Avatar billede johnnyboy Nybegynder
10. marts 2000 - 07:51 Der er 18 kommentarer og
4 løsninger

Et par hardware spørgsmål ell 3.

Jeg har lige et par spørgsmål:

Kan man godt bruge pc133 ram og pc100 ram på et bundkort, der kører med 133 Mhz?
Og er der nogen praktisk forskel hvis man kører AGP 4x istedet for AGP 2x?

Hvis man køber et Geforce ell. en Voodoo 4 ell. 5 (når de kommer), er det så nødvendig at købe en større strømforsyning? Jeg har en alm strømforsyning til en PII 400.
Avatar billede zycho Nybegynder
10. marts 2000 - 08:16 #1
Hej johnnyboy !!

Det med RAM´ene kunne jeg også godt tænke mig at vide, så jeg lytter lige med. Og det med Geforce eller Voodoo 4 ell. 5. Jeg har selv et Creative Geforce Pro ( DDR ) kort og jeg har bare en almindelig strømforsyning. Det kører fint uden problemer. Dog havde jeg nogle driver problemer men de er væk nu. Jeg kan varmt anbefale Geforce kortet. I det nyeste Datatid blad kom mit grafikkort på en anden-plads kun overgået ekstremt lidt af Hercules Geforce PRO. Mens Asus Geforce Deluxe ( DDR ) klarede sig som en af de dårligste. Men tilgengæld har den TV out. Så det er op til dig. Jeg kunne dog ikke selv finde på at købe Hercules kortet p.g.a. mærket!!
Avatar billede renny Nybegynder
10. marts 2000 - 08:33 #2
Hej Johnnyboy

Mht ram: du kan godt køre med begge dele men hojeste hastighed bliver 100 Mhz som pc100 rammen kører

Mht AGP:  forskellen ligger i hastigheden og dermed grafikkvalitet, dit bundkort skal også understøtte agp x 4 for at udnytte det

Mht strømforsyning:  nej du skal ikke have større strømforsyning, det er nok en 300 Watt agp strømforsyning som du har i
Avatar billede johnnyboy Nybegynder
10. marts 2000 - 09:57 #3
Hej renny

Jeg ved godt, at der er en forskel i AGP 2x og AGP 4x i dataoverførsel.
AGP 2x giver 512 MB/s mens AGP 4x giver 1024 MB/s. Men jeg ville gerne vide om der er nogen der har erfaring med om det overhovedet er en forskel man kan mærke??
Avatar billede johnnyboy Nybegynder
10. marts 2000 - 09:59 #4
og forresten så er mit bundkort et ASUS P2B, måske kan det fortælle dig hvilken AGP strømforsyning jeg har??
Avatar billede johnnyboy Nybegynder
10. marts 2000 - 10:04 #5
hvad er en AGP strømforsyning egentlig......mener du ATX?? Hvis det er det du mener, er 300 Watts strømforsyningerne ikke også først rigtig kommet frem efter Athlon processoren.
Jeg er temmelig sikker på, at min strømforsyning er omkring 200 Watt 180 ell. sådan noget.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
10. marts 2000 - 11:19 #6
Ak ja, ak ja... punkt 1, normalt følger strømforsyningen nu altså med kabinetet og ikke bundkortet :o))
Derudover er det eneste kabinet der kommer med en 300W powersuply Aopen HX08 (deres helt vildt fede fulltower)...
De fleste andre ATX kabineter har normalt en 235W powersuply...
Og AT kabineter omkring 200W...

Som det allerede er sagt kan du godt køre PC100 og PC133 samtidig men kun med 100Mhz, så hvis du kører 133 på maskinen vil du nok få en del "blå skærm" tendenser...

>> zycho... hvilket GeForce har du ??
Avatar billede mjess Nybegynder
10. marts 2000 - 11:30 #7
>>johnnyboy

Jeg har ingen personlige erfaringer med nogle af dine emner, men kan da lige supplere med lidt:

Som renny ganske rigtigt siger, er det den langsomste RAM, der afgør hastigheden. Hvis din PC100 RAM er af en rigtig god kvalitet, kan det måske godt køre med 133 MHz - her må man prøve sig frem.

For at udnytte 4xAGP (1024 MB/s) optimalt, kræves der PC133 RAM, som har den samme båndbredde.
Bemærk at processoren og andre komponenter også benytter båndbredden til RAM, så der i praksis kræves en hurtigere RAM type, der kan supportere over 1GB/s.

Mht. strømforsyningen(ATX), må du kigge på databladet for det grafikkort, du planlægger at bruge for at se om det kræver meget mere strøm end standarden.

/mjess
Avatar billede johnnyboy Nybegynder
10. marts 2000 - 11:46 #8
mjess<<< ok, ved du så hvilke RAM der har den største båndbredde??
er det den der måles i ns??
Avatar billede cyberfox Nybegynder
10. marts 2000 - 11:47 #9
ja det er rigtigt at strømforsyningen følger med kabinetet, men der er osse nogle spændings regulatorer på bundkortet og hvis de er for små hjælper en 300w psu ikke ret meget. ASUS P2B skulle være ok til GeForce,sammen med mindst en 235W psu.
Mht. ram kan de fleste nyere PC-100 ram uden problemer køre 133MHz ,jeg kører selv 140MHz med min pc-100 ram.
AGP x2 eller x4 ?,ifølge Toms hardware er det vidst ret ligemeget , det ikke er agp bussen der sætter grænsen men cpu og grafik processor
Avatar billede mjess Nybegynder
10. marts 2000 - 11:53 #10
>>johnnyboy

Sidste spørgsmål først:

Nej det har ikke umiddelbart noget med ns at gøre, men derimod med den bushastighed, hvormed rammen kører.

PC133 RAM v. 133 MHz = 64bit * 133MHz = 1064 MB/s
PC800 RDRAM (en kanal = i820 chipset) og PC200 DDR-SDRAM = 1.6 GB/s
PC266 DDR-SDRAM = 2.1 GB/s
PC800 RDRAM (to kanaler = i840 chipset) = 3.2 GB/s

kilde: http://www7.tomshardware.com/mainboard/00q1/000214/agp-02.html

/mjess
Avatar billede zycho Nybegynder
10. marts 2000 - 18:57 #11
Til tigerdyr

Som sagt har jeg et Creative Geforce Pro kort!!
Avatar billede lazer Nybegynder
11. marts 2000 - 04:12 #12
Hej Johnnyboy.

Jeg har selv et Asus K7M Motherboard med 128 mb SD133 Ram, og ifgl. Asus support, så understøtter kortet ikke officielt 133 men kun 100, men det kan godt køre med det, og udnytter også de 133. Man overclocker i teorien bare kortet, uden at man skal ikke ændre noget. Jeg havde også selv mine betænkelighedder, men det køre fint.
Hvorfor har du ikke tjekket supporten fra producenten af kortet?
Lazer
Avatar billede th Nybegynder
11. marts 2000 - 20:35 #13
4x AGP giver den dobbelte hastighed på bussen mellem grafikkort og hoved RAM'en. Hvilket skulle giver en betydelig hastighedsforøgelse i krævene programmer.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
11. marts 2000 - 23:44 #14
tigerdyr>> Det er sgu da ikke kun Aopen der laver Kabinetter med 300watt strømforsynniger i!!!!
Avatar billede jems Nybegynder
12. marts 2000 - 00:37 #15
Til zycho
Hvis du lige kigger en ekstra gang på testen i Datatid vil du opdage at Asus kortet er udstyret SDRAM og ikke DDR RAM og at Asus kortet ikke klarede sig dårligst, men lå i tredje række. Desuden har Asus kortet en bedre Pris/Ydelse i forhold til Creative.

MVH
Jems
Avatar billede brianlund Nybegynder
12. marts 2000 - 23:17 #16
Hejsa
Lige for at få det sort på hvidt :
Man kan altså godt køre med pc133 ram på et bundkort der kun understøtter 100 MHz???

Brian
Avatar billede johnnyboy Nybegynder
13. marts 2000 - 08:09 #17
men hvordan får man så sin 100Mhz ram til at køre 133Mhz?
Avatar billede cyberfox Nybegynder
13. marts 2000 - 08:40 #18
Kort fortalt: man sætter bus hastigheden til 133MHz og håber at ram, cpu og resten af pc´en kan følge med!
Avatar billede zycho Nybegynder
13. marts 2000 - 09:44 #19
Til Jems.

Du har garanteret kortet selv.

Undskyld hvis jeg sårede dig!!
Men for mit vedkomende er jeg ligeglad med tv-out. Jeg prioriterer Ydelsen højere end alle de funktioner.
Hvad ville du helst have? En skoda med et anlæg til 20.000 og gode fælge eller
en ford mondeo i skrabet model??
Ja Ja, overdrivelse fremmer forståelsen!!
Avatar billede jems Nybegynder
13. marts 2000 - 15:42 #20
>> zycho
No hard feelings :)
(Jeg har ikke kortet, men et AGP-V6800 DDR Deluxe :)
Jems
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
13. marts 2000 - 18:05 #21
>> i11uzion *hehe*
mindre forglemmelse, der skulle have stået, det eneste JEG kender...(hvis man ellers ser bort fra Server kabinetter), der kommer med 300W PSU, er Aopen HX08 :o)
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
19. marts 2000 - 21:38 #22
Der er aabenbart meget forvirring om K7, saa her er lidt praktisk viden.

Ja du kan selvfoelgelig godt bruge PC133 RAM i et PC100 bundkort.
Paa ASUS K7M kan du som regel clocke din bus til 110MHz.

Ja, 4X AGP kan maerkes, men det afhaenger af grafikkortet.
ASUS K7M koerer kun AGP X2.

Geeforce kortene sluger meget stroem, og du boer mindst have en 235Watt PSU, som kan levere 20Ampere paa +5Volt.

AMD K7M Athlon kraever ikke en 300Watt PSU. Jeg Koerer netop nu med en ASUS K7M/AMD K7 600MHZ kombination paa en 200Watt PSU med 20A paa +5Volt.

Alle Taiwan fabrikkerne laver 300W/30A+5V kabinetter.

Ang. Geeforce kortet generelt...Prøv foer du koeber...RamDac'en er indbygget, og koerer langsommere end hos ATI og 3DFX.