Avatar billede celal Nybegynder
07. november 2001 - 16:24 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

Opsætning af CD-rom og Brænder

Hej
Jeg har et problem. Jeg skal bruge min brænder, hvor jeg skal copier fra en anden CD (cd-rom), men problemet er, at jeg har sat brænder og CD-Rom på samme IDE, og kan derfor ikke læse og skrive på samme tid. jeg har lige givet CD-Rom og brænderen hver deres IDE, men nu kan Computeren ikke registrere De to drev. Hvad gøre jeg forkert? Skal jeg lave om på Jumperne?
Jeg har et A7V motherboard, hvortil jeg benytter ATA100 kabel til Harddisken, som er koblet for sig på primary ultra ATA100 IDE.
Er der nogen der kan hjælpe?
Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede jwj Nybegynder
07. november 2001 - 16:45 #1
På A7V er der både ATA100 og 66. Husk at sætte dit IDE kabel med dine CD-ROM drev i 66, og tjek derefter om brænderen sidder som master og dit CD-ROM drev som slave. Ligeså skal du også huske at tjekke om drevene bliver fundet ved opstart. Hvis ikke er det jumperne eller opsætningen i BIOS der skal ændres.
Avatar billede celal Nybegynder
07. november 2001 - 16:49 #2
Hvordan skal jumperne side, hvis CD-ROM er slave og Brænderen er master?
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. november 2001 - 18:49 #3
Det står højt og tydeligt bag på CD-drevene!
Avatar billede 24u Juniormester
09. november 2001 - 00:37 #4
Brænder = master
cdrom = slave

problemet er måske så bare at overførelsen stadig ikke er hurtig/stabil nok til at han kan brænde uden at den går i urdu (med en hurtig brænder)
Jeg har selv prøvet, selv om min brænder er burnproof sætter den hastigheden ned.
Men hvis ikke man har burnproff, skal man da have en brænder med stor buffer!.

Lav Image-brænding(cdrom->hd & hd->brænder), mere stabilitet og sikker overførsel. Tager ca. 4-5 min. længere.

-24U-
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. november 2001 - 10:44 #5
Har lige lavet lidt om på en computer hvor brænderen ikke virkede.
Brænder blev flyttet fra Primær til Sekundær som slave. Den alm. CD blev sat som master på sekundæren.
I enhedshåndteringen blev alle drev sat til DMA i stedet for PIO, Nero blev installeret og der blev så lavet en CD til CD brænding, hvilket forløb uden problemer!
Avatar billede ole4 Nybegynder
14. november 2001 - 10:35 #6
Husk at CD-R drevet skal stå til master og Brænderen til slave...
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. november 2001 - 21:28 #7
Takker for pintene!

www.fotx.net/retaxes