Avatar billede kandler Nybegynder
07. november 2001 - 18:52 Der er 18 kommentarer og
3 løsninger

installation af ekstra harddisk

Har lige købt en ny harddisk på 40 GB den oprindelige er kun på 4 GB, jeg satte harddisken i og startede computeren op. Den stod ret lang tid før den skrev at der var boot failure og at jeg skulle indsætte en system disk, jeg kunne ikke få computeren til at køre, så jeg koblede den nye HD fra og nu kører computeren normalt igen.
Det skal lige bemærkes at den nye HD skal være en ekstra HD og ikke erstatte den gamle.

Er helt på bar bund, og har ikke den store erfaring med computere.
Avatar billede hojben Novice
07. november 2001 - 18:55 #1
Den nye SKAL være Slave på IDE1 eller Master på IDE2

Check dine jumpere..
Avatar billede isl19960 Nybegynder
07. november 2001 - 18:55 #2
Din oprindelige harddisk skal sættes som master og den nye skal sættes til at være slave...
Det vælger du med nogle jumpers bag på harddisken. Der står som regel på harddisken hvordan det skal stå...
Avatar billede kandler Nybegynder
07. november 2001 - 19:01 #3
Altså hvis den sidder på samme kabel som den gamle HD skal den være slave?
Avatar billede isl19960 Nybegynder
07. november 2001 - 19:04 #4
Yes - for at systemet skal kunne kende forskel på dem skal de ha en forskellig indstilling...
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
07. november 2001 - 19:24 #5
Avatar billede kandler Nybegynder
07. november 2001 - 19:45 #6
Nu har jeg sat jumperne som følger.
gammel HD: Master or single drive
NY HD: Slave
Men når computeren tændes sker der ikke noget, den står bare.....
Avatar billede isl19960 Nybegynder
07. november 2001 - 19:46 #7
Har du vendt kablerne rigtigt... kan du komme ind i bios\'en ? Der er en rød streg i den ene side af kablet - den skal være ved ben 0 - og ligeledes på ben 0 på bundkortet...
Avatar billede kandler Nybegynder
07. november 2001 - 19:55 #8
Kablet har en lille \"stolpe\" så det kun kan vende en vej. kan godt komme ind i bios´en ved at trykke delete.
Avatar billede isl19960 Nybegynder
07. november 2001 - 19:56 #9
Finder den nogen hdd ?
Avatar billede kandler Nybegynder
07. november 2001 - 19:58 #10
det tror jeg ikke der er kun 5-6 punkter noget med sikkerhed boot procedure mm.
Avatar billede isl19960 Nybegynder
07. november 2001 - 20:00 #11
Når den starter op viser den så ikke et billede hvor der står hvor meget ram du har osv. og så skulle den også gerne vise hvilke diske den finder...
Avatar billede kandler Nybegynder
07. november 2001 - 20:03 #12
nej umiddelbart efter den tænder er det eneste der kommer frem teksten: \"Compaq\" og så står den bare der.
den plejer altid at vise compaq logoet som det første
Avatar billede isl19960 Nybegynder
07. november 2001 - 20:12 #13
nå ok - det er en squmpaq du har  :-)

hmmm... jeg er ved at løbe tør for ideer... :(
Avatar billede kandler Nybegynder
07. november 2001 - 20:14 #14
lortecomputer......
skriv endelig hvis du kommer på nye idéer.
Avatar billede cpufan Juniormester
07. november 2001 - 20:48 #15
Du har jo også et cd drev, som også står som slave.

Så sæt jumpere som følger:

Gl. HD: Primary Master
Ny HD: Secondary master

CD drev: Primary Slave

Husk at vende kablerne rigtigt, igen igen
Avatar billede cpufan Juniormester
07. november 2001 - 20:50 #16
Skulle du evt. have 2 cd drev, sætter du nr 2 cd-drev til : Secondary Slave
Avatar billede kandler Nybegynder
07. november 2001 - 21:12 #17
bag på cd-rom drevet står der
c s m
s l a
kan ikke lige gennemskue hvad der er Primary Slave

Avatar billede isl19960 Nybegynder
07. november 2001 - 22:49 #18
Det er sl - læs nedad ;)

cs = cable select
sl = slave
ma = master

Primær og sekundær hentyder til de to stik du tilslutter til på bundkortet...
Avatar billede punisher Nybegynder
09. november 2001 - 14:08 #19
Hej min ven, der er to porte på dit motherboard.

Det ene er primary, og det andet er Secondary. Der kan være 2 HD (standard) på hver IDE port.

Dvs. du sætter den gl.HD til Master og den nye HD til slave. Begge på Primary IDE port, dvs på samme kabel. Så ved comp. hvilken en den skal starte op på, altså Master (Gl. HD.).

Indstillingerne Master / Slave, sættes via jumperne bagpå HD.

cs = cable select
ma = master
sla = slave

Og dit cdrom drev kan du så koble på som master på Secondary IDE port.

Held og lykke..

Punisher
Avatar billede punisher Nybegynder
09. november 2001 - 14:16 #20
Og hvis det ikke virker, tager du IDE kablerne af, sætter enden med den lille fod i motherboardet, og den anden ende i HD, (med den røde side (ben 0), opad strømstikket i).

Husk du kan ikke få systemet til at starte op på din nye HD, før du har evt. flyttet, el. reinstalleret styresytem på den nye, så den kan blive Master HD.
Avatar billede kandler Nybegynder
13. november 2001 - 09:58 #21
Satte jumperen i \"limit 32 GB\" el. lign. og så virkede det fremragende. ?????? jeg forstår ingenting