Avatar billede laptop_1 Nybegynder
08. november 2001 - 13:11 Der er 17 kommentarer

Utydelig skrift ved ændring i opløsning

Når jeg ændrer opløsningen på min bærbare fra 1024x768 til 800x600 bliver alt skrift meget utydelig og hakket. Når jeg skifter tilbage er der intet galt.
Avatar billede brosnjikov Nybegynder
08. november 2001 - 13:13 #1
Bærbare computere bruger LCD skærme. De har ét antal punkter, og hvis du sætter opløsningen ned, skal visse punkter strækkes.
Avatar billede brosnjikov Nybegynder
08. november 2001 - 13:14 #2
Kort sagt... Intet er galt... Du bør holde dig til 1024x768.
Avatar billede ion Nybegynder
08. november 2001 - 13:14 #3
Jeg har samme problem med Win2K, men havde jeg ikke med Wind98 eller WinME
Avatar billede ion Nybegynder
08. november 2001 - 13:15 #4
Jeg kan ikke køre højere end 800x600px
Avatar billede thomzen Nybegynder
08. november 2001 - 13:16 #5
i windows XP er der en funktion der giver dig lov til at \"blair\" så du får teksten til at \"flyde\" ud, det gør det meget nemmere at læse, hvis du har en DSTN skærm. Men hvis du har en TFT skærm, hjælper det ikke.. ;)
Avatar billede thomzen Nybegynder
08. november 2001 - 13:16 #6
What??
Avatar billede thomzen Nybegynder
08. november 2001 - 13:17 #7
-det burde du da kunne? -og har du ikke kørt med det?
Avatar billede ion Nybegynder
08. november 2001 - 13:19 #8
800x600 er bunden, når man er vant til 1024x768 :/
Avatar billede laptop_1 Nybegynder
08. november 2001 - 13:19 #9
Jeg SKAL bruge 800x600 fordi jeg skal, i forb. med studie, designe en hjemmeside til denne opløsning.
Avatar billede ion Nybegynder
08. november 2001 - 13:19 #10
Fik jeg nævnt, at jeg også bruger en laptop? =)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. november 2001 - 13:19 #11
Som Brosnjikov skriver - en LCD/TFT skærm (fladskærm) er bygget op af X*Y punkter. Det er skærmens \"fødte\" opløsning. Vil man lige pludselig lave om på det, skal den til at kompensere for det, ved at \"gætte\" på en pixelfarve til de mellemliggende pixels. Det ses tydligst på skrift, der bliver sløret.
Man KAN være meget heldig at have en skærm, hvor man enten via hardware eller software, selv kan hjælpe skærmen med at optimere - typisk hedder dette noget med Digital Conversion/Clock phase. Så kan man måske gøre det en smule bedre, men i bund og grund får man kun det optimale resultat i skærmens \"fødte\" tilstand.

Jeg tror desværre ikke du kan gøre noget ved din bærbare.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. november 2001 - 13:21 #12
Men du kunne selvfølgelig låne dig til en CRT skærm, og sætte den på, når du arbejder med hjemmesiden. Den kan sagtens håndtere det.
Avatar billede thomzen Nybegynder
08. november 2001 - 13:24 #13
-jeg kører også kun 800X600 på min laptop.. men bruger den ikke til andet end skolesager (og dså lige experten.dk:)), så det er ikke så træls igen..
Avatar billede laptop_1 Nybegynder
08. november 2001 - 13:37 #14
Min veninde, der kører WinME har ikke problemet. Hun skulle bare ændre farverne fra 16 bit til 32 bit, men den virkede ikke her. jeg kører 2000
Avatar billede thomzen Nybegynder
08. november 2001 - 14:10 #15
Har du prøvet med nogle andre drivere til grafikkortet?
Avatar billede thomzen Nybegynder
08. november 2001 - 14:17 #16
Og hvad er det for en bærbar? -er det en compaq? --for min bærbare var ikke så glad for en masse ting i windows 2k, jeg fik ikke mange points når jeg kørte 3d mark, og mit trådløse netkort virkede heller ikke i windows 2k.. skiftede til windows XP, og så virkede alt første gang.. ;)
Avatar billede goulduck Nybegynder
08. november 2001 - 15:55 #17
Kan du lave et screenshot af fænomenet?