude du nok angive det lidt anderledes: f.eks. 100,*. Der skal sandsynligvis (uden jeg ved det!) være et logo eller en titel i den øverste frame som du tilpasser størrelsen af framen. Som du har angivet det nu er den 12% høj. Afhængig af hvilken opløsning brugeren kører i vil der komme mere eller mindre luft omkring. For at komme uden om dette problem bør du benytte dig af en absolut værdi (som her 100).
Avatar billede pesa Nybegynder
08. november 2001 - 23:30 #4
Men dit spørgsmål fører mig videre til en anden overvejelse som du kraftigt bør overveje. Brugen af frames er absolut IKKE særlig optimalt da flere (dog specielt ælre) browsere ikke understøtter dette. For at komme uden om frames er det oplagt at bruge tabeller:

Lav en tabel der er lidt under 800 pixels bred og centrer den så! Simpelt? Ja! Og resultatet er bedre end ved brug af frames!
Avatar billede hyr Nybegynder
08. november 2001 - 23:49 #5
Tak til både jakoba og pesa
Kan man ikke bruge 100% til de to ude i siderne, kolonnerne ?
Avatar billede pesa Nybegynder
08. november 2001 - 23:52 #6
Nej man kan ikke bruge 100% til de to kolonner ude i siderne. Sidens bredde er jo max 100% og så er der ikke plads til indholdet af den midterste kolonne. Hvorfor er det egentlig at du så gerne vil have dem til at være 100%???
Avatar billede hyr Nybegynder
08. november 2001 - 23:55 #7
Det er hel OK pesa, nok bare et \"dumt\" spørgsmål
Tak for hjælpen :-)
Avatar billede pesa Nybegynder
08. november 2001 - 23:58 #8
Det var så lidt og tak for pointene!

Og husk: Ingen spørgsmål er for dumme!!!
Avatar billede jakoba Nybegynder
09. november 2001 - 00:14 #9
Jeg har set den før den der med 100% i siderne, og det virker faktisk sålænge vinduet er over midtrammens bredde bredt. hvis det bliver mindre end det viser IE4 tomt vindue.
Men som pesa siger, det er dårlig syntak. den korrekt er at bruge *.

tak for pts.

mvh www.fotx.net/jakoba