Avatar billede lervad Nybegynder
08. november 2001 - 15:24 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Digital parabol

Jeg er blevet tilbudt at købe en helt ny digitalparabol med 2 kortlæsere og 2 hoveder samt 1 skærm. Mærket er Nokia 9802S. Den er ikke bundet til nogen bestemt udbyder!
Prisen er kr. 2500,-

Er der nogle der kender mærket som kan anbefale et køb? Eller skal jeg vente på et andet tilbud.

Jeg er også blevet tilbudt et piratkort til parabolen til kr. 300,- Jeg troede ikke man kunne få det til digital-parabol. Virker de??
Avatar billede disky Nybegynder
08. november 2001 - 15:27 #1
der er ikke noget der hedder en digital parabol.

En parabol er bare en fysisk enhed som koncentrere signalet på et modtager hoved. Først derefter kan det være digitalt.

Men Nokia laver gode modtager
Avatar billede teknik Juniormester
08. november 2001 - 15:33 #2
Nokia er (blandt de analoge) kendt for at fungere lidt anderledes end andre recievere.
Blandt de digitale er det vist Triax, som skilelr sig ud.
Altså ikke umiddelbart noget \"i vejen\" med Nokia.
...der kan være et behov for at kunne indsætte et ....øøh C-modul hedder det vist.
En box på størrelse med en cigaretpakke, hor kortet lægges ind i.
Bruges af Canal Digital...
Noget af det sidste nye er, at visse modtagere kan undvære det modul.
Hvis du planlægger Canal Digital, så se efter det....

Vær også opmærksom på, om det faktisk er to _kortlæsere_ nogen gange er den ene en Credit Card læser, som ikke kan rumme et parabolkort.
-----
Om der findes fungerende p-kort til digital - Ja.
Dog er det jo nu også ulovligt at have kortet..ikke kun at sælge det.
-------
Prismæssigt er det ok...de billigste ligger SVJV omkring 3500,- i nypris.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede jezz Nybegynder
08. november 2001 - 15:33 #3
det er en digital reciver du køber med et lmb hovede og pirat kort er ulovlige jeg henviser til ham der spurgte hvor man kunne downloade visse koder og fik 30.000 i bøde så lad du hellere være med det du kan ca købe den storepakke til viasat og canal digital i 7 år for samme pris
Avatar billede disky Nybegynder
08. november 2001 - 15:34 #4
jezz: det hedder LNB hoved :)
Avatar billede teknik Juniormester
08. november 2001 - 15:40 #5
Disky
_Signalet_ som sendes er kodet \"digitalt\" - hele vejen - både op og ned.
Derfor er bl.a. båndbreddebehovet reduceret og billedkvaliteten forbedret.
Det reducerede båndbreddebehov er en af årsgerne til, at der nu er plads til væsentligt flere kanaler, fx. 3xTV1000 med en times forskydning.

Er du enig ? Eller er jeg gået glip af noget ??
Avatar billede disky Nybegynder
08. november 2001 - 15:42 #6
teknik: ja der findes digitale modtagere, og digitale LNB\'ere men IKKE digitale paraboler.

Husk en parabol er bare den buede skærm man har stående
Avatar billede jezz Nybegynder
08. november 2001 - 15:45 #7
ja, ja men man kan jo taste forkert :-)
Avatar billede teknik Juniormester
08. november 2001 - 16:33 #8
>>Disky
Jo du har ret i, at en jernplade er hverken digital eller analog
Men du siger \"Først derefter kan det være digitalt\"
Det udelukker jo signalet, som jo også er \"eksisterende\" før man når frem til LNB\'en skulle være digitalt... I mine øjne et 100% fejlagtigt udsagn fra din side.

Jeg syntes lige der skulle trædes lidt rundt i denne fejl fra din side, når du rimeligt ubegrundet jokker rundt i, at Lervad anvender præcis den samme beskrivelse af et \"digitalt satellitmodtagersæt\" som de øvrige 95% af landets indbyggere bruger.

...Lervad skriver jo også \"digital parabol med to kortlæsere\"
...tror du at han mener at der sidder to kortlæsere i parabolskålen ...hardly...
Så du misforstår blot fordi du _vil_ misforstå.

>>Lervad
Beklager denne misbrug af dit spm. til \"chat\", men jeg måtte lige \"ud med det\" ;-)
Avatar billede disky Nybegynder
08. november 2001 - 18:20 #9
teknik:

Mit udsagn er 100% korrekt.

Det er korrekt at signalet er digitalt, men det er analogt moduleret ind på en bærebølge, for ellers kan man ikke sende det. Et digitalt signal bruger uendelig meget båndbrede, pga et digitalt signal er et firkant signal. Derfor laver man avancerede former for modulation.

Så kom igen når du har fundet en fejl :)

p.s. Hvis det er den groveste \'fejl\' du kan finde, skal du stå tidligere op, jeg har arbejdet med højfrekvens systemmer i 3 år :-)) Så jeg ved en del om det

Jeg misforstår ikke, jeg forsøger bare at lære ham hvad tingene egentligt hedder. Jeg kan heller ikke snuppe når folk kalder deres computer for en harddisk, og tror computeren er skærmen.
Avatar billede teknik Juniormester
08. november 2001 - 19:39 #10
Ja det digitale signal ligger givetvis overlejret på en analog bærebølge - hvor skulle Mhz værdien ellers stamme fra. Men der er altså - i modsætning til dit første postulat -
noget \"digitalt\" før LNB\'en.

At den digitale teknologi medfører en at afvigelsen fra bærebølgen bliver mindre end ved overlejring af et  \"gammeldags\" analogt signal, hvilket giver plads til flere frekvenser fordi de kan lægges med mindre interval. Det bestrider du vel heller ikke.
Så der er altså også væsentlige forskelle på de nye \"digitale\" og de gamle analoge signaler.

Det er muligt at din \"regnebog\" siger digitalt signal+analog bærebølge = 100% ikke digitalt.
Min regnebog er absolut uenig...så i mine øjne en fejl..selv om du er \"fejlfri\"  ;-))

Hvis det skal være 100% \"digitalt\" for at du erkender en \"fejl\" så beskriv lige signaltyperne inden det moduleres :)

At jeg også synker en ekstra gang når folk tramper rundt i diverse forkerte betegnelser...især den med at kalde \"kabinet m. indhold\" for \"harddisken\".
Det forklarer jeg dem gerne i et venligt tonefald _efter_ at deres problemer er løst.

vh
Teknik
Avatar billede msmows Nybegynder
08. november 2001 - 23:00 #11
Hvorfor alt det fuzz, vi ved jo udemærket hvad der menes med \"en digital parabol\".
Avatar billede disky Nybegynder
09. november 2001 - 08:37 #12
teknik:

Ligegyldigt om et signal er analog eller digital, når det bliver moduleret oven på en sinus formet bærebølge er det ANALOGT.

Hvis du ikke tror mig så prøv at mål det med oscilloscope. Man får først et digitalt signal i det øjeblik man laver en demodulation.
Selv en infrarød fjernbetjening sender på en analog bærebølge. Men igen er informationen digitalt.

Men det signal der bliver sendt er og bliver digitalt. Igen kan du efterprøve dette ved at smække en spectrum analyzer på og kigge på det brugte spektrum.

Husk digitale signaler kræver uendelig båndbredde, hvilket er tåbeligt at bruge til dataoverførsel i luften.

msmows: det er en diskussion om at der ikke er noget der hedder en \'digital parabol\' Da en parabol jo kun er den buede skål man har stående.
Men der findes noget der hedder en digital receiver, som jo er modtageren.
Avatar billede teknik Juniormester
09. november 2001 - 17:55 #13
>>disky - jeg må gentage mig selv
Hvis det skal være 100% \"digitalt\" for at du erkender en \"fejl\" så beskriv lige signaltyperne inden det moduleres :)
Avatar billede teknik Juniormester
09. november 2001 - 17:57 #14
>>msmows  -  ganske enig.
>>lervad
...hvis du tager points hejm og laver et nyt spm.  ...så lover jeg at lade være med at spamme det
Avatar billede msmows Nybegynder
09. november 2001 - 18:01 #15
>disky - i stedet for at promovere dig selv, så hold dig nede på jorden, svar på spørgsmålet (hvis du kan). Du siger du er elektroniktekniker (på din minisite), helt ærligt så gør du standen skam, ved din fremfærd. Der er noget der hedder en \"digital parabol\", det er alment sprog for et anlæg der indeholder en digital modtager.
Kører din bil på hjul?
Eller skal der udspecificeres at der er tale om fælge med påmonterede gummiringe (dæk) osv. osv.
Avatar billede lervad Nybegynder
12. december 2001 - 21:40 #16
tak for ingen ting.
Avatar billede manollo Nybegynder
16. marts 2002 - 21:10 #17
Hej Lervad
Da jeg indstallerer digitalanlæg hernede på solkysten Spanien, vil jeg råde dig til at købe en Force modtager, den har 4 kortlæsere, hvoraf de 2 ikke kræver noget ca-modul. Du kan købe den over internettet hos www.sat-shoppen.dk for ca.3400,- kr. Nokia er en god modtager, men den har en stor fejl, billedet kan let fryse p.gr.a. for stor varmeudvikling til modulet så du skal tænde og slukke for den i tide og utide, og desuden sparer du prisen på modulet som for tiden er 995,- kr.ved kød af Force. Ang. piratkort til digitalmodtagelse fås de men der ingen garanti for hvor længe de varer da kodningen til kortet sker meget ofte, derfor er man gået over til at sende i digital form.
Venlig hilsen
The Sat-Mann
manollo