Avatar billede thmadsen Nybegynder
08. november 2001 - 10:38 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Sammenkobling: ADSL, Hub & 2 pc\'er

Har to pc\'er med ethernet netkort, der begge (hver for sig) går fint på boligforenings internet-netværk (via straight-through RJ-45 kabler tilsluttet PDS udtag). Har nu købt en 5-port ethernet HUB for at begge computere kan gå på nettet samtidig, og for at de kan tale sammen (begge Win 98).

Har købt yderligere et straight-through RJ-45 kabel.

Har jeg det rigtige udstyr, er der nogen rækkefølge for tilkoblingerne i HUB\'en, og hvordan indstilles computerne?
Avatar billede isl19960 Nybegynder
08. november 2001 - 10:43 #1
Du sætter bare stikkene i hubben og så skulle det køre... du skal sætte kablet til din ADSL-router i \'uplink\' porten på hubben.
Avatar billede isl19960 Nybegynder
08. november 2001 - 10:44 #2
sorry - det var jo ikke ADSL du havde - det er det samme alligevel ;o)
Avatar billede thmadsen Nybegynder
08. november 2001 - 10:52 #3
Det fremgår ikke af min Mini-Hub, hvad der er uplink porten. Jeg har én gang prøvet at koble den ene computer via hub\'en til PDS udtaget. Der var ikke hul igennem! Kan det have betydning, hvilken slags kabler det er (lige vs krydsede)?
Avatar billede steel-shark Nybegynder
08. november 2001 - 10:54 #4
det er ikke krysede da de går i gennem en hub skal de ikke krydses!!!!
Avatar billede 1003 Nybegynder
08. november 2001 - 10:57 #5
er der tal på din hub ? så er de 4 første port ind.. og den 5 uplink ( som regel) ofte sidder der en switch på bagsiden, der skal være on hvis du bruger uplink ! eller søg på nettet via producenten der er tit gode hjælpe muligheder dér  Held og Lykke  *L
Avatar billede thmadsen Nybegynder
08. november 2001 - 11:33 #6
Så kom der hul igennem ved at uplinke gennem port 5 og indstille den på cascade!
Men...når jeg nu prøver at starte den anden computer (2) op, meldes der om konflikt mellem ip-adr. og hardware adr., hvilket medfører deaktivering af forbindelse på 2. Løsning?

Og vil de to computere kunne kommunikere uden videre indstillinger?
Avatar billede jan_netlogon Nybegynder
08. november 2001 - 11:34 #7
Hvis du har en router skal du gøre følgende:

Fra din ADSL router skal du bruge et X-kabel til HUB

Fra dinne PC\'er skal du bruge lige kabler

Et andet spørgsmål køre din router som DHCP server

Ellers skal du konfigurere dine pc\'er til at have fast IP

men det kan vi vender tilbage til.

jan
Avatar billede thmadsen Nybegynder
08. november 2001 - 11:52 #8
Jeg har pt angivet samme ip-adresse på begge computere. Er det det, der giver problemet.

Til Jan: Ingen router, men det synes altså at fungere for den enkelte pc via hub\'en.
Du må meget gerne vende tilbage til det med konfiguration af pc\'erne!!
Avatar billede jan_netlogon Nybegynder
08. november 2001 - 12:04 #9
Dine ip opsætning skal være ens på begge ps\'er
men ip adresse skal det sidste tal være 1 højre

EKS.
xxx.xxx.xxx.2 (pc 1)
xxx.xxx.xxx.3 (pc 2)

så skulle det virke

Ip skal selvfølgelig være det du har idag

Jan
Avatar billede thmadsen Nybegynder
08. november 2001 - 12:42 #10
Jan: jeg forstår ikke helt. Kan du præcisere, hvad det er for nogle indstillinger jeg skal ændre til xxx.xxx.xxx.2 og 3? Vel ikke min faste IP-adresse?
Avatar billede jan_netlogon Nybegynder
08. november 2001 - 12:48 #11
Når ok du har TDC\'s løsning hvor du ikke har en router med kun et adsl modem er det korrekt forstået ?

eller hvordan er du koblet op til ADSL ?
Avatar billede thmadsen Nybegynder
08. november 2001 - 13:16 #12
Jan: som nævnt i indgangsspørgsmålet er vi en boligforening, der har fået lagt netværk ind. Vi er koblet op via Tiscali. Der sidder formodentlig en router eller switch i kælderen, som fordeler til alle lejligheder, og jeg får så min forbindelse via et PDS-udtag i væggen.
Avatar billede jan_netlogon Nybegynder
08. november 2001 - 13:24 #13
Nå sorry det er det med øjnene :))

Så skal du have svar fra boligforeningen om i har ret til en ip eller i kan få flere !

Hvis i kun har ret til 1 ip, sp skal der mere drestiske ting til, men ikke noget problem.

Jan

Avatar billede thmadsen Nybegynder
08. november 2001 - 13:43 #14
Jan: jeg undersøger om vi har mulighed for at bruger flere IP-adresser. Skal mine to pc\'er også have forskellige IP-adresser for at kunne kommunikere sammen?
Avatar billede jan_netlogon Nybegynder
08. november 2001 - 13:47 #15
Ja det skal de ellers for du det problem som du skriver lidt højre oppe med at du for ip konflikt
Avatar billede thmadsen Nybegynder
13. november 2001 - 13:00 #16
Hej Jan. Tak for hjælpen. Har fået endnu en IP-adresse, har indstalleret protokoller og lavet fil- og printerdeling. Systemet synes at fungere. Skønt. Beklager at jeg ikke rigtig har haft styr på det med points. Du burde have haft en stor del af dem.
Avatar billede jan_netlogon Nybegynder
14. november 2001 - 01:14 #17
NP, jeg overlever nok ;))

Jan